Voorband sneller versleten dan achterband

gumball4000

MF'er
31 okt 2011
236
0
België
Heb sinds vorig jaar twee nieuwe banden gestoken. Wat me opvalt is dat mijn voorband helemaal op is (zit net aan de naad die het minimaal profiel aanduidt). De achterkant is nog in perfecte staat. Zou iemand me kunnen vertellen hoe dit komt?..
Want sinds enkele maanden voel ik ook een extreme trilling aan m'n stuur, als ik tegen 70km/h rijdt met 1 hand. Met 2 handen voel ik geen trillingen.
Er is geen getik aan het stuur als ik bruusk rem of snel optrek.

Motorfiets: CBF600NA (2005)
Band: Dunlopp sportmax 1
Gelopen km met banden: 5000-6000km
rijstijl: Rechte stukken snel optrekken/rijden. Bochten worden op een normale manier genomen. Niet extreem scherp.
 
Laatst bewerkt:
Heb je gecontroleerd of je voorband niet gecupt is? Dat kan een oorzaak zijn van de trillingen. Andere oorzaak kan zijn dat er een balansgewichtje af is gevallen.

De extra slijtage is daarmee niet verklaard, maar ik zou ook niet weten wat een voorband zo snel laat slijten. Is de slijtage gelijkmatig?
Heb je het balhoofd, de lagers en de werking/afstelling van de vering gecontroleerd? Die zouden voor een snellere slijtage kunnen zorgen. Dat hoef je niet altijd in het stuur te voelen bij het remmen.
 
Net even foto's gemaakt. Gewichtjes op velg werden door 2 verschillende bandenboeren gecontroleerd en beiden hadden voor de zekerheid nieuwe gewichtjes gestoken. Probleem raakte toen niet opgelost. En band was toen (enkele maanden geleden) nog oké in hun ogen.
Het is enkel het middenvlak dat hard versleten is. Zijkanten zien er nog voldoende uit.

Eerste 3 foto's zijn van voorband, andere 2 van de achterband.
Bandenspanning is 2,7-3 bar (zowel vooraan als achteraan) en wordt elke 2 maand gecontroleerd. Motor rijdt ook dagelijks in drukke stad.

Oké vorige zomer 1 week naar de ardennen geweest met vriendin achterop en 35kg bagage. (dus gewicht motorfiets + 150/160kg extra), maar ondervond toen geen klachten. Zag wel dat de band maar 375Kg aankan.. motorfiets is al 220 volgens website honda (295Kg volgens papieren die ik heb)

fxt5vm.jpg


ruw7s1.jpg


2im751e.jpg


j14zdv.jpg


102vv4k.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een voorband in het midden versleten? Dat heb ik eigenlijk nooit meegemaakt (met mijn motoren). Kan het zijn dat je remmen extreem slepen? Je achterrem ziet er ontzettend vies uit. Zijn de remmen ooit wel eens schoongemaakt?

Overigens vind ik je banden er sowieso niet zo best uit zien. Lijkt wel of ze 20 jaar oud zijn. Wat zijn de DOT codes? Misschien heb je een oude gare band gekregen toen je hem kocht.
 
Laatst bewerkt:
Een voorband in het midden versleten? Dat heb ik eigenlijk nooit meegemaakt (met mijn motoren). Kan het zijn dat je remmen extreem slepen? Je achterrem ziet er ontzettend vies uit. Zijn de remmen ooit wel eens schoongemaakt?

Overigens vind ik je banden er sowieso niet zo best uit zien. Lijkt wel of ze 20 jaar oud zijn. Wat zijn de DOT codes? Misschien heb je een oude gare band gekregen toen je hem kocht.

Nou, als je geen bochtjes maakt, slijten ze alleen in het midden.
Ik weet niet of je de schaamranden ( voor, én achter ) hebt gezien? Die zijn breder dan het loopvlak! Zelfs alle chickenwires zitten er nog op.
 
ik heb zelf met een vorige Kawa ook trillingen gehad, kon echt niet met 80KMPH het stuur loslaten, want dan trilde het stuur enorm.
Nieuw setje banden was de oplossing.
Verder zou je zaken zoals: de werking van je vering, conditie balhoofd en aanlopen van remmen goed zelf kunnen controleren.
Een werkplaatshandboek geeft een aantal makkelijk testjes die je misschien op weg helpen.
 
Laatst bewerkt:
Oké vorige zomer 1 week naar de ardennen geweest met vriendin achterop en 35kg bagage. (dus gewicht motorfiets + 150/160kg extra), maar ondervond toen geen klachten. Zag wel dat de band maar 375Kg aankan.. motorfiets is al 220 volgens website honda (295Kg volgens papieren die ik heb)

dat is geen probleem, je hebt er 2 hé.

295 + 160 = 455 kg / 2 = 227,5 kg per band (hoewel gewichts-verdeling voor/achter niet helemaal gelijk zal zijn)
 
Ik kan het verkeerd zien, maar het fliepje dat jij op de foto hebt gezet is niet je slijtage-indicator. Op de zijkant van de band staat 'twi' (tread wear indicator) met een pijltje/driehoekje, kijk ter hoogte daarvan eens in het profiel.

succes! :]
 
Heb het ook wel is gehad met de mijne. Relatief weinig vermogen met daarbij ook rustig optrekken.
Maar wel lekker hard afremmen. Ook heeft een achterband vaak 2x zoveel profiel als een voorband.
 
Achterband is denk ik ook op maar dat zie je niet zo goed door het profiel. Je kan namelijk niet goed zien hoe diep het profiel in het midden hoord te zijn. Dit komt omdat het profiel ergens in het midden eindigd. Als je profiel dwars door het midden zou lopen zo je het direct zien.
 
Trillen van het stuur: shimmy! Google daar eens op.


HELD!!!!


Dit is dus het getril dat ik krijg rond 70km/h
vanaf 2:00-2:40 zie je het duidelijk.

@Sjiem: Ik zal deze namiddag eens zien waar ik zo'n pijl kan vinden op de band :)

@anderen:Achterkant had in het midden geen profiel (het is eigenlijk ook geen band voor dat type motor). Het profieldiepte is achteraan nog zeker voldoende, maar hij begint wel wat vierkant te worden.
 
Laatst bewerkt:
Dunlop zelf adviseert voor CBF600's 2,5 voor en 2,9 achter voor de hele Sportmax serie.


(Welke band heb je eigenlijk? De Sportmax is een serie met daarin verschillende banden zoals de Sportsmart, Qualifier, Roadsmart, GP Racer....)
 
mijn max is standaard 2.5v/2.9a

meer druk = harder band = minder flexibel = meer slijtage in het midden!!!!
rij je veel snelweg?

je zegt zelf bochten niet extreem scherp, dat lees ik als "bochten laat is gas los", geen wrijfing dus je band slijt alleen in het midden!
Achter zit de juist druk op, slijt ie nauwelijks!
 
Je slijtage van je voorband zit wat meer naar links vanuit fotozicht gezien.
Is je fram/voorvork wel recht? Lijkt wel alsof je continu corrigeert om rechtuit te gaan.

Is maar een idee waar ik aan denk.
 
Je geeft niet aan welke Dunlop het is (ze heten zowat allemaal Sportmax). Na deze generieke aanduiding staat er nog een typenummer, zoals D207 (of zoiets).

Je hebt inderdaad last van shimmy, en dan kan door een aantal factoren komen. Bandenspanning, onregelmatige slijtage, scheve stand van het achterwiel of voorvork zijn maar een aantal factoren.
 
profiel lijkt me een qualifier (1 alleen staat dat er niet op)
had hetzelfde met mijn blackbird, balanceren hielp, even.

ze cuppen een beetje en dat is bij jou ook te zien.
heb de band opgereden door er op te letten niet met losse handen te rijden :)

en je zou je achterremklauw eens mogen schoonmaken, ziet eruit alsoftie zn kont niet geveegd heeft :+

en die band die ik boven omschrijf word volgens mij al even niet meer nieuw gemaakt, maar dr zijn hier mensen die dat beter weten/bijhouden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan