cbr600 f4i laad niet bij (honda)

red accent

MF'er
13 nov 2013
103
0
Haarlem
Hallo,

ik kom er even niet meer uit...
Mijn accu wordt niet meer bij geladen sinds kort.

Wat ik al gedaan heb is de stekker die mijn spanningsregelaar verbind met de kabelboom door gemeten, en tussen de groene er rode draden meet ik 14.98 volt dus mijn dynamo en mijn spanningsregelaar doen het beide gewoon. (correct me if i'm wrong)

vanaf die zelfde stekker, maar dan aan de kabelboom zijde heb ik Continuïteit tussen de rode draad en de +pool van de accu
en tussen
de groene draad en de - pool van de accu

nou ben ik nog geen sleutel veteraan, maar ik kom dan op weerstand uit

even voor de zekerheid: met de onderstaande instelling op mijn multimeter meet ik 0.3 tussen de rode draad bij de stekker en de pluspool van de accu, en ook 0.3 tussen de groene draad en de - pool van de accu...

20140530_225725.jpg


meet ik nou verkeerd?

of is het de stekker? en hoe borstel ik die contacten aan de binnenzijde van de stekker schoon? (contactspray heb ik er al in gespoten)
 
Er zijn geen draden en verbindingen van 0 Ohm. Je meet dus altijd wat weerstand. Daarnaast kan je weerstanden lager dan 1 a 2 Ohm niet nauwkeurig meten als het meetbereik van je meter 200 Ohm is. Dat is hetzelfde als dikte van shims meten met een duimstok, dat gaat ook niet. Hou de meetpennen eens direct tegen elkaar, waarschijnlijk meet je dan ook 0,1 Ohm of meer.

De verbindingen zullen dus wel goed zijn of in ieder geval niet zo slecht dat dat het probleem is. Hoe hoog is de spanning op je accu als de motor loopt met een paar duizend toeren ? Bij 14 Volt of meer laad de accu wel bij, want een accu die niet wordt bijgeladen geeft hooguit 12,8 Volt.

Als het al een wat oudere accu is kan het zijn dat die gewoon gaar is en niet meer genoeg stroom levert, ook al is hij 'vol' geladen.

Bijna 15 Volt is inderdaad ook wat aan de hoge kant, maar kan nog misschien nog net. Mogelijk een spanningsregelaar probleem. Hoe is het vloeistof nivo van de accu ?
 
Laatst bewerkt:
de accu zelf geeft in der daad 12.8 volt aan, maar als ik de motor start meet ik geen aanzienlijke verhoging in voltage, ook niet als ik het rpm opvoer...?

dus ik begrijp dat deze multimeter voor weerstand meting compleet nutteloos is in deze toepassing gezien 200 ohm zijn laagste stand is?
 
of is het de stekker? en hoe borstel ik die contacten aan de binnenzijde van de stekker schoon? (contactspray heb ik er al in gespoten)


Stekker losmaken. Contacten reinigen met contactspray, eventueel voorzichtig schoonkrabben of schuren. Daarna de contactspray verwijderen !!! Met alcohol of evt. een doekje met remreiniger. Contactspray is chemische troep die oxidelaagjes oplost. Dat is op zich goed, maar je moet daarna die zooi verwijderen anders doet het op termijn meer kwaad dan goed. Het is geen magische geleidende vloeistof of zo die je moet laten zitten voor een goede verbinding.
 
de accu zelf geeft in der daad 12.8 volt aan, maar als ik de motor start meet ik geen aanzienlijke verhoging in voltage, ook niet als ik het rpm opvoer...?

dus ik begrijp dat deze multimeter voor weerstand meting compleet nutteloos is in deze toepassing gezien 200 ohm zijn laagste stand is?


Hele lage weerstanden kan je inderdaad niet goed meten, maar dat geeft niet.
Lage spanningen kan je wel meten, en weerstand is spanning gedeeld door stroom. Dus hoge spanning betekend hoge weerstand.

Je hebt bijna 15 Volt op de spanningsregelaar en maar 12,8 Volt op de accu. Je verliest in het traject tussen spanningsregelaar en accu dus ergens bijna 2,2 Volt. Zet je meter op 2 of 20 Volt DC en kijk waar je die spanning verliest. Meet b.v. tussen de rode draad op de spanningsregelaar en de + pool van de accu. Hier zou je hooguit 0,1 tot 0,3 Volt moeten meten. Zelfde bij de groene draad van de spanningsregelaar en de - pool van de accu.

Waar je de hoogste verliesspanning meet zit je hoogste weerstand.

Het kan ook de massa verbinding van accu naar frame zijn of van poolklemmen naar accupolen.

Start de motor wel goed, of wat is precies het probleem ?
 
Laatst bewerkt:
Hele lage weerstanden kan je inderdaad niet goed meten, maar dat geeft niet.
Lage spanningen kan je wel meten, en weerstand is spanning gedeeld door stroom. Dus hoge spanning betekend hoge weerstand.

Je hebt bijna 15 Volt op de spanningsregelaar en maar 12,8 Volt op de accu. Je verliest in het traject tussen spanningsregelaar en accu dus ergens bijna 2,2 Volt. Zet je meter op 2 of 20 Volt DC en kijk waar je die spanning verliest. Meet b.v. tussen de rode draad op de spanningsregelaar en de + pool van de accu. Hier zou je hooguit 0,1 tot 0,3 Volt moeten meten. Zelfde bij de groene draad van de spanningsregelaar en de - pool van de accu.

Waar je de hoogste verliesspanning meet zit je hoogste weerstand.

Het kan ook de massa verbinding van accu naar frame zijn of van poolklemmen naar accupolen.

Start de motor wel goed, of wat is precies het probleem ?
:^
Het kan zijn dat de verbinding helemaal geen contact maakt, die 12,8 meet je al op de accu.
 
dat how-to topic en het haynes boek al gebruikt om dingen te testen,
maar na de stekker in gespoten te hebben met contactspray heb ik niet gecontroleerd of deze nu goed door gaf... |(

het is de stekker :+

voor de stekker, aan de spaningsregelaar zijde 14.98 volt
na de stekker, aan de kabelboomzijde 12.8 volt (de accu spanning dus)

hoe reinig ik die contactpolen? ik heb ze al in gespoten met deze contactspray:
20140531_145237.jpg


en waar mogelijk met een koperborsteltje de contacten gepoetst.
Dit is alleen niet mogelijk aan de "vrouwlijke" stekker kant...
hoe reinig ik die van binnen?

:+ vrouwlijke stekker van binnen reinigen... hmmmm... deze misschien:
20140531_150046.jpg

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
 
weird...

Na uitleg gehad te hebben, heb ik alle electrode individueel uit het stekkerblokje gehaald, geborsteld met een staalborstel en ingespoten met contact spray, maar nog steeds: voor het blokje 15v na het blokje alleen accu spanning...

kan het zijn dat als de spanningsregelaar aangesloten is op de kabelboom die spanning van 15 volt zomaar weg valt omdat die dan stuk is ofzo?
Ik kan mij niet voorstellen dat het stekkerblokje nu nog steeds weerstand veroorzaakt na alle electrode zo grondig gepoetst te hebben namelijk...

zijn er misschien mensen in haarlem die mij kunnen helpen... gezien mijn monteurs budget nogal laag is momenteel '(

PS: voor de zekerheid ook de accupolen geborsteld en gereinigd, en dit bied ook geen heil... :N
 
Laatst bewerkt:
weird...

Na uitleg gehad te hebben, heb ik alle electrode individueel uit het stekkerblokje gehaald, geborsteld met een staalborstel en ingespoten met contact spray, maar nog steeds: voor het blokje 15v na het blokje alleen accu spanning...

kan het zijn dat als de spanningsregelaar aangesloten is op de kabelboom die spanning van 15 volt zomaar weg valt omdat die dan stuk is ofzo?
Ik kan mij niet voorstellen dat het stekkerblokje nu nog steeds weerstand veroorzaakt na alle electrode zo grondig gepoetst te hebben namelijk...

zijn er misschien mensen in haarlem die mij kunnen helpen... gezien mijn monteurs budget nogal laag is momenteel '(

PS: voor de zekerheid ook de accupolen geborsteld en gereinigd, en dit bied ook geen heil... :N
Meet je 15 volt als de regelaar niet aangesloten is op de accu?
Nooit meer doen, dat is erg slecht voor de regelaar.
how to - accu en laadsysteem controleren.
 
weird...

kan het zijn dat als de spanningsregelaar aangesloten is op de kabelboom die spanning van 15 volt zomaar weg valt omdat die dan stuk is ofzo?


Je had er niet bij verteld dat je die 15 V hebt gemeten zonder dat de accu aangesloten was, dat veranderd de zaak nogal. Waarschijnlijk was er dus geen te grote weerstand probleem, maar is er iets anders aan de hand.

Het is inderdaad goed mogelijk dat de uitgangsspanning van de spanningsregelaar inzakt tot de accuspanning als je de accu aansluit. Dat kan als de spanningsregelaar defect is of de dynamo.

Koppel de dynamo af van de spanningsregelaar en meet de dynamo door. Met draaiende motor meet je de spanningen tussen de gele draden (meter op 200 V wisselspanning) en de weerstand met stilstaande motor, zoals het in de how-to staat.
 
toch de spanningsregelaar...

Heb hem vervangen, en alles werkt weer na behoren :)
Als bonus ook nog even een voltmeter toe gevoegd met een schakelaar om het hele katje wat beter in de smiezen te kunnen houden :)

20140611_163220.jpg


Bedankt voor alle hulp :} ik kan weer heerlijk :]

Gr Onno
 
Terug
Bovenaan Onderaan