Speling voorwiel Honda CB750KZ '79 Caferacer

matthijs91

MF'er
6 mei 2014
34
0
Son
Hallo,

Ik heb twee probleempjes met mijn Honda CB750. Als ik mijn voorwiel tussen mijn benen klem, kan ik mijn stuur van links naar rechts bewegen. Als ik mijn spatbord vergelijk met mijn wiel, gaat hij ongeveer 3/4 cm op en neer? Wat zou dit kunnen zijn?

Verder zit er een moer aan de onderkant van mijn voorvork die niet vast te draaien is? Is dit normaal? Om bijvoorbeeld iets af te stellen?

Ik heb twee foto's toegevoegd om de problemen te verduidelijken, ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Mvg,

Matthijs

full
 
Die bout die je op de foto laat zien is een bout van je asklamp, deze moet wel degelijk vast zitten. (lees als, niet met je motor rijden als die bout los zit)

Bedoel je met niet vast te draaien, dat je bout dolgedraaid is, in dat geval zul je een schroefdraad reparatie moeten uitvoeren of dat onderdeel van je voorvork vervangen.

Probeer eerst de bout er eens uit te halen en inspecteer de schroefdraad, als die verrot is bout vervangen, als die nog goed is moet je ook dat andere boutje op je asklamp losdraaien dan komt je asklamp los en kun je de inwendige schroefdraad in de voorvork poot inspecteren.

die andere speling kan op verschillende plaatsen ontstaan, is moeilijk te zeggen.

succes

hier nog 2 linkjes over schroefdraad reparatie
http://www.rustbuster.nl/Toolsite/schroefdraadreparatie v-coil rustbuster.jpg
http://www.rustbuster.nl/Toolsite/uitleg schroefdraadreparatie v-coil rustbuster.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is ( gelukkig ) een moer die je daar ziet ( zoals TS zegt )

ik gok dat het schroefdraad van het draadeindje wat in je vorkpoot zit, er af is gestript.

nieuw draadeindje kopen ( NIET een stukje draadeind van de gamma gebruiken, maar gewoon ff een officieus heus echt genuine honda draadeindje scoren bij een motorzaak/webshop ) en die er in draaien.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik ben begonnen met het verwijderen van de moer. De draadeind heeft blijkbaar de afgelopen 35 jaar veel geleden:) Zoals op de foto te zien is, is deze afgebroken, bij het verwijderen van de moer.

Nu vroeg ik me af, of ik deze draadeind er makkelijk uit zo moeten kunnen draaien. Er zit geen beweging in, en ik ben bang dat deze afbreekt als ik hem met teveel kracht probeer te forceren. Ik neem wel aan dat de draadeind niet vast aan de voorvork zit toch? Anders zou ik heel mijn vork moeten vervangen, en daar heb ik niet echt zin in.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik hiermee het beste kan doen? Misschien dat ik de voorvork meeneem naar een garage, want ik vind het wel belangrijk dat mijn voorwiel fatsoenlijk vastzit. Ik wil eigenlijk de andere ook (laten) vervangen. Deze ziet er namelijk ook niet meer super uit.

Alvast bedank voor het meedenken!

full
 
Ik heb inmiddels mijn voorvork eraf gehaald, en zit geen beweging de tapeind. Zat zelf te denken om er een moer op te lassen, (eventueel te verwarmen) en hem vervolgens er af te draaien. Ik heb alleen geen lasapparaat:( En heb dus besloten om hem naar een motorzaak te brengen.

Ik woon zelf in de buurt van Eindhoven. Kan er iemand een motorzaak aanraden in de buurt?
Ik ben zelf een aantal keren bij Groenvelt (Son) en Huybers (Schijndel) geweest. Alleen heb hier ook minder goede ervaringen mee.

mvg,

Matthijs

full
 
ahh draadeind met een moertje ipv bouten, had ik niet goed gelezen.

Wat ik zelf gebruik om draadeinde (of afgebroken of dolgedraaide boutjes, moertjes) los te draaien is een pijpentang, alias moordenaar gebruiken.
Daar krijg je echt alles mee los en kapot vandaar de naam moordenaar, en even goed in de olie zetten idd.

Een goede kleine pijptang kost je 25 euro, maar die ga je zeker vaker gebruiken als je regelmatig sleutelt.
full
 
De tapeinden zijn er inmiddels uit. Bedankt allemaal voor de tips. Hij is er uiteindelijk uit gekomen door veel kruipolie en door er een moer op te lassen. De tapeinden zijn alleen nergens op voorraad. Ik heb deze wel al besteld.

Weet iemand waarom hier niet gewoon een bout inzit? Deze heb ik er nu tijdelijk in, en lijkt pima te werken. Heb hem wel precies op maat gemaakt.

mvg,

Matthijs
 
Op het kapje staat een pijl. Die pijl moet naar voren wijzen.
Er staat ook nog een F (front) op het kapje. Eigenlijk staat het dus dubbel aangegeven.
Inderdaad eerst de voorste vastdraaien en daarna de achterste. De opening komt dan aan de achterzijde te zitten.
Aanhaalmoment van de moeren is 18-25Nm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan