Nokkenas vreet in cilinderkop

ducducdeduc

MF'er
1 dec 2009
240
2
Mijn nokkenas heeft waarschijnlijk d.m.v. ijzerdeeltjes in de lagering van de cilinderkop gevreten. Zie afbeeldingen:

Cilinderkop
foto1.jpg


Nokkenas
foto2b2ecb.jpg


Kleppendeksel
foto336a52.jpg


Ik heb alles een klein beetje opgeschuurd zodat de nokkenas in ieder geval vrij kan draaien. Ik vroeg mij af of dit verstandig is? Zo niet is er dan nog iets te reviseren of moet ik een nieuwe cilinderkop en nokkenas kopen ?
 
Nooit met schuurlinnen of schuurpapier in het blok rommelen.
Schrapen mag wel.
Dus de nokkenas loopt in het aluminium van het blok, zonder lagerschalen o.i.d. ?
Ik denk dat het een nieuwe kop gaat worden.

Ja, het ontbreken van lagerschalen verbaast me ook.
Ik denk dat de kop niet het enige is dat vervangen moet worden. Die as ziet er ook niet goed uit.

TS, laat 'm NIET zo draaien. Dan weet je zeker dat de zaak naar de ratsmodee gaat, als dat al niet het geval is.

Er is hier vast wel iemand die weet wat hier nog mee gedaan kan worden. Maar ik vermoed dat je een nieuwe kop en een nieuwe as moet hebben.......
 

Ja, het ontbreken van lagerschalen verbaast me ook.

Ik denk dat de kop niet het enige is dat vervangen moet worden. Die as ziet er ook niet goed uit.

TS, laat 'm NIET zo draaien. Dan weet je zeker dat de zaak naar de ratsmodee gaat, als dat al niet het geval is.

Er is hier vast wel iemand die weet wat hier nog mee gedaan kan worden. Maar ik vermoed dat je een nieuwe kop en een nieuwe as moet hebben.......
In welke motor zitten wel losse lagerschalen voor de nokkenas?
 
dat ziet er uit als de gevolgen van een ernstig gebrek aan smering van het betreffende stuk. je zou kunnen proberen de kop te laten redden door een revisie bedrijf door het oplassen van nieuw alu en dan weer op de juiste maat maken. maar ik vermoed dat het een kwestie van uithuilen wordt en achter een andere nokkenas en cilinderkop aan. ik denk dat de meeste revisie bedrijven hier ook hard voor weglopen.
 
het grootste deel van de japanse motoren heeft een nokkenas die direct in de kop gelagerd is.
lagerschaaltjes komt alleen bij de oude kawa Z modellen voor.

de nokkenas en slepers/tuimelaars zijn overleden.
de kop is nog wel te redden.

het is volgens mij een XL500s. (correctie, XL250s)
die is erg gevoelig voor dit soort nokkenasschade.
kwestie van te weinig of verkeerde olie en teveel toeren met koude motor.
 
Laatst bewerkt:
het grootste deel van de japanse motoren heeft een nokkenas die direct in de kop gelagerd is.
lagerschaaltjes komt alleen bij de oude kawa Z modellen voor.

de nokkenas en slepers/tuimelaars zijn overleden.
de kop is nog wel te redden.

het is volgens mij een XL500s. (correctie, XL250s)
die is erg gevoelig voor dit soort nokkenasschade.
kwestie van te weinig of verkeerde olie en teveel toeren met koude motor.

Het is een honda xl 250 motorsport k0 uit 1973. Hoe denk jij dat de cilinderkop te redden is ?
 
Die actionolie heeft veel betere specs dan waar hij aan moet voldoen voor deze motor.
Ze hadden in die tijd gewild dat er zulke olie verkrijgbaar was.
Deze schades ontstaan ook met dure olie.
 
het grootste deel van de japanse motoren heeft een nokkenas die direct in de kop gelagerd is.
lagerschaaltjes komt alleen bij de oude kawa Z modellen voor.

de nokkenas en slepers/tuimelaars zijn overleden.
de kop is nog wel te redden.

het is volgens mij een XL500s. (correctie, XL250s)
die is erg gevoelig voor dit soort nokkenasschade.
kwestie van te weinig of verkeerde olie en teveel toeren met koude motor.

Ik weet nog wel een oorzaak. Zijdeksel van de koppeling monteren met teveel vloeibare pakking en zo het oliekanaal naar de kop blokkeren. |(
 
Denk dat het blok met veel te weinig smering heeft gelopen dus ik zou iig de werking van de oliepomp controleren en volgens mij zit er ergens in het blok een soort van oliefilter verwerkt wat je regelmatig schoon moet maken en dat wordt vaak vergeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan