aankoop yamaha r1 1998 / 2004

24 mei 2014
7
0
joure
Hallo.

Mijn naam is danny hooghiemstra.

Ik ben van plan om een yamaha r1 te kopen uit 1998 tot 2004.
Het word mijn eerste motor en dat wil ik liever niet uutlaten lope op een ramp.
mijn motortechnishe achtergrond is prima in orde, alleen vroeg ik me af of hier ook mensen zijn die weten waar ik opmoet letten bij aankoop van een r1 uit 1998 tot 2004.
mankementen die bij bepaalde kilometerstanden voor komen of zwakke punten van de motor.

Nou vind ik het absoluut niet erg om eens een paar avonden te sleutelen. Maar om nou bijvoorbeeld neteen een motorblok uitelkaar te halen en gigantische kosten te krijgen. :P

met de vriendelijke groeten danny
 
Ik zou lekker beginnen op een r6.. snel genoeg..en een leuke motor om op te leren rijden..

een r1 is niet zo vergevingsgezind..weet je..en ik gun je een langer leven..
 
Laatst bewerkt:
Haha. Ja ik zie. Maar r1 is meer mijn motor.

de rechterhand bepaald toch heel veel met wat je doet en een r6 uit 2007 ligt wat te hoog in prijs.
En aangezien ik inderdaad nog een.langer leven wil ben ik wel voorzichtig.

En wil niet van motor naar motor springen
 
Tja zit wel veel verschil tussen al die bouwjaren, zijn 3 modellen waar we over praten.

Heb zelf 98,99,06 en 08 gehad. Ik geloof dat 98 de meeste problemen mee zijn geweest, alleen vond ik die wel het lekkerste op het gas en vooral zenuwachtig. Vanaf 2002 is het injectie geworden als ik me niet vergis. Denk dt je ook moet kijken welk model je het mooist vind.
 
Eerste generaties hadden vaak last van een ratel in de kop, goed aan 1 zijkant van het blok te horen. Had met de mijne ook last van en kreeg dat alleen maar wat minder door erg krappe klepspelingen aan te houden. Er zwerft ergens een lijst met framenummers die hier last van hadden want het was een bepaalde eerste serie.

Ik heb een 2003 gehad (eerste generatie blok maar dan met injectie) en dat was een geweldige fiets. Trok als een turbine en dat blok was helemaal uitge-engineered, erg betrouwbaar en vrijwel geen kinderziektes meer.
 
De 1e generatie zonder injectie stond bekend om zijn "karakter" en heeft menig rijder weten te verassen. Zeker geen beginnersfiets, ook al doe je nog zo rustig aan.

Klopt, dat zijn de 98 en 99-ers. Vanaf 2000 is de powercurve wat makker en dus is die makkelijker te beheersen. Wat makkelijker is alsnog relatief, ik had een 2000`er en zelfs na 4 jaar andere motoren gereden te hebben (CB250, GSX600F) heb ik in het begin wat angstige momenten meegemaakt op de R1 :).

1 tip: ZET ER EEN STUURDEMPER OP!
 
Laatst bewerkt:
Klopt, dat zijn de 98 en 99-ers. Vanaf 2000 is de powercurve wat makker en dus is die makkelijker te beheersen. Wat makkelijker is alsnog relatief, ik had een 2000`er en zelfs na 4 jaar andere motoren gereden te hebben (CB250, GSX600F) heb ik in het begin wat angstige momenten meegemaakt op de R1 :).

1 tip: ZET ER EEN STUURDEMPER OP!

Is ook nogal een verschil....
 
Ook ik ben 8 jaar geleden begonnen op een R1 uit 1998. Heerlijke motor waar ik absoluut geen spijt van heb. Het enigste waar ik ooit last van heb gehad is dat de exup klep na een bepaalde tijd blijft hangen. Maar even smeren op zijn tijd en het is weer weg. Inmiddels staat de teller op 60000 km. Ik zou er zo weer een kopen.
 
Ik heb er nu eentje uit 2003. Geweldige motor. Ik weet niet precies hoe ze het hebben gedaan maar de injectie op die motor werkt echt perfect. Het ''aan/uit'' gevoel op mijn vriendin der Kawa Z750 uit 2010 is bijvoorbeeld veel erger dan op de oudere R1.

Gasreactie is lekker soepel vergeleken met een vroegere R1. Zeker de allereerste R1 vind ik erg zenuwachtig. Vooral in de 1e versnelling omdat die zo lekker kort is. Wheelies waren geen uitzondering. De 2003 geeft mij een totaal ander gevoel als je gas geeft. Alsof je aan een heel erg dik elastiek hangt. Dat ding blijft maar als een beest doortrekken. Doordat alles zo soepel gaat kun je er ook redelijk mee toeren, maar lang kun je je echt niet inhouden op zo'n motor. *D

Bij de allereerste R1 waren er wat problemen met de kleppen. Er zou een verkeerd materiaal zijn gebruikt. Op het net is een lijst te vinden met framenummers die dit probleem hadden. Verder is de 2e versnelling een puntje om in de gaten te houden. Vanaf 2002 komt dit probleem niet meer voor meen ik. Verder blijft het contactslot vervelend doen (maatje van mij heeft er eentje uit 98 en die heeft ook een lastig contactslot), maar als je er af en toe wat olie in laat lopen dan is er mee te werken. :+ En de dynamo en spanningsregelaar willen nog wel eens de geest geven.

Het enige wat ik met mijn motor heb moeten vervangen was de dynamo bij 58.000km. Verder zijn het vrij probleemlose motoren. Ik heb met 59.000 de kleppen weer eens gecontroleerd en het stond nog allemaal prima! :)
 
Iets met gevoelige bak, 2de versnelling plopte nog wel eens kapoet.

Bekend punt inderdaad, zo werd mij ook verteld toen mijn 2e versnelling kapot ging.

De 1e generatie zonder injectie stond bekend om zijn "karakter" en heeft menig rijder weten te verassen. Zeker geen beginnersfiets, ook al doe je nog zo rustig aan.

Heerlijke fiets om op te rijden, kan met eerlijkheid zeggen dat ik deze fijner vind rijden dan menig nieuwere fiets.

Mijn dynamo is een keer kapot gegaan.
Contactslot moet ik de sleutel 'omhoog' duwen voor ik kan draaien.
Mijn koplampen sterven met enige regelmaat.

Verder geen problemen mee, ze rijdt heerlijk. Rap, wendbaar en mooi (vergeleken met modellen van vergelijkbare bouwjaren. Nieuwere R1 is prachtig).

Alleen oppassen met je rechterhand, het is/was (nog niet over uit) ook mijn eerste motor en ze heeft al 2 keer op haar zij gelegen.
 
Weer die discussie over de juiste beginnersmotor.. Daar vraagt hij niet om.

Ik heb een R1 uit 98 gehad dus de 5 klepper met carburatie. Ruim 3 jaar op gereden. Ik kocht m met 40.000 erop en ik heb er 20.000 bij gezet. Vakanties in Noorwegen en Oostenrijk, circuitdagen, Nurburgring en 2 valpartijen overleefd. Zelfs toen deed hij het nog! Nooit technische problemen gehad, maar ik onderhield hem ook heel goed.

Kortom dikke aanrader. Superfel op het gas en stuurt als een scheermes.
 
Ja ik denk dat ik richting 2002 2004 model ga maar ook de eerdere zijn bloedmooi.

niemand hier heeft er toevallig 1 te koop staan :p
Heb wel een mooie, complete 98'er staan, zie motorshopper ;) . Inclusief gereviseerde versnellingsbak, vering en remmerij. Geen last van tikkende kleppen *D

Wat betreft versnellingsbak, dat is een kwaaltje waar niet alleen het eerste model last van heeft, ook de latere modellen krijgen er mee te maken (in elk geval t/m model 2006). Vraag ook maar eens na in het R1-topic.
 
Ik ben zelf begonnen op een R6 uit 2000. Direct de dag na het behalen van mijn rijbewijs op wezen halen. Wat een bak met power was dat. Waar je bij deze jaartallen vooral voorzichtig mee moet zijn is dat deze ergens tussen de 7000 en 8500 rpm in ene een flinke bak aan extra vermogen krijgen. Niet echt zo heel prettig wanneer je dat de eerste keer in een bocht ondervind. Een vriend van me had een R1 uit hetzelfde bouwjaar en die had dat een stukje minder maar ook daar was goed te merken dat je rond die RPM extra vermogen kreeg.

Na ruim 10 jaar is deze R6 helaas gestolen en heb ik de overstap naar een R1 uit 2003 gemaakt. Echt een super fiets. Deze had niet meer dat omslagpunt bij 7000 en 8500 rpm en had gewoon een enorme hoeveelheid vermogen over het gehele gebied. Wel was deze voor mijn gevoel een stukje rustige qua rijden. De R6 was altijd lekker fel.

Helaas na 1,5 jaar werd ook de R1 gestolen en heb ik een R1 gekocht uit 2004. Deze is voor het gevoel wat feller dan de R1 uit 2003 en heeft merkbaar meer vermogen. Deze heb ik al weer 5 en een halve maand en ik rij er met veel plezier op.

Ga vooral proefritten maken op de verschillende modellen en probeer te ontdekken welk bouwjaar voor jou het beste aanvoelt, want qua rijgedrag verschillen de modellen onderling best veel.
 
Ik ben begonnen met een R1 '99 en daarna heb ik een R1 '00 gehad, beide carb blokken maar rijden erg prettig. Alles gaat snel voor een eerste sportmotor ;) Let op de kilometerstand ivm (groot) onderhoud. Is model '04 niet de eerste met injectie? Dan is het starten en rijden, geen choke meer. Rij nu een R1 uit '07, mijn eerste met injectieblok, waanzinnig kan ik je zeggen!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met een R1 '99 en daarna heb ik een R1 '00 gehad, beide carb blokken maar rijden erg prettig. Alles gaat snel voor een eerste sportmotor ;) Let op de kilometerstand ivm (groot) onderhoud. Is model '04 niet de eerste met injectie? Dan is het starten en rijden, geen choke meer. Rij nu een R1 uit '07, mijn eerste met injectieblok, waanzinnig kan ik je zeggen!

Nee bij de R1 was het al vanaf 2002 injectie. Bij het 2004 is de injectie alleen sterk verbeterd ;)

Bij de R6 was het 2003/2004 model pas injectie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan