Olieplug probleempje

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Vandaag wilde ik de olie gaan verversen
Ik draai aan die schroef onderop, en zowaar hij begint te draaien.
En te draaien...
En te draaien...
En te draaien.
Ik draai mij een ongeluk aan dat ding, maar hij komt maar niet los.
En zoals je al kunt raden, vast gaat ie ook niet meer.

Iemand een idee hoe ik deze eruit kan krijgen?
En is dit gelijk de schroefdraad? Want dan ga ik alvast shoppen voor een nieuw pannetje.
Alvast bedankt!
 
ik zou er mee naar een metaalbewerkingsbedrijf gaan die er nieuw schroefdraad in kunnen maken.

dat was uiteindelijk wel gelukt bij mij en niet met een helicoil bij de motorzaak.....

wel rot, misschien kan je draaien en trekken aan de bout tegelijk ? dat dat het losse schroefdraad tegenhoud, zodat je iig de bout eruit krijgt.

succes
 
Vandaag wilde ik de olie gaan verversen
Ik draai aan die schroef onderop, en zowaar hij begint te draaien.
En te draaien...
En te draaien...
En te draaien.
Ik draai mij een ongeluk aan dat ding, maar hij komt maar niet los.
En zoals je al kunt raden, vast gaat ie ook niet meer.

Iemand een idee hoe ik deze eruit kan krijgen?
En is dit gelijk de schroefdraad? Want dan ga ik alvast shoppen voor een nieuw pannetje.
Alvast bedankt!
Draai de andere kant eens op.
 
Zou me niet verbazen als die schroefdraad al deels gestript blijkt te zijn en de bout door de vorige eigenaar er in gefrut met wat afdichtmiddel. Kan ook zijn dat er een draadbus in zit die los is gekomen.
Ik zou de carterpan er maar onderuit halen. Blijkt de schroefdraad rot, dan kun je ook denken aan een (nieuwe) draadbus of helicoil.
 
Ik zou ze de kost niet willen geven die verkeerd om draaien bij een bout die er naar onder uit moet

Hmm. Nu je het zo uitschrijft, begint mij het een en ander te dagen.
Misschien moet ik deze post maar verwijderen om verder stom overkomen te vermijden.
Niet echt bij stil gestaan. Hij ging ook zo makkelijk. Maar misschien dat het dat inderdaad toch is geweest.

_O- _O- _O-
Hopen dat het meevalt met de schade aan de binnenkant dan maar.
Even testen of de andere kant opdraaien beter werkt.
Maar dan zal die pan wel goed verneukt zijn nu. Denk je ook niet?
 
Hmm. Nu je het zo uitschrijft, begint mij het een en ander te dagen.
Misschien moet ik deze post maar verwijderen om verder stom overkomen te vermijden.
Niet echt bij stil gestaan. Hij ging ook zo makkelijk. Maar misschien dat het dat inderdaad toch is geweest.

_O- _O- _O-
Hopen dat het meevalt met de schade aan de binnenkant dan maar.
Even testen of de andere kant opdraaien beter werkt.
Maar dan zal die pan wel goed verneukt zijn nu. Denk je ook niet?

Je durft tenminste toe te geven dat je hem kapot hebt gedraaid. Bij 95% is het "ja dat was al zo" en "heeft de vorige eigenaar zeker gedaan" :')

Carterpan eraf en even langs de motorzaak voor een helicoil/draadbus. Als de pan niet gescheurd is tenminste.
 
ik heb ook ooit wel eens een oliedruksensor kapot gedraaid doordat ik in de war raakte wat nou links en rechtsom was.. al liggend terwijl je van onder/achter/tussen amper bij de sensor kon komen...... als je de boutkop recht voor je neus hebt had ie dus tegen de klok in los gemoeten... als de aftapbout recht onderop het carter zit moet je dus de sleutel die vanuit deze bout naar je toe steekt, van rechts naar links bewegen om m los te draaien. Omdat je ernaast zit en meer van bovenop op de sleutel kijkt is dit precies de omgekeerde beweging als je zou verwachten...
 
ik heb ook ooit wel eens een oliedruksensor kapot gedraaid doordat ik in de war raakte wat nou links en rechtsom was.. al liggend terwijl je van onder/achter/tussen amper bij de sensor kon komen...... als je de boutkop recht voor je neus hebt had ie dus tegen de klok in los gemoeten... als de aftapbout recht onderop het carter zit moet je dus de sleutel die vanuit deze bout naar je toe steekt, van rechts naar links bewegen om m los te draaien. Omdat je ernaast zit en meer van bovenop op de sleutel kijkt is dit precies de omgekeerde beweging als je zou verwachten...

Ik heb juist die beweging gemaakt.
Van rechts naar links bewegen. Eerst met een ratel, toen kwam ie al goed los. Daarna voor de zekerheid even met een sleutel afgemaakt.
Maar dat houdt dus in dak de goeie kant op heb gedraaid.
En toch komt ie niet los. Dat is wel vreemd.
En ik ben dus wel benieuwd hoe ik hem dan alsnog los ga krijgen.
De olie druppelt er inmiddels uit, dus ik ga nergens naar toe '( '( '(
 
er zit nu waarschijnlijk een krul tussen de plug en het gat waardoor de plug niet naar beneden wil.
met een trekkende beweging draaien dan wil ie er wel uit.
of je haalt gelijk de carterpan eronder vandaan, maakt het plaatsen van een bus of helicoil ook makkelijker.
 
er zit nu waarschijnlijk een krul tussen de plug en het gat waardoor de plug niet naar beneden wil.
met een trekkende beweging draaien dan wil ie er wel uit.
of je haalt gelijk de carterpan eronder vandaan, maakt het plaatsen van een bus of helicoil ook makkelijker.
En daarbij weet je dan ook gelijk of er bij het stuk draaien ook kleine staalsplintertjes het carter in gegaan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan