Knetteren met starten

Jeroen73

Rookie
30 apr 2014
12
0
Utrecht
Hallo,

Ik zit met een elektrisch issue met mijn Kawasaki ZZZ600D (1992). Misschien heeft iemand hier een idee wat er nog speelt.

Ik heb de motor een week of vier geleden gekocht en in de regen naar huis gereden (anderhalf uur). Info over de regen, omdat er een klokje is ingebouwd; deel van de kit was los, waardoor er water in het klokje kwam, ding werkte wel perfect.

Thuis aangekomen, wilde de motor niet meer starten. Accu opgeladen, maar hij bleef slecht.
Bij de motorzaak bleken de stator en spanningsregelaar kapot te zijn. Vermoedelijk heeft de tweede het begeven, doordat de stator stuk was. Beiden zijn vervangen, ik heb ze gezien en ze waren echt kapot.

Onder het zadel zit een zogenaamde junction box. Daarin zitten zekeringen en twee relais. Bij starten knettert het daar, het klinkt helemaal of een relais niet om wil gaan. Na een seconde of twee start hij wel gewoon.

  • Ik heb de junction box vervangen, maar dat hielp niet
  • Het startrelais was bij de stekker geoxideerd, niet wetende hoe hij van binnen was, heb ik die maar vervangen. Probleem bleef bestaan
  • De accu had een kromme plaat, zichtbaar van buitenaf. Ook al gaf hij perfecte meetwaardes, ik heb hem maar vervangen, omdat hij misschien niet genoeg piek af zou geven bij het starten. Maar helaas...
  • Nadat de stator en spanningswisselaar waren vervangen, deed het klokje het helemaal niet meer. Misschien was hij al zwak en is met een piekstroom doorgebrand? Ik heb het klokje volledig losgekoppeld, maar ook nu weer geen effect

Geen idee of dat normaal is, maar ik hoor het knipperlichtrelais ook even haperen als je richting aangeeft. Hij doet het vervolgens wel gewoon goed.

Het klinkt mij of er toch te weinig spanning wordt afgegeven. Al zijn de meetwaardes helemaal goed. Een week of twee geleden hebben we gemeten of er een lekstroom is en dat bleek niet het geval te zijn.

Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Heb je nietgewoon een vette kortluiting gehad. Er zijn al defecte onderdelen vervangen, en de relais zijn er ook wel aan toe?.

Niet goed gelezen.

Is het geen aardeprobleem? Dat de aardekabel van de accu naar het blok/frame te warm is geweest of dat er corrosie zit op de aansluitpunten. ((ik zou dit voor de zekerheid even testen met een andere kabel)
 
Laatst bewerkt:
Boevie, Bedankt voor je reactie! Ik zal die kabel en aansluitpunten vanavond inderdaad ook eens controleren. Die heb ik nog niet gehad in mijn halve revisie van de elektronica :).

Controle op corrosie en eens met een andere kabel proberen.

Als er maar geen connector of kabel weet ik het waar, op zijn donder heeft gehad...
 
Ja, dat is ook mijn angst. Waar zit het probleem nu nog. Dat is van alles doormeten, vervangen, uitsluiten en maar hopen dat het niet een complex iets is. Ergens in de kabelboom :?.

Ik kan hem wegbrengen, maar die lui zijn ook een hele tijd rechercheur aan het spelen a 70/80 euro per uur...
 
En je hebt alle stekkerverbindingen en bekabeling al optisch gecontroleerd, voor zover mogelijk.

Ik heb er niet echt verstand van, maar als er geen zekeringen springen, blijf ik toch in eeste instantie denken aan een aardings probleem.
 
Ik ga hem eens goed bekijken. Zekeringen klappen er inderdaad niet uit, maar dat was ook niet zo met de gesmolten spoel. De spanningswisselaar heeft toen tot smeltens toe zijn werk gedaan.
 
Dynamo, spanningsregelaar en dan accu geroosterd, dan kom ik hierna uit bij de aardekabel van de accu naar...
Of de + kabel
Volgens mij is het zaakje pas afgezekerd na, even denken heb ik dat goed, het startrelai daar zit de hoofdzekering op (denk bij de meeste motoren)
 
Laatst bewerkt:
het is wel gek dat de motor na even "knetteren" wel gewoon begint te starten.

Als de startmotor op dat moment gewoon de goeie snelheid haalt is het circuit met de dikkere kabels vanuit de accu via startrelais naar de startmotor en terug vanaf het blok naar de minpool in ieder geval in orde.

kun je eens kijken wat de verlichting doet als je gaat starten? Als deze gewoon volle sterkte blijft branden denk ik dat de oorzaak bijvoorbeeld gewoon een rottige startknop kan zijn!!
 
Sodeknetters (sterke naam nu :-)),

Ook jij bedankt voor het meedenken!

Wat als de verlichting wel inzakt?

Het knetteren zit in de junction box onder het zadel, die volgens de motorzaak de elektronica aanstuurt. Dus denk ik zo, toch te weinig spanning. Dat zou eventueel wel met een slechte startknop kunnen.

En ik vind het apart dat het knipperlichtrelais ook even een hick-up heeft. Knettert ook even voor hij aanslaat.

Ik zal de koplamp goed in de gaten houden.
 
Ook eentje om te checken, thanks. Hat kan helaas zo veel zijn....
De massakabel is een makkelijke en klinkt niet gek, die probeer ik vanavond even.

Want al bij al is het ontstaan in lijn met de issues van de dynamo/spanningswisselaar.
 
Laatst bewerkt:
Boevie en Sodeknetters, allebei hartstikke bedankt. De 'wedstrijd' :) is gewonnen en wel door Sodeknetters.

Een extra en andere massakabel werden het niet.

Ik merkte dat als ik de starknop harder indrukte, hij minder knetterde. Hierop het ding open gemaakt en hij was aardig zwart geblakerd. Is gewoon een klein, rond, koperen plaatje. Geschuurd en wat contactspray erop. Starten als een malle! Helemaal blij!
*O*

Hoe simpel, dat dit het was! Waarschijnlijk door de slechte dynamo, vaker/langer gestart en misschien ook nog wel met verkeerde spanning erop. Geen idee, maar het is opgelost.


Thanks,
Jeroen
:]
 
Laatst bewerkt:
Geschuurd en wat contactspray erop.
:]

Gewoon dat zuur in een spuitbus? Dat is bedoeld om oxidatie te verwijderen van contacten, niet als beschermer. Het heeft juist het omgekeerde effect, namelijk dat het contacten sneller wegvreet.

Een contactbeschermer wordt niet vaak specifiek zo benoemd, maar is gewoon zuurvrije vaseline, of andere vettige zooi in een spuitbus.
 
Zeg jij nou eigenlijk, maak dat vervelende priegelding weer open en vervolgens het contactplaatje schoon?

Er is echt een pietepeuterig klein beetje op gegaan trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Zeg jij nou eigenlijk, maak dat vervelende priegelding weer open en vervolgens het contactplaatje schoon?

Er is echt een pietepeuterig klein beetje op gegaan trouwens.

Eigenlijk zeg ik dat wel ja. Maar valt wel mee hoor. Ik ken je motor niet specifiek maar bij Japanners zijn het vaak twee lange kruiskopbouten en dan ligt de unit al in tweeën. Verder dan dat hoef je hem niet open te maken. Effe wat remmenreiniger er doorheen blazen en laten verdampen, en afsluitend bovengenoemde contactbeschermer gebruiken.
 
Eigenlijk zeg ik dat wel ja. Maar valt wel mee hoor. Ik ken je motor niet specifiek maar bij Japanners zijn het vaak twee lange kruiskopbouten en dan ligt de unit al in tweeën. Verder dan dat hoef je hem niet open te maken. Effe wat remmenreiniger er doorheen blazen en laten verdampen, en afsluitend bovengenoemde contactbeschermer gebruiken.

Ok, top!
 
Mooi dat het opgelost is!! :) Een beetje zuurvrije vettigheid is zeker nuttig om te zorgen dat zo'n startknopje niet snel weer problemen geeft. Bij mijn XJ900 had ik een ingebrand contact van de killswitch, dat kostte nog aardig wat schuur- en polijstwerk voor het weer echt goed was. Terug gemonteerd met een beetje vaseline en heeft sindsdien geen klap meer verkeerd gegeven.
 
Mooi dat het opgelost is!! :) Een beetje zuurvrije vettigheid is zeker nuttig om te zorgen dat zo'n startknopje niet snel weer problemen geeft. Bij mijn XJ900 had ik een ingebrand contact van de killswitch, dat kostte nog aardig wat schuur- en polijstwerk voor het weer echt goed was. Terug gemonteerd met een beetje vaseline en heeft sindsdien geen klap meer verkeerd gegeven.

Ik heb het door, toch weer dat peuterkreng openmaken... ;( .
Maar tnx voor de tips, mensen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan