CBX 650 Nighthawk hard tikkend geluid en uitval motor

jolly_Roger

Rookie
29 okt 2012
14
0
Landgraaf
Hallo,
ik heb mijn eerste tochtje (naar de RDW) gemaakt van 200 km en daarbij zijn me twee zaken opgevallen waar ik iets mee moet:

1. tijdens het accelereren heb ik een hard tikkend geluid van onder. Het lijkt alsof de cardan speling heeft waardoor dit tikken tijdens accelereren hoorbaar wordt. Indien ik de motor in zijn vrij heb staan en stationair op de middenbok laat lopen hoor ik hetzelfde geluid alleen dan minder frequent dus lijkt het volgens mij van de cardan aandrijving te komen. Maar hoe kan ik dit controleren of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
2. Ik reed van de autoweg af en stond voor een verkeerslicht te wachten, de motor in de eerste versnelling geschakeld (met koppeling in natuurlijk). Bij groen wilde ik gas geven maar viel de motor uit. Dit heeft zich nog een paar keer herhaald op andere punten. Ook al loopt de motor (warm) stationair (ca 1000 toeren) bij het bijgeven van de gashandle valt ie uit. Blijf ik nou tijdens het wachten wat spelen met de gashandle blijft ie lopen. Waar kan dat aan liggen en wat kan ik er aan doen?

Overigens valt me het verbruik van 1 op 13 behoorlijk tegen. Ik lees elders dat 1 op 17 gemakkelijk gehaald wordt maar ik haal dit bij lange na niet.

Wie kan mij rechtstreeks helpen of doorverwijzen naar topics hier in dit grote forum.
full
 
Ik gok een beetje:

Carburateurs vuil, versleten, of iets kapot.

Hard tikkend geluid, hmmmm
als je motor op de middenbok loopt, en je hoort het, is het niet de cardan (tenzij je de motor in een versnelling laat lopen). Je kunt dat iig op deze manier wat preciezer maken.

Tikt de motor met draaiende cardan, of niet?
Tikt de motor met koppeling in/uit?
Tikt de motor onder belasting ja/nee?
Tikt het bij alle toeren, gas los, optrekken?
etc

wat is de geschiedenis van de motor, en waarom ga je er mee naar RDW?
 
Hard tikkend geluid:
Ik heb net geprobeerd en nu hoorde ik het geluid niet. Als ik gas bijgeef hoor ik het hele even op het moment dat de gaskraan open gaat. maar omdat de wielen geen weerstand hebben is het geluid meteen weer weg.
Het feit dat ik het eerst wel hoorde weet ik nu even niet.
Ik heb de motor in de tweede en derde versnelling (opgebokt) laten lopen en maakte geen verschil uit. Alleen bij gas geven en loslaten hoorde ik het geluid.
Koppeling was uit en onbelast.

Ik ben naar de RDW voor een kenteken herkeuring geweest. De motor zou eigenlijk uitgevoerd worden maar is niet door gegaan. Er werd alleen op frame en motor nummer gecontroleerd.

Geschiedenis van de motor .... altijd als tweede motor gebruikt door de vorige eigenaar. 30400 mijl gelopen.

Kun je iets specifieker zijn wat ik met het uitvallen van de motor zou kunnen doen? Indien ik namelijk boven de 1000 toeren blijf (in warme toestand) heb ik er geen last van.
 
Tja moeilijk op afstand. Probeer eens als je op de motor zit: achterrem intrappen motot in zijn eerste versnelling en beetje gas en de koppeling iets op laten komen. Niet helemaal, maar de motor laten zwoegen. Als je de motor dan hoort bonken, zijn het waarschijnlijk je bigendlagers.
 
Ik heb de achterrem ingetrapt en de koppeling wat laten komen. Er komt dan wel een geluidje maar is niet het harde tikken dat ik tijdens het rijden hoor.
Dus deze optie kunnen we wegstrepen, maar we komen er wel hoor!
 
Mijn eerste motor was dezelfde met ongeveer dezelfde mijlenstand.
Het tikken heb ik ook gehad maar bij mij bleek het een specifieke ketting te zijn (niet de nokkenasketting) ergens onder in het blok.

Deze kon wel vervangen worden maar daarvoor moest het blok wel worden gesplitst.
Kosten +- 500 euro als ik het door de dealer liet doen.
 
Goed mensen,
even een update van de status.
Het tikkend geluid schijnt al vanaf het begin erin gezeten te hebben en kan volgens de een na laatste eigenaar geen kwaad omdat hij al vanaf 1999 tot 2012 met hetzelfde tikkende geluid heeft gereden en volgens Honda experts dit niet verontrustend is. Om het te achterhalen moet het hele blok gedemonteerd worden.

Het verbruik:
ik heb vandaag de tank leeg gereden en let wel er ging precies 11,5 liter benzine in! Volgens de opgave zou dit 13 liter moeten zijn en 2,5 liter reserve.
Ik heb schoonmaakspul van de WYNS bij de benzine gegooid en ik moet zeggen hij valt nu niet meer (zo snel) stil. Het verbruik daar en tegen viel me bar tegen met 1 op 12,43. Dat moet toch echt zuiniger kunnen toch? Ik rijd niet eens hard o.i.d.
Het verbruik omlaag krijgen.... hoe doe ik dat? Hoe moet ik de motor afstellen?
Handige trucjes of tips? Wie kan mij helpen...
 
Hoe ziet je luchtfilter eruit?
Tik in de motor heb ik ook, niets om je druk over te maken (heb ook diverse monteurs én experts laten kijken en luisteren).
Kijk hier eens .. Paul's Honda Nighthawk Pages: NH 650
Dat spul van Wyns zou ik niet meer gebruiken, als je luchtfilter er toch uit is, reinig de boel dan eens met carburateurreiniger van de brezan en volg verder de gebruiksaanwijzing.
Kijk ook uit met tanken van euro 95 en/of e10, ik heb een lekke tank daardoor gehad, voeg nu een dopje kettingzaagolie per tankbeurt toe, dat neutraliseerd de ethanol.
Verder moet 1 op 20 haalbaar zijn!
Hoe leeg is leeg bij jou, ik heb toch echt een 13 liter tank?
 
Ethanol 'neutraliseren' met kettingzaagolie? Die heb ik nog niet eerder gehoord.
Misschien moet je er een zoute haring bijgooien. Schijnt ook te helpen tegen een kater... :W
 
wauw dank je voor deze respons en de links!

Ik heb gelukkig geen E10 getankt (ondanks dat ik aan de Duitse grens woon). Mijn rubbers zien er overigens nog prima uit en heb ook geen lekkage. Ik heb trouwens wel een lekkage aan de tank gehad! Maar die is nu niet meer zichtbaar, wat dat is geweest kan ik dus niet zeggen.

Een luchtfilter zit er niet in! Kost bijna 50 euro omdat er alleen origineel fabrikaat van is en geen alternatief. Mocht iemand een goedkoper alternatief weten houd ik me ten zeerste aanbevolen!
Brezan spul voor carburateur reiniging? Kun je me meer vertellen hierover?

In de winter zal ik e.e.a. eens gaan demonteren en bekijken wat ik moet gaan vervangen. Lijkt me een leuke klus. Heeft hier al iemand ervaring mee als beginner?
Ben erg nieuwsgierig naar jullie kennis en ervaringen!
groet Roger
 
Aaah - handige en zuinige hollander! 50 euro besparen om daarna wegens vervuilde carburateurs teveel benzine te verbuiken, om over slecht lopen/verdere schade/kosten maar te zwijgen. Goed bezig!
 
@Monstr Morini: hoezo zuinige Hollander? Omdat ik geen luchtfilter heb? Zelfs de winkel waar ik mijn onderdelen koop geeft toe dat je dan beter zonder luchtfilter kunt rijden.
Als je alles gelezen hebt weet je dat ik deze motor (tevens mijn eerste motor) nog geen maand heb en dat het luchtfilter er niet eens in zat. Dus even pas op de plaats met jouw (ver)oordeel.
 
Zonder luchtfilter rijden lijkt me een slecht plan. Naast het feit dat er allemaal stof door het systeem gezogen wordt, is je lucht/brandstofverhouding waarschijnlijk anders dan normaal (lees: slecht).
Die 50 euro heb je dus zo terugverdiend aan brandstofkosten.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik heb zelf sinds september 2013 al zo'n 800 euro uitgegeven aan een grote beurt, ander lucht- en oliefilter, twee nieuwe banden, remmen reinigen en vloeistof vervangen, nieuwe voorvorkkeerringen én het oplossen van de lekkage van de tank...
Als je een goede motor wilt rijden en geld wil besparen, helaas, zal dat moeilijk worden als je een youngtimer (ahum) koopt...
 
@knutselaar: ik denk wel dat hier de meeste kern van waarheid in zit. Die verhouding en weerstand van een luchtfilter zorgt natuurlijk voor een andere verhouding. Omdat hij te makkelijk lucht krijgt is de verbranding (verhouding brandstof/lucht) niet in evenwicht waardoor er waarschijnlijker meer brandstof nodig is om de motor lekker stationair te laten lopen.
Bij een filter heb je de weerstand van het filter en heb je minder lucht aanvoer waardoor voor de juiste verhouding ook minder brandstof nodig is.

Dank je wel voor jouw inzicht ik ga er toch een filter eens inzetten in de hoop dat het resultaat beter wordt.

@die ene: je hebt wel bijna alle grote dingen gehad! Maar de vloeistoffen vervangen, oliefilter, vorkkeerringen kan ik alles zelf, dus alleen materiaalkosten. Zelfs aan de lekkage aan de tank durf ik me te wagen. Het kan dus zeker! Ik heb op internet het werkplaatshandboek gevonden:

Box

Daar kun je heel veel wijsheid uit halen!
 
Een filter moet er gewoon in, simpel zat.

Anders gewoon zelf een houder in elkander knutselen bekleed met foam en een beetje bevochtigen met olie.

Qua tikken zou ik ook eens kijken of er bouten van de cardan-as niet los zijn gelopen.
 
Zo tussenstand:
filter zit er in, let wel voor diegene die nog een filter nodig hebben: reguliere verkoop is er niet meer. Ik heb hem kunnen bestellen (60 euri!) bij www.cmsnl.com waar ze trouwens een geweldige service hebben!
Dit als tip voor jullie allemaal.
Nu terug naar de motor, deze blijft dezelfde problemen houden en het verbruik blijft te hoog. Wat adviseren jullie mij nu?
De carborateur demonteren en schoonmaken (hij ziet er optisch schoon uit namelijk!)? Of kan ik eerst nog proberen om instellingen te wijzigen? Ik bedoel hoe kan ik de lucht/brandstof verhouding beïnvloeden? Toerental afstellen? Of weet ik veel.... graag jullie visie!
Stapje voor stapje komen we er wel!

@TheoH: hoe kan ik controleren of er bouten van de cardanas zijn los gelopen? Moet ik dan achter bij het wiel kijken of voorin bij de overbrenging?
Het geluid komt echter denkelijk niet uit de cardan omdat het bij hogere toeren niet meer aanwezig is.
 
Zou je mij eens willen helpen, ik heb een probleem met een aanlopende band tegen de cardan.
Zou jij de andere kant eens op willen meten (waar je achterrem zit), je bandenmaat doorgeven, ook merk en type en daadwerkelijke breedte?
Opmeten dan graag bovenzijde velg tot aan de achterbrug, bij mij is dat 5.0 cm.

Is synchroniseren van de carbs misschien een idee in jouw geval, bougies, hoe is het daarmee?
 
Laatst bewerkt:
Meestal zit a/d achterkant van het blok een flens waar met een aantal bouten de cardanas aan de uitgaande as van het motorblok is bevestigd.
Tevens zou je kunnen inspecteren of de kruiskoppeling daar vlak achter nog in orde is.
Mocht je het wiel er nog uitnemen controleer dan ook de vertanding op de cardan en de meenemer op het wiel op beschadigingen/slijtage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan