koelrib reparatie aluminium cilinderkop

addijos

MF veteraan
24 jun 2006
4.695
9
Hengelo o
Ik heb een vraag over de eventuele reparatie van een afgebroken koelrib .
Het gaat om een aluminium cilinderkop van een engelse motor,hier ontbreekt een koelrib die ooit afgebroken is.
Ik kan van een stuk aluminium er wel een pas-maken alleen lassen gaat niet lukken,ik ben bang dat de kop gaat kromtrekken etc.
Nu is er een twee componenten hars voor aluminium reparatie in de handel,maar omdat de kop noal aardig trilt en redelijk heet wordt,is mijn vraag ,heeft iemand er ervaring mee,of een andere oplossing?
Ik ben nieuwschierig naar een alternatief of reparatiemogelijkheid.
Gr
Jos
 
het probleem is dat het blok eruit gehaald moet worden ,de kop kan niet zo gedemonteerd worden en het blok is pas gereviceerd ,alleen is me bij het aankopen van de motor niet opgevallen dat er een koelrib ontbrak.
 
het probleem is dat het blok eruit gehaald moet worden ,de kop kan niet zo gedemonteerd worden en het blok is pas gereviceerd ,alleen is me bij het aankopen van de motor niet opgevallen dat er een koelrib ontbrak.

Maakt 1 koelribje meer of minder uit voor de koeling?
Anders zou ik de koelrib gewoon een paar degelijke hechten geven. Dan trekt de kop niet krom én er hoeft niets gedemonteerd te worden.
 
voor de koeling is het niet interessant,puur optisch

Ik heb geen verstand van revisies en wanneer kromtrekkende koppen. Maar juist om die reden is het dom om een koelrib helemaal af te lassen.
Het lijkt mij in elk geval sterk dat de kop niet tegen een paar hechten kan.
Misschien nog een spuitbus verf er overheen als extra camoeflage?
 
Ik heb geen verstand van revisies en wanneer kromtrekkende koppen. Maar juist om die reden is het dom om een koelrib helemaal af te lassen.
Het lijkt mij in elk geval sterk dat de kop niet tegen een paar hechten kan.
Misschien nog een spuitbus verf er overheen als extra camoeflage?
ik dacht ,dat er misschien in deze hoogtij dagen in de techniek er een soort vloeibare aluminium te verkrijgen is voor dit soort van reparaties
 
ik dacht ,dat er misschien in deze hoogtij dagen in de techniek er een soort vloeibare aluminium te verkrijgen is voor dit soort van reparaties

Vast wel, maar het is de vraag of het houd. Lassen is bijna 100% zekerheid. (voor mij, bij Boeing lijmen ze hele vliegtuigen in elkaar)

Ik heb wel wat vloeibaar metaal geprutst in de kop van mijn vorige motor. Iemand had waarschijnlijk een schroevendraaier onder het kleppendeksel gerost. Er lekte daar altijd olie door de vloeibare pakking heen.
 
Waarom moeilijk doen op het forum.
Spring op je motor en rij naar FTR en leg daar je vraag voor kunnen ze gelijk zeggen of je blok er uit moet of niet
Hoe zo moeilijk doen is gewoon een vraag,ff vanaf het buitenland naar FTR is geen optie,ze hebben al eens voor mij gerepareerd,prima zaak,maar omdat het een tussenrib is,en je wilt deze lassen moeten de bovenste ribben er eerst af,dan alles opnieuw opbouwen ,gezien het een zeldzaam blok is ben ik dat niet van plan ,vandaar mijn vraag of er een ,,vloeibaar,, aluminium is in de vorm van een soort lijm,wat tegen hoge temperaturen kan
 
Hoe zo moeilijk doen is gewoon een vraag,ff vanaf het buitenland naar FTR is geen optie,ze hebben al eens voor mij gerepareerd,prima zaak,maar omdat het een tussenrib is,en je wilt deze lassen moeten de bovenste ribben er eerst af,dan alles opnieuw opbouwen ,gezien het een zeldzaam blok is ben ik dat niet van plan ,vandaar mijn vraag of er een ,,vloeibaar,, aluminium is in de vorm van een soort lijm,wat tegen hoge temperaturen kan

Ohh, en dat zeg je nu pas?

Ik ben meer mechanisch dan plakken aangelegt, sorry.

Maar wat denk je van 2 gaatjes boren door 1 of meerdere ribben en de koelrib met tappers/boutjes en vulbusjes vastzetten.
(ik weet niet of het bereikbaar is met boren?)
 
Ohh, en dat zeg je nu pas?

Ik ben meer mechanisch dan plakken aangelegt, sorry.

Maar wat denk je van 2 gaatjes boren door 1 of meerdere ribben en de koelrib met tappers/boutjes en vulbusjes vastzetten.
(ik weet niet of het bereikbaar is met boren?)
Waarschijnlijk kan ik er wel bij met boren,dat ga ik binnenkort eens rustig bekijken voordat het verkeerd afloopt.
 
Laser tools aluminium reparatie set

misschien dat je er hiermee bij kan ?

Er staat een filmpje bij hoe het werkt.
is een mooie set,ik zoek alleen iets zonder warmte,mocht het niet lukken,en heeft eventueel bevestiging met schrieven of tapeinden etc geen resultaat dan zal laswerk aan de orde zijn,maar dan moet alles gedemonteerd worden,en dat is momenteel geen optie omdat het blok net gereviceerd is,helaas te laat het ontbreken van een koelrib opgemerkt.
 
Hoe zo moeilijk doen is gewoon een vraag,ff vanaf het buitenland naar FTR is geen optie,ze hebben al eens voor mij gerepareerd,prima zaak,maar omdat het een tussenrib is,en je wilt deze lassen moeten de bovenste ribben er eerst af,dan alles opnieuw opbouwen ,gezien het een zeldzaam blok is ben ik dat niet van plan ,vandaar mijn vraag of er een ,,vloeibaar,, aluminium is in de vorm van een soort lijm,wat tegen hoge temperaturen kan


Maar het is dus een koelrib tussen 2 ribben in?

Als de koelrib aan de linker of rechterkant is afgebroken dan zou je de motor wel op de kant kunnen leggen. Dan schep, spuit of giet je een bodempje vloeibaar metaal (van zeg maar 5 mm )tussen de 2 ribben en dip je de rib hierin. (en dan heb je opeens een hechtingsoppervlak van 2x5 mm + de dikte van de koelrib).Met een paar afstandhoudertjes weet ik wat hou je de rib op de plaats, tot het uit gehard is.
Dan heb je het hechtingsoppervlak wel mooi vergroot, en dan heb ik er wel meer vertrouwen in. ( als je tenminste onderin tussen de ribben kunt komen om het zaakje goed schoon en blank te krijgen.)

Alles wat ik gelijmt heb aan een motor is wel altijd blijven zitten.
Dat was een hap uit de kop net onder het kleppendeksel. Materiaal was een mm of 4 dik en er miste ongeveer 4 bij 8 mm. Wat ik in 3 keer heb opgevuld met een 2componentengoedje, wat na het mengen grijs was. (de naam weet ik niet meer, maar het was denk ik in de volksmond vloeibaar staal). Echte krachten komen hier niet op.
En een stalen sierkapje 60x20 mm) op een stalen uitlaat. Zaten 2 lipjes op de uitlaat gelast waar het sierkapje op werd geschoven. De Lipjes waren afgebroken. Sierkapje halfvolgebrult met Pro Seal black instant gasket. 2 moertjes erin gedrukt voor de goeie afstand tot aan de uitlaat en een elastiekje er om heen. Is er nooit meer af gevallen, maar het hechtings oppervlak was wel lekker groot.
Dit goedje blijft wel lichtelijk flexibel en kan tot 315 graden toegepast worden.

Wat nu wijsheid is, vastboren of plakken weet ik niet.
 
Maar het is dus een koelrib tussen 2 ribben in?

Als de koelrib aan de linker of rechterkant is afgebroken dan zou je de motor wel op de kant kunnen leggen. Dan schep, spuit of giet je een bodempje vloeibaar metaal (van zeg maar 5 mm )tussen de 2 ribben en dip je de rib hierin. (en dan heb je opeens een hechtingsoppervlak van 2x5 mm + de dikte van de koelrib).Met een paar afstandhoudertjes weet ik wat hou je de rib op de plaats, tot het uit gehard is.
Dan heb je het hechtingsoppervlak wel mooi vergroot, en dan heb ik er wel meer vertrouwen in. ( als je tenminste onderin tussen de ribben kunt komen om het zaakje goed schoon en blank te krijgen.)

Alles wat ik gelijmt heb aan een motor is wel altijd blijven zitten.
Dat was een hap uit de kop net onder het kleppendeksel. Materiaal was een mm of 4 dik en er miste ongeveer 4 bij 8 mm. Wat ik in 3 keer heb opgevuld met een 2componentengoedje, wat na het mengen grijs was. (de naam weet ik niet meer, maar het was denk ik in de volksmond vloeibaar staal). Echte krachten komen hier niet op.
En een stalen sierkapje 60x20 mm) op een stalen uitlaat. Zaten 2 lipjes op de uitlaat gelast waar het sierkapje op werd geschoven. De Lipjes waren afgebroken. Sierkapje halfvolgebrult met Pro Seal black instant gasket. 2 moertjes erin gedrukt voor de goeie afstand tot aan de uitlaat en een elastiekje er om heen. Is er nooit meer af gevallen, maar het hechtings oppervlak was wel lekker groot.
Dit goedje blijft wel lichtelijk flexibel en kan tot 315 graden toegepast worden.

Wat nu wijsheid is, vastboren of plakken weet ik niet.
dit is hem
full
 
Als ik het zo zie dan word, naar mijn idee, plakken of lassen niet wat.

Denk dat ik het met 2 M5 imbusboutjes zou doen. Met een 45 graden verzonken kop. En dan de kop verzinken in de koelrib, zodat de bovenkant vlak is.
 
Als ik het zo zie dan word, naar mijn idee, plakken of lassen niet wat.

Denk dat ik het met 2 M5 imbusboutjes zou doen. Met een 45 graden verzonken kop. En dan de kop verzinken in de koelrib, zodat de bovenkant vlak is.
Ik kan natuurlijk ook een paar boutjes M5 maken,verzinkt van aluminium,met een hoge schroefkop deze goed vastdraaien met loctite en dan glad afvijlen ,die kun je niet meer eruit draaien,maar de montage is bijna onzichtbaar.
Zo iets dergelijks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan