Materiaal roest

florianD

MF'er
5 sep 2011
212
0
Brugge
Ik heb een poosje terug een materiaalset gekocht van Mannesman.
Alle bits zijn van chroon-vanadium staal maar nu heb ik gemerkt dat er enkele bits serieuze oppevlaktecorrosie vertonen...

Het zijn enkel bits die ik regelmatig gebruik, de rest ziet er als nieuw uit.
Kan die legering niet tegen bepaalde middeltjes die ik op de motorfiets gebruikt misschien?

Vind het best lullig, dan koop ik eens een mooie set :+

grtz
 
kan gebeuren, waarschijnlijk heb je het gereedschap in de schuur staan en is het daar wat vochtiger (krijg je sneller roest).
wat ik met wat gevoelig spul doe is met een wat vettige lap er over heen dan voorkom je het meeste.


GR NEMO
 
Zou me verwonderen, zit in een plastieken bak die dan nog eens in een kast zit in de garage.
Nuja, heb de roest ervan gewreven en er wat WD40 over gespoten.

Bedankt voor de reactie
 
Zou me verwonderen, zit in een plastieken bak die dan nog eens in een kast zit in de garage.
Nuja, heb de roest ervan gewreven en er wat WD40 over gespoten.

Bedankt voor de reactie
in de garage is in de garage, wanneer die niet verwarmd is maakt de verpakking niet veel uit ;)

de mijne doen het ook maar zijn nog wel goed hard en mijn set ligt op de grond in de onverwarmde en zo goed als ongeisolleerde schuur, een jaar of 3 of 4 nu denk ik. niet slecht toch?
geschuurd en in een waterwerend middel zou ik me er geen zorgen meer over maken ;)
 
Het is vooral condensatie dat roest veroorzaakt. Het metaal is wat koeler dan de lucht eromheen, waardoor vocht uit de (warmere) lucht zich afzet op het metaal. Dat gebeurt zelfs in een redelijk goed afgesloten verpakking.
 
WD staat inderdaad voor Water Displacement. Dus het mengt niet lekker met vocht.

Ik heb ook een mannesmann set, en de bitjes roesten bij mij ook allemaal. Gewoon zorgen dat je lekker vettige klusjes opneemt, dat houdt de roest wel tegen.
 
dat gebeurt niet alleen met mannesman...
Gereedschap dat met regelmaat gebruikt wordt roest niet, maar er zijn meer mogelijke oorzaken....

Slijpen in de buurt van gereedschap...
Accu (over) laden
remvloeistof
en zo zijn er nog meer oorzaken
 
was het enige echte nut van WD40 niet water wering?
ik bedoel, de betekenis is toch Water Displacement?

de vraag is serieus trouwens, als ik het fout heb hoor ik het graag

Water Dispersant, vochtverdrijvend. Het haalt inderdaad water weg. De beste toepassing is nog altijd poetsen van vettige troep vind ik.

Je gereedschap heeft meestal nog een coating, omdat je het gebruikt beschadigd die en dat is dus de reden dat alleen het gebruikte roest.
 
was het enige echte nut van WD40 niet water wering?
ik bedoel, de betekenis is toch Water Displacement?

de vraag is serieus trouwens, als ik het fout heb hoor ik het graag


Dat klopt, en daarom ben ik ook geweldig fan van WD40.
Een product dat niets doet wat het beloofd en iedereen kent het en iedereen zweert erbij.
Hoe bedoel je een goede marketing?
Ga maar eens serieus testjes doen, doe maar WD40 en een pipet met water, goed schudden en na geruime tijd weer kijken, en je zal blij verrast zijn dat het nog keurig gemengd zal zijn met het water ;-)
 
Inderdaad, lekker vettig houden. In de meeste garages is het in de nacht toch vochtig, koud metaal trekt condens aan, en die koffers zijn echt niet waterdicht dus het vocht trekt er in en dan krijg je vliegroest. Het is optisch wat lelijker, maar technisch maakt het niks uit.
 
Ik heb een poosje terug een materiaalset gekocht van Mannesman.
Alle bits zijn van chroon-vanadium staal maar nu heb ik gemerkt dat er enkele bits serieuze oppevlaktecorrosie vertonen...

Het zijn enkel bits die ik regelmatig gebruik, de rest ziet er als nieuw uit.
Kan die legering niet tegen bepaalde middeltjes die ik op de motorfiets gebruikt misschien?

Vind het best lullig, dan koop ik eens een mooie set :+

grtz
Dat kan natuurlijk helemaal niet!
Spullen die je regelmatig gebruikt kunnen niet roesten.
 
Beetje olie op het gereedschap kan geen kwaad. Ook in een gesloten doos houden geeft wat extra bescherming voor korte periodes.

Als de temp. in de schuur of garage daalt dan condenseert vocht uit de lucht. Het vocht dat als een fijne nevel neer daalt komt zo op je spullen terecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan