Wijsheid mbt een kabelboom

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik ben bezig met het maken van een nieuwe kabelboom op mijn jerryt eigenbouw custom.
Maar nu zit ik met een dilemma over deze kabelboom.
Bij het maken van de kabelboom kwam ik er al snel achter dat ik bepaalde stekkers nodig had oa voor de spanningsregelaar en de cdi.
Ipv losse stekkers heb ik nu maar een complete kabelboom gekocht samen met de benodigde relais.
Nu zit ik met het dilemma wat ik moet doen met de kabelboom.
Er zitten stekkers op welke niet meer nodig zijn, en ook zijn zo'n beetje alle onderdelen op de motor verplaatst van plek.
Daarnaast is de kabelboom nu erg dik en wil ik hem minimalistisch maken.
Ik heb zelf een schema gemaakt van de onderdelen die ik nodig heb maar voor ik onbezonnen begin te knippen in mijn nu nog complete en goede kabelboom zijn er misschien suggesties hier.
Ik weet namelijk niet 100% zeker dat mijn tekening wel goed is.

Wat hadden jullie gedaan?
663ea2c19e2c78de329d14dbcf568c92_zps58a4769c.jpg


electrischschemathrillseekersimpel_zps32bf8a32.png
 
Je weet dat je de schuifstekkertjes die in de groter stekker zitten er uit kan halen zodat je niet de kabelboom hoeft te verknippen?

Ik zou de stekkers aan de losse onderdelen zo laten als die zijn en de kabelboom aanpassen zodat je als je met pech komt te staan makkelijk dingen kan uitwisselen
 
Laatst bewerkt:
Het punt is dat als ik dingen ga aanpassen het heel lastig word om erachter te komen wat er losgehaald is.
Ik ben bang dat als ik er eenmaal aan begin ik niet meer terug kan.
En durf er min of meer niet aan te beginnen omdat het redelijk definitief is.

Overigens weet ik dat ik niet geheel verkeerd zit, de bedrading van de cdi naar de bobine's en noodschakelaar zit goed.
Maar toch heb ik twijfels om dingen los te halen.
 
Soms is het gewoon een kwestie van beginnen. :Y

Weet niet wat de draadboom heeft gekost, maar als je het helemaal verkloot, koop je gewoon weer een ander, en begin je gewoon opnieuw, leren is met vallen en opstaan.

Aangezien je alles heb verplaatst zal de huidige draadboom geen optie zijn, dus moet je deze vermaken.

Misschien kan je eerst de hele draadboom uitkleden van omhulsel [tape], zonder er in te knippen.
Alle schakelaars/motor/tellers/relais enz proberen aan te koppelen, en kijken of je simpel-weg de draden een andere route kan geven die jij wil. ;)

Als dit werkt, en je motor draait zo als hij moet draaien en werken, dan pas dingen veranderen of weghalen. :9

Leuke is dat je het steeds kan controleren *O* of je motor nog werkt, als je met belijd dingen weghaalt.

Even snel nog in je tekening gekeken, maar heb je geen contactslot/ stuurschakelaars/ licht /toeter/richtingaanwijzers/dodemansknop enz Cockpit/verlichting/ toerenteller puls enz
 
Laatst bewerkt:
Soms is het gewoon een kwestie van beginnen. :Y

Weet niet wat de draadboom heeft gekost, maar als je het helemaal verkloot, koop je gewoon weer een ander, en begin je gewoon opnieuw, leren is met vallen en opstaan.

Aangezien je alles heb verplaatst zal de huidige draadboom geen optie zijn, dus moet je deze vermaken.

Misschien kan je eerst de hele draadboom uitkleden van omhulsel [tape], zonder er in te knippen.
Alle schakelaars/motor/tellers/relais enz proberen aan te koppelen, en kijken of je simpel-weg de draden een andere route kan geven die jij wil. ;)

Als dit werkt, en je motor draait zo als hij moet draaien en werken, dan pas dingen veranderen of weghalen. :9

Leuke is dat je het steeds kan controleren *O* of je motor nog werkt, als je met belijd dingen weghaalt.

Even snel nog in je tekening gekeken, maar heb je geen contactslot/ stuurschakelaars/ licht /toeter/richtingaanwijzers/dodemansknop enz Cockpit/verlichting/ toerenteller puls enz
Contact wel, licht automatisch maar pak ik een willekeurige plus met een zekering ertussen, stuurschakelaarts/cockpit/toerenteller/claxon/raw's/dodemansknop e.d niet nee.

Less is more O-)
 
Contact wel, licht automatisch maar pak ik een willekeurige plus met een zekering ertussen, stuurschakelaarts/cockpit/toerenteller/claxon/raw's/dodemansknop e.d niet nee.

Less is more O-)
Kijk ik ben geen elektro techneut, maar zou eerst even nakijken op de bestaande draadboom met zekeringkast, hoe het allemaal gezekerd is.[ waardes 20A /15A/10A] diodes]
Motor zal wel op 1 hoofdzekering kunnen, maar lijkt mij dat de verlichting lager gezekerd is.
Ook lijkt mij dat de cdi niet te zwaar mag zijn gezekerd. :W
 
Ik heb alle stekkers aangesloten die uit het blok komen aangepast en verbinding gemaakt met losse draadjes(om te testen) en ik krijg hem op het contact. Dus daar zit ik goed.
Maar ik krijg de startmotor niet draaiend.
Wat ik zelf vreemd vind is dat ik op alle 4 de draden die naar het startrelais lopen 12volt heb staan.
Dus je zou zeggen dat de startmotor voortdurend rond zou moeten draaien ipv helemaal niet. Dus daar zit iets fout, weet alleen niet wat.

Dat elektronische kastje van de link ziet er handig uit idd, maar heb alles liggen wat nodig is en het is helemaal weg gewerkt op de motor.
Vind het dan overbodig om een hoop geld uit te geven aan een onderdeel die hetzelfde doet als wat ik nu al heb.
 
Ik heb alle stekkers aangesloten die uit het blok komen aangepast en verbinding gemaakt met losse draadjes(om te testen) en ik krijg hem op het contact. Dus daar zit ik goed.
Maar ik krijg de startmotor niet draaiend.
Wat ik zelf vreemd vind is dat ik op alle 4 de draden die naar het startrelais lopen 12volt heb staan.
Dus je zou zeggen dat de startmotor voortdurend rond zou moeten draaien ipv helemaal niet. Dus daar zit iets fout, weet alleen niet wat.

Eh, heb je de massa aansluiting wel op het blok geschroefd?

En soms moet er ook nog een massa aansluiting op het frame geschroefd worden.

Edit:

Het is onzin dat 'de' massa aansluiting via het frame zou gaan (zoals ik eerst schreef). Er moet een dikke massa kabel van je accu direkt naar je blok gaan. Op de kabelboom zit vaak ook wel nog een aparte massa aansluiting die dan ergens aan het frame geschroefd moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de dikke massa op het frame aangesloten, en in de kabelboom zit een massa aansluiting en deze had ik ook aangesloten tevens op de accu.

Een dikke van de accu direct naar het blok heb ik niet(ik heb helaas de minkabel er niet bij dus had dit opgelost met een startkabel).
Waar op het blok zou deze dan moeten komen(gaat om een 1600cc wildstarblok).

Uiteraard is er wel een kabel vanaf de startrelais naar de startmotor. Deze startmotor zit rechtstreeks op het blok gemonteerd en volgens mij heeft deze daardoor geen minkabel nodig.
Als ik een kabel van de plus naar de startmotor leg draait de startmotor wel rond.
Dat zou lijkt mij dan ook betekenen dat de startmotor een massa heeft anders zou hij niet ronddraaien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan