Hoe kom je achter de afmetingen van je zuigerveren?

bartcok

Rookie
3 jun 2014
2
0
Ben vorige maand een nieuwe cilinderkit gaan halen. Ik heb ze zelf geïnstalleerd, maar heb hierbij een zuigerveer gebroken... Nu wou ik aan de hand van mijn andere zuigerveer een nieuwe bestellen, maar ik ben deze kwijtgespeeld. In ieder geval vroeg ik me af hoe je de zuigerveer zou moeten meten. Moet je ze toeduwen en dan meten? Of moet je ze meten zonder toe te duwen?
 
Voor wat voor motor wil je zuigerveren bestellen? Vaak kun je ze alleen per set(dus compleet met olieschraapveer) voor 1 cilinder bestellen. Dit is waarschijnlijk ook het meest gemakkelijk. Dit kan heel online of via je lokale dealer/revisiebedrijf.

Heb je een standaard maat zuiger gemonteerd of een overmaat? Als je een overmaat zuiger hebt gemonteerd moet je ook overmaat zuigerveren bestellen.
 
Ik weet niet of het overmaat is of niet, heb de cilinder enkele jaren geleden aangeschaft en ik denk mij te herinneren dat ik een 65cc had gekocht. Op de cilinder zelf staat echter 49cc, misschien is hij uitgeboord ofzo ik weet het niet het is te lang geleden. Ik heb nu wel met een schuifmaat mijn zuiger gemeten, en de diameter is 44,6. Moet ik nu een zuigerveer bestellen van 44,6 of moet hij groter/kleiner zijn?
 
ik vermoed dat je een "opvoer cilinder" voor een bromfiets hebt waar dan voor de politie 49cc op staat maar dat het een 65cc is.

uit mijn hoofd gezegd zijn 70cc bromfietscilinders 47 mm en 49cc 39mm dus zal die 44,6 best wel 65 cc zijn.

of het een overmaat is kan ik niet zeggen, ga met die cilinder naar een scooterboer? denk ook aan voldoende slotspeling.
 
Uit je hoofd zijn 70cc cilinders 47mm? :')
Sorry, maar dat is echt complete onzin.
Neem je de slag ook even mee om de inhoud op 70cc te krijgen? Aangezien we niet mee hebben gekregen om wat voor blokkie het gaat is de slag dus ook nog compleet onbekend.

Ontopic:
Neem de handel even mee naar een bedrijf wat zuigers levert/ cilinders slijpt/hoont etc., een motoren revisie bedrijf kan je mogelijk juist informeren.
 
Laatst bewerkt:
welke motorfiets is dit? zoek uit welke slag de krukas heeft en vermenigvuldig dat met de diameter van de cilinder, plus wat extra wiskunde.....tadaaaa de inhoud in cm3, eventueel even afronden.
Dan zoek je op welke cilinder beschikbaar zijn voor die fiets en ga je naar een zaak/dealer die dat spul verkoopt en vraag je het aan die persoon.

De slag vindt je bij de specificaties van je fiets, of anders opmeten met een rolmaat, die moet je er 4 keer omheen wikkelen en dan schuin afknippen.

succes
 
Laatst bewerkt:
welke motorfiets is dit? zoek uit welke slag de krukas heeft en vermenigvuldig dat met de diameter van de cilinder, plus wat extra wiskunde.....tadaaaa de inhoud in cm3, eventueel even afronden.
Dan zoek je op welke cilinder beschikbaar zijn voor die fiets en ga je naar een zaak/dealer die dat spul verkoopt en vraag je het aan die persoon.

De slag vindt je bij de specificaties van je fiets, of anders opmeten met een rolmaat, die moet je er 4 keer omheen wikkelen en dan schuin afknippen.

succes

Denk niet dat het een motor is.. Heb nog nooit een motor gezien met 50cc opdruk op de cilinder... ;)
 
wat een bullshit hier weer.....
Als er iets precies komt is het wel een zuigerveer...
ook al heb je de oude gebroken, neem die mee naar een revisie bedrijf, dikte en diepte is heel nauwkeurig, maar ook de afronding van je zuigerveerslot, en neem ook de cilinder mee, dan bepalen zij wel de maat......

niks zal wel ongeveer dit en dat zijn, als je zuigerveer niet de goeie diameter heeft, gaat hij ovaal in je cilinder zitten als je hem samen knijpt om in de cilinder te krijgen
 
Idd gewoon het spulletje meenemen zuiger/cilinder en vragen of je er een passend setje veren bij kan krijgen. Waarschijnlijk propt hij er dan ff een veer in de cilinder en checkt of hij goed past.
Dan wel op het oog of door te meten. :p
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan