Suzuki RE5 restauratie

honda cr driver

Die hard MF'er
8 jun 2006
510
0
Hallo, MF,

Inmiddels een paar jaar geleden alweer, ben ik begonnen met het restaureren van mijn Suzuki re5.
Nu toch maar besloten om een topic op motor forum te starten. Misschien dat hier nog meer mensen zijn die ook door deze motor gefascineerde zijn, of misschien zelf z`n motor hebben.

Ook zou het leuk zijn om hier misschien bepaalde kennis uit te wisselen. want het is over het algemeen moeilijk zoeken naar juiste info over de fiets.

Hier eerst even een foto van hoe ik de motor kocht.
{imgatt}
full
 
die zie je niet veel! Post maar veel foto's van de restauratie! Op de foto van aankoop ziet hij er trouwens nog vrij netjes uit.. :)
 
die zie je niet veel! Post maar veel foto's van de restauratie! Op de foto van aankoop ziet hij er trouwens nog vrij netjes uit.. :)

Hij ziet er nog redelijk uit idd. Maar lang niet naar wens. Hij moet gewoon weer in nieuw staat terug worden gebracht.
 
Ook bleek een carter helft gescheurd en gelast te zijn. het carter opnieuw lassen was geen optie. Gelukkig bood Ebay de oplossing. *D Hier een goed carterhelft en zeer nette cilinder gescoord.

{imgatt}
full
 
Laatst bewerkt:
Wauw een RE5! Gefeliciteerd ermee. Wat een geweldige motor. Mooi dat je de benodigde onderdelen kon scooren, dat had ik even niet verwacht.
Veel succes met de restauratie. Ik hoop op veel foto's want van zo'n exclusieve machine kan je niet gauw te veel plaatjes posten.
 
Ik heb de carburateur ook helemaal opgeknapt. bouten en moeren zijn opnieuw verzonken.

Verder heeft mijn ultrasoon bad de rest schoon gemaakt.

Dit is een foto van hoe de carburateur was.

{imgatt}
full
 
Dat je aan zo,n project durft te beginnen verdient al respect,dit is niet echt 1 van de
makkelijkste motoren om aan te sleutelen,vervang je wel alle afdichtingen van de rotor?
Als die tenminste los leverbaar zijn,het zou mij niks verbazen als dat nooit los leverbaar
geweest is en alleen als een complete motor unit leverbaar is geweest.De cilinder en rotor zullen wel zogenaamde matching parts zijn,met andere woorden deze horen bij elkaar
en zijn niet los te koop of uitwisselbaar.
De oude zijn ingelopen op de oude cilinder dus die kan je niet gebruiken voor de nieuwe cilinder.En die afdichting moet 100% in orde zijn anders krijg je problemen met de verbranding.
 
Laatst bewerkt:
Dat je aan zo,n project durft te beginnen verdient al respect,dit is niet echt 1 van de
makkelijkste motoren om aan te sleutelen,vervang je wel alle afdichtingen van de rotor?
De oude zijn ingelopen op de oude cilinder dus die kan je niet gebruiken voor de nieuwe cilinder.

De rotor, zijdeksels, olieringen en apex seals lijken allemaal goed, ik heb alleen de cilinder vervangen.
nieuwe apex seals zijn niet meer te vinden. Dus ik heb ook niet veel keus om het zo te doen.
ik heb het blok inmiddels al voor een groot deel in elkaar en de compressie voelt goed.

De rotor heb ik zo goed als mogelijk in elkaar gezet. De tijd zal het leren of de motor daad werkelijk gaat lopen.
 
Ja die ken ik al. Ze hebben me al geholpen met wat missende onderdelen.
ook zij hebben geen nieuwe onderdelen van de rotor unit liggen.

als er eerder problemen met de rotor unit waren werd de rotor compleet vervangen. Dus er zijn nooit revisie onderdelen op de markt geweest.

Dus nieuwe apex seals zijn er dus gewoon niet. Ik heb ook nog maar weinig mensen gezien (internet) die de rotor uit elkaar hebben gehad.

Wel is hier ergens een topic over op het suzuki re5 forum. Hier heb ik ook het een en ander info weg.
 
Hee leuk ik heb ook nog eentje in de hoek staan,waarvan het frame klaar staat voor heropbouw. voor seals kun je ook in de Mazda of RO80 hoek zoeken. :]
 
Hèhè, eindelijk iemand met een RE-5.

Ik heb er ook ooit een gehad. Helaas weg moeten doen.
full


Oliefilter van een CV2 (Eend) schijnt te passen. Was destijds zo'n 10 gulden een originele Suzuki toen 85,- gulden. En dat zal nu wel in euro's zijn.

Het kapje van de koektrommel (cockpit) had ik destijds afgeplakt met zwart tape tegen steenslag. Schijnt moeilijk aan te komen zijn. Plus je mag nog meer vragen beantwoorden als je ergens stilstaat en ze de tellers niet zien.

Pas op voor de terugslag mocht je hem een keer willen starten met de kickstart en je komt niet helemaal rond. Kan zeer doen aan je enkel. Is trouwens wel knap als je dat lukt; aantrappen. :W (Koud! :X ).

Ik zie trouwens geen cilinder. Wel een rotorhuis. :+
Ik kreeg destijds een brief van de RDW; ik had het aantal cilinders niet opgegeven. |(
Kreeg later een herstelbrief; ze hadden zich vergist. _O-

Succes! Leuk hoor. Ik houd je in de gaten. ;)
 
Leo Schuil in leeuwarden had toen der tijd een stuk of 4 van die Re5 `s staan , wou er nooit 1 kwijt .
Of heb jij 1 van hem losgeweekt }) .
Het blijft nostalgie zo`n ding , ik heb vroeger stuk of 3 of 4 GT 750`s gehad ..
Maar een Re5 was toen al de heilige graal .. (1982)
 
Laatst bewerkt:
En de seals na laten maken?
Ik heb ooit een citroen gs birotor gehad waarvan de seals op waren en heb ze toen nagemaakt.

En anders hier even proberen:

van Rootselaar technic b.v.

Bedankt voor de tip. Ook met hem heb ik al kontakt gehad. Hij kon mij ook niet helpen. Hij had nog 1 setje apex seals voor eigen gebruik. Die had hij toen der tijd uit japan gahaald.
 
Zquote]Dagobert II schreef op 08 juni 2014 @ 18:50:
Hèhè, eindelijk iemand met een RE-5.

Ik heb er ook ooit een gehad. Helaas weg moeten doen.
[afbeelding]

Oliefilter van een CV2 (Eend) schijnt te passen. Was destijds zo'n 10 gulden een originele Suzuki toen 85,- gulden. En dat zal nu wel in euro's zijn.

Het kapje van de koektrommel (cockpit) had ik destijds afgeplakt met zwart tape tegen steenslag. Schijnt moeilijk aan te komen zijn. Plus je mag nog meer vragen beantwoorden als je ergens stilstaat en ze de tellers niet zien.

Pas op voor de terugslag mocht je hem een keer willen starten met de kickstart en je komt niet helemaal rond. Kan zeer doen aan je enkel. Is trouwens wel knap als je dat lukt; aantrappen. :W (Koud! :X ).

Ik zie trouwens geen cilinder. Wel een rotorhuis. :+
Ik kreeg destijds een brief van de RDW; ik had het aantal cilinders niet opgegeven. |(
Kreeg later een herstelbrief; ze hadden zich vergist. _O-

Succes! Leuk hoor. Ik houd je in de gaten. ;)~[/quote]

Origineel nieuw olie filter heb ik er al bij. Deze heb ik een keer samen met een origineel nieuwe compressie tester gekocht.

Weet je toevallig ook wat voor olie je op deze motor gooide. Zowel op het blok als in het olietankje onder de buddy. O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan