Lekstroom regelaar controleren?

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.946
627
Eerbeek
Een hele goede avond,

Na drie jaar probleemloos rijden met mijn GS650GT heb ik nu telkens het probleem dat mijn accu leeg is, soms na een week, dan weer een dag en zelfs na een ritje van 100km.

Dynamo en regelaar getest. Alles goed, de accu laadt netjes bij met 14.4-14.3 volt. Nieuwe accu besteld en het probleem blijft zich voor doen.

Net gechecked op lekstroom en ik heb een 0.5 mA aan lekstroom wat max 0.05 mag zijn. Normaals getest met de zekeringen eruit en zodra de main-zekering erin gaat schiet de lekstroom weer omhoog.

Mooi, stekkers los trekken na het loskoppelen van de regelaar weer 0 lekstroom. Het lijkt er dus op dat de regelaar de accu leeg trekt.

Is er een manier om de regelaar te checken of is vervangen aan te raden ?
 
0,5mA aan lekstroom is heel weinig. (Bijvoorbeeld het verbruik van een digitaal klokje of een alarmsysteem in rust)

Bij een lekstroom van 0,5mA zou een accu het weken c.q. maanden vol kunnen houden. (Een 12Ah accu = 12000mAh) Haal je eenheden door de war of is er wat anders aan de hand?
 
0,5mA aan lekstroom is heel weinig. (Bijvoorbeeld het verbruik van een digitaal klokje of een alarmsysteem in rust)

Bij een lekstroom van 0,5mA zou een accu het weken c.q. maanden vol kunnen houden. (Een 12Ah accu = 12000mAh) Haal je eenheden door de war of is er wat anders aan de hand?


Ik vond het ook al raar. De mijne heeft een lekstroom van 2 mA. Heeft wel een startonderbreker en een knipperend ledje.
 
De multimeter staat op 20m DCA en geeft dan 0.5 aan. Dan is dat toch 0.5mA?

Het is een motor uit '83 en heeft geen display of alarm. Wel heeft hij knipperlichten en een koplamp :+

Ok, als dit verwaarloosbaar zou zijn dan ben ik toch wel benieuwd waarom hij telkens leeg is. Ik heb de accu gisteravond aan de lader gehangen en gaf toen 12.82v aan. Zal zo nog eens kijken of hij uberhaubt zijn kracht wel behoud.


Edit: na 1 nacht geeft hij nu 12.71v
 
Laatst bewerkt:
3 weken geleden had ik ook iets vreemds, na de accu 4 dagen aan de lader gehangen te hebben kon ik er 3x kort mee starten (de motor sloeg niet aan) en toen was de accu alweer leeg. Dat klopt toch ook niet??

Het is een nieuwe accu, maar heb nu meer het gevoel dat het daar in zit?
 
Je hebt nu toch al de nieuwe accu aangesloten?

Lijkt me eerder het probleem dat de accu amper bijgeladen word tijdens het rijden.
Je praat over ritten van 100km en een dag of een week later is de accu weer leeg.
Gok eerder de dynamo of de spanningsreglaar.


Chips
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nu toch al de nieuwe accu aangesloten?

Lijkt me eerder het probleem dat de accu amper bijgeladen word tijdens het rijden.
Je praat over ritten van 100km en een dag of een week later is de accu weer leeg.
Gok eerder de dynamo of de spanningsreglaar.


Chips

Ik heb een voltmeter die dag aangesloten gehad op de accu en heel de rit gaf hij continu netjes 14.4v op de accu. Geen dipjes of stijgingen.Na de rit uiteraard weer losgekoppeld om te zorgen dat hij de accu niet leeg trekt :Y
 
Mijn motor had dat ook.
In de regelaar zat een los/vast contact.
Als de regelaar koud was werkte het goed.
Maar onder het rijden viel hij soms uit.
Accu met een lader op laden
en dan rijden met een voltmeter.
 
Mijn motor had dat ook.
In de regelaar zat een los/vast contact.
Als de regelaar koud was werkte het goed.
Maar onder het rijden viel hij soms uit.
Accu met een lader op laden
en dan rijden met een voltmeter.

Zie mijn post boven die van jou, 100km gereden met voltmeter en gaf heel de tijd de goede waardes!
 
Als je zeker wilt weten of het de lekstroom is die het probleem veroorzaakt, zet de motor na een flinke rit weg met losgekoppelde accu. Volgende dag aansluiten en starten.. :)
 
Laatst bewerkt:
Goede tip! Morgen maar even kijken voor een goede rit!


Even terzijde, weet niet of het relevant is maar ik meette ook 1.5v tussen de twee minpolen. (kabel en accu pool)
 
Uitleg van Roukama, hoe je het beste een accu kunt slopen:

ACCU RMCP 12N14-3A Afmeting LxBxH 135x91x167(Prijs is incl.Zuurpakket *** ALLEEN NEDERLAND***)RMCP MOTORFIETS ACCU

Wij leveren zogoed als alle soorten motorfiets batterijen direct uit eigen voorraad. RMCP batterijen zijn afkomsten van diverse fabriekanten zijn 50% voorgeladen en dienen na het vullen eerst opgeladen te worden. LET OP gebruik aub niet de nieuwe accu om een motor te starten die reeds lange tijd stilstaat, hierdoor verkort je de levensduur aanzienlijk! Indien er en gewone lader gebruikt wordt neem dan in acht dat een 4 amp lader bv maximaal 4 uur mag laden aan een 16 ampere accu, beslist niet langer!

GARANTIE
Wij van Roukama geven 1 jaar fabrieksgarantie op fabrieksfouten.
Fabrieksfouten kunnen zijn:
Accu geeft 10 volt na opladen waardoor er waarschijnlijk 1 cel stuk is.
Accu pool is losgelaten
Accu lekt op lasnaden.
Alle andere zaken vallen niet onder fabrieksgarantie maar komen 9 van de 10 x door onderladen, overladen, kapotte regelaar, onregelmatig gebruik door korte afstanden, vorst, bijvullen met zuur etc etc.
Indien je ervan overtuigd bent dat het een fabrieksfout is dien je de accu bij ons retour te brengen waarna wij de accu 24 uur testen, wij accepteren geen advies van derden!


De eerste keer moet de accu eerst helemaal volgeladen worden. Maar je kunt de accu ook overladen.
Blablabla. Zo te zien en volgens jouw metingen, is dit geen gevalletje garantie, tenminste als het echt aan de accu ligt?
 
Even terzijde, weet niet of het relevant is maar ik meette ook 1.5v tussen de twee minpolen. (kabel en accu pool)
Zeker relevant en duidt op een behoorlijke overgangsweerstand in de verbinding -pool accu --> massa. Dus -pool accu schoonmaken, in de zuurvrije vaseline zetten, kijken of de verbindingen kabelschoen - kabel geen weerstand heeft en de massaverbinding op het motorblok of frame blank maken en licht invetten. In dit korte stukje verbinding mag geen meetbare weerstand zitten.
 
Ik ga dit laatste ook proberen! Bedankt. Vandaag een rit gemaakt en accu losgekoppeld. Ik heb gisteravond en vanmorgen de accu nog even doorgemeten en hij blijft nu staan op 12.62v dus houdt op zich zijn kracht wel vast.
 
Als tijdelijke oplossing trouwens, kan ik gewoon een schakelaar monteren tussen de minpool en de min-kabel en na een rit deze schakelaar omzetten om eventuele lekstroom tegen te gaan?
 
Als tijdelijke oplossing trouwens, kan ik gewoon een schakelaar monteren tussen de minpool en de min-kabel en na een rit deze schakelaar omzetten om eventuele lekstroom tegen te gaan?
Als je een schakelaaar hebt van minimaal 100A zou dat kunnen maar dat moet niet nodig zijn.
Als je een lekstroom hebt van 1mA dan zou de accu pas leeg zijn na zo'n 14.000 uur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan