Aluminium heftafel/lift voor rolstoel

hjabhz

Rookie
28 mei 2014
1
0
Biddinghuizen
Op dit forum zag ik relatief veel berichten van mensen die zelf een heftafel hebben gemaakt, vandaar dit longshot.

Het is wel off-topic en zelfs off-forum, maar ik zoek eigenlijk iemand die mij zou kunnen en willen helpen met het bouwen van een aluminium rolstoellift/heftafel van zo'n 30kg en als het kan op 12v voor het gebruik met een caravan. Momenteel heb ik wel een lift, maar die weegt zo'n 80-90kg en dat is een beetje te zwaar om mee te nemen en voor mijn vrouw is het ook geen makkie om hem in de caravan te zetten.

Er is al een bedrijf die dergelijke liften maakt, maar €4000 is voor mij ver boven budget. Uiteraard hoeft het niet voor niets, maar daar komen we vast wel uit.

Groet,
Henk
 
Ik begrijp dat het de bedoeling is om jou, met rolstoel op te tillen vanaf het gras, tot deurhoogte van de caravan? Een dertig centimeter of zo?
Ik ga geen tijd vinden om je te helpen, maar het ontwerp kan niet heel moeilijk zijn. Een platform, een schaarconstructie en een spindel met motortje. Dan is 4000 euro inderdaad heel veel geld.
Er zijn hier ook mensen handig met CAD. die kunnen je vast online helpen met een ontwerp. Anders kun je het ook op het CNC forum eens proberen. Iemand anders kan je dan wel weer helpen met het maken van de lift.
Ik zou het opnippen in een project. Begin eerst de functionele eisen en wensen eens op te schrijven. Dan een ontwerp maken, dan (laten) maken.
Ik zie trouwen rolstoel liften met een paralellogram constructie, die komen vast in de caravandeur. Simpel te maken en met een goedkoop kabelliertje elektrisch te maken.
ricon-uni-lite-aluminum-wheelchair-lift.jpg
 
Ik zou zeggen, zet een helling voor de caravandeur en las in de caravan een 12V lier aan een metalen frame(pje). Kabel uitrollen, vast klikken aan de rolstoel en met een druk op de knop rol je zo de helling op naar binnen. Werkt bovendien al op 12 volt. Totale kosten... €150,-??
 
Denk als je het echt licht wilt maken, je meer details moet geven...
Je wilt met een standaard rolstoel de caravan in?
ho breed is de deur, hoe breed is de rolstoel, spoorbreedte van de rolstoel, hebben de voor en achterwielen de zelfde spoorbreedte, mag et vast aan de caravan komen, zodat het scharnierend wordt gemaakt en niemand meer hoeft te tillen..enz enz...

Ik zou zoals ik het nu zie een soort van laadklep(je) maken zoals achter op vrachtwagens zitten, met een hydraulisch aangedreven pompje dat je aandrijft met een startmotor..
je kunt alleen de hefinstallatie maken , en de vorken met plateau demontabel, of het plateau zelfs tegen je deur aan laten scharnieren, dan hoef je helemaal niets meer te tillen....

Beetje de sloperijen afgaan voor een hydrauliekpompje , en de rest is wel te fabriceren
 
stuk alu traanplaat aan 2 kanten om zetten en dan een lengte van zeg 2,5 meter deze in je duur leggen en dan met een elektrish liertje aan de binnen kant van de caravan trek je jezelf zo over de plaat omhoog
 
Een plaat van 2,5 meter in de voortent is niet praktisch, een lier in de caravan ook niet.
Lijkt mij dat een heftafel, zoals ts al vraagt, toch echt de beste optie is.

Even een wilde gedachte: Zou er iets mogelijk zijn met een schaarkrik icm een startmotor oid?
Al zou dat wel erg hard kunnen gaan, een lanceerplatform was niet de vraag natuurlijk. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan