Het Circuit op met Racecracks Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Ferry, bedankt voor een prachtige dag in Mettet jongstleden! Dit jaar voor het eerst circuit gaan rijden en dit was mijn 3de keer op mijn eigen motor. Alle 3 verschillende organisaties maar tot nu toe racecracks als beste bevallen.
Grote pluim voor je instructeurs, de bevlogenheid en enthousiasme was van hun gezicht af te lezen en maakt zon dag tot wat het kan brengen.

Nu van plan om mij in te gaan schrijven voor Spanje in maart (niveau 2 proberen) zodat ik het gelijk wat beter onder knie kan krijgen en dit mee kan nemen voor zomer 2017.

Dus misschien tot in Spanje :) greetz Hans.
 
Hoi Ferry, bedankt voor een prachtige dag in Mettet jongstleden! Dit jaar voor het eerst circuit gaan rijden en dit was mijn 3de keer op mijn eigen motor. Alle 3 verschillende organisaties maar tot nu toe racecracks als beste bevallen.
Grote pluim voor je instructeurs, de bevlogenheid en enthousiasme was van hun gezicht af te lezen en maakt zon dag tot wat het kan brengen.

Nu van plan om mij in te gaan schrijven voor Spanje in maart (niveau 2 proberen) zodat ik het gelijk wat beter onder knie kan krijgen en dit mee kan nemen voor zomer 2017.

Dus misschien tot in Spanje :) greetz Hans.
Hoi Hans, goed om te horen dat je een leuke dag hebt gehad!

Als je vragen over Alcarras hebt dat hoor ik dat graag. We gaan onze best doen om ook zeker in Spanje voor iedereen een leuke training en evenement te verzorgen :]

Tot 31 Oktober kan je inschrijven voor de extra scherpe prijs vanaf 279,- voor 3 dagen circuit plezier. De (Duitse) concurrentie vraagt op dit moment zo 100,- meer voor een 3daagse.
 
Hoi Hans, goed om te horen dat je een leuke dag hebt gehad!

Als je vragen over Alcarras hebt dat hoor ik dat graag. We gaan onze best doen om ook zeker in Spanje voor iedereen een leuke training en evenement te verzorgen :]

Tot 31 Oktober kan je inschrijven voor de extra scherpe prijs vanaf 279,- voor 3 dagen circuit plezier. De (Duitse) concurrentie vraagt op dit moment zo 100,- meer voor een 3daagse.

Snel inschrijven deze week nog dan.... Pak je toch weer wat voordeel mee!!!
Mijn neef gaat voor de 31e (deze week) nog boeken Ferry. Je ziet het wel binnenkomen.
 
Wanneer komt alle data voor volgend jaar bekend? Rond januari?
Datums voor Assen, Mettet en Midland Lelystad etc kunnen uiterlijk de 1e week van December verspreid worden.

De circuits zijn nu met de kalender aan het werk. Zodra Racecracks de datums heeft zal dat direct verspreid worden.
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend ook maar inschrijven voor alcarras.

Ben benieuwd kijk er al naar uit.

Hoe zijn overigens de sanitaire voorzienigen daar? en nog dichtbij eventueel een supermarkt of een restaurantje?

En stroomvoorziening? Campingstekkers?
 
Normale stekkers Patrick. Campingstekker is altijd handig om bij je hebben. Er is ook krachtstroom en water op de paddock.

Er zijn toiletten en douches op de paddock.

Op 10 minuten rijden heb je in Alcarras een supermarkt. In de buurt van het tankstation. Plusfresc: Carrer Barceloneta 88, 25180 Alcarras.
Precies de andere kant op heb je: Supermercado Disbo Mari. Adres: Carrer Pla 9, 25112, Gimenells. Deze laatste is 7 minuten rijden.
De supermarkt bij het tankstation in Alcarras is wat groter volgens mij.
En er zit nog een hele grote lidl op 22 min rijden aan de Av. de Madrid 34, 22520, Fraga.

Restaurant kan je gewoon even via Tripadvisor opzoeken. In Alcarras heb je restaurant Raco Del Fartet en in Lleida heb je veel meer keuze.
 
Laatst bewerkt:
full


Rondje Alcarras met Ferry van Rijn.
Alle combinaties zitten in het brede circuit van Alcarras. Lang recht stuk, knikken, doordraaiers, hoogteverschillen, blinde bocht, chicane en uitdagende bochten.
Motor: Honda CBR1000RR uit 2010. Tandwielverhouding: 15/45.

Rechte stuk kwam ik in de 6e versnelling. Links staan afstandsborden. Ik begon met remmen net voor de 200 meter.

Bocht 1: Terugschakelen naar de 3e versnelling en wat bij bijna alle bochten geldt: zo dicht mogelijk langs de buitenkant van de baan de bocht insturen dus het liefst vanaf de witte lijn. Even goed tegensturen, bocht mooi aansnijden (apex pakken) wat ook weer betekend met de banden mooi langs de witte lijn en met de knie over de curbstones. Bocht 1 is geen normale linker bocht omdat hij aan het eind iets doordraait. Daarom moet je iets langer een krappere lijn aanhouden dus niet te snel naar buiten toe. Probeer een iets hogere bochtensnelheid te rijden als dat je zou denken en neem deze snelheid mee om de buitenkant van de baan op te zoeken en extra snelheid mee te nemen naar bocht 2.

Bocht 2: Dit is echt 1 van mijn favoriete bochten van Alcarras. De linker bocht is niet moeilijk maar gewoon erg gaaf omdat hij best snel is en de baan zo breed. Probeer zo veel mogelijk snelheid te maken voor de bocht, draai je gas iets terug zodat je nog licht versnelt, stuur in en draai direct daarna je gas vloeiend open en haal de motor uit hellingshoek en zoek de buitenkant van de baan op.

Bocht 3: Links staat een 100M bord. Net daarvoor remde ik. Bocht 3 is een scherpe 2e versnelling rechter bocht die bij het uitkomen ook weer iets doordraait net zoals bocht 1. Maar dan met het verschil dat je de bocht langzamer moet insturen en dat de bocht verder doordraait dan bocht 1. Het snelst is om iets langer aan de binnenkant te blijven en daarna de motor uit hellingshoek te halen en tegelijk het gas verder open te draaien. Kijk zeker hier goed ver voor je uit (algemene basis regel) zodat je d.m.v. het gas de exit van de bocht opzoekt. Zorg dat je echt na de bocht pas aan de buitenkant komt.

Bocht 4: even kort versnellen naar bocht 4. Zorg voor rust in de motor dus hou het voorwiel aan de grond. 2e versnelling maar met een 600cc wellicht in de 3e versnelling. Gas dicht, rechter knik insturen en snelheid erin houden door bij het uitkomen iets te versnellen en gewoon bijna de linker kant van de baan op te zoeken.

Bocht 5: Dit is een doordraaiende linker 2e versnelling bocht. Doordat je bij het uitkomen van bocht 4 de buitenkant hebt opgezocht zit je eigenlijk bij het insturen van bocht 5 aan de binnenkant. Dit is de snelste manier doordat je de snelheid erin houd en je MINDER meters maakt. Licht remmen en bocht 5 insturen en met het vergroten van je hellingshoek laat je de voorrem verder los. (remmend insturen) Op het moment dat je de motor in helingshoek hebt zal je ongeveer in het midden van de baan rijden. Streepje gas en de apex opzoeken op 2/3 van de bocht en daarna uitacceleren.

Bocht 6: Als je de motor rechtop hebt uit bocht 5 loopt de baan opeens omlaag en probeer je zoveel mogelijk snelheid te maken richting de grote ballen bocht 6 en tegelijk probeer je het voorwiel aan de grond te houden. Net voor het insturen zorg je ervoor dat je 2x hebt opgeschakeld naar de 4e versnelling en stuur je de linker bocht in. Net voorbij de apex loopt de baan niet meer omlaag maar omhoog. Deze verandering geeft ook een geweldige kick. Vervolgens versnel je iets en zoek je in een vloeiende lijn de buitenkant van de baan op zodat je Bocht 7 wat ruimer maakt. Apex pakken en hard uitacceleren.

Bocht 8: Richting deze rechter bocht accelereren is vreselijk gaaf. De baan is ook hier weer erg breed en er komt een lange doordraaiende rechterbocht aan. Gas dicht, remmen, terugschakelen naar de 3e versnelling en stuur iets te hard in richting de curbstones aan de binnenkant. Laat daarna dmv je te hoge snelheid de motor iets naar buiten lopen naar ongeveer het midden van de baan. Op de helft van de bocht zoek je de binnenkant van de baan op zodat je bij het uitkomen rechts zit en de chicane (Bocht 9) vanaf het midden van de baan kan insturen. Tip: er zit een hobbeltje aan het einde van bocht 8 dus zorg ervoor dat je je voeten goed op de steppen hebt!

Bocht 9 en 10 chicane: Iets remmen en terugschakelen naar de 2e versnelling. Zoals gezegd vanaf het midden van de baan stuur je de chicane is. Zeker niet meer naar links. Apex pakken, snel verzitten naar rechts en motor snel van links naar rechts gooien. Bij het uitkomen van de chicane niet helemaal de buitenkant van de baan opzoeken omdat je voor bocht 11 weer helemaal aan de rechterkant van de baan moet rijden. Op deze manier maak je minder meters wat tijdswinst oplevert.

Bocht 11: Helemaal vanaf de rechterkant van de baan stuur je deze linker 2e versnellingsbocht in. Apex pakken en dan heel belangrijk: de buitenkant van de baan opzoeken en hem daar ook even houden. Je houd de motor rechts door even naar rechts te sturen zodat je mooi langs de witte lijn blijft rijden.

Bocht 12: Zoals hierboven beschreven is het belangrijk om deze linker bocht vanaf de buitenkant in te sturen. Op die manier maak je de bocht wat ruimer zodat je gelijk na de apex de motor razendsnel uit hellingshoek kan halen en kan gaan uitacceleren en dus snelheid te maken op dit rechte stuk richting de laatste bochten.

Bocht 13: In deze linker knik begin je met remmen en vertraag je naar je gewenste instuursnelheid van bocht 14. Dit is een behoorlijk lastig stuk. Bij het accelereren richting bocht 13 blijf je aan de rechterkant van de baan rijden. Vervolgens probeer je een rij lijn te pakken die je in 1 rechte lijn door bocht 13 loodst en je zoveel mogelijk rechts van de baan uitkomt zodat je bocht 14 mooi vanaf de buitenkant kan insturen. Het moeilijkste is om je rempunt te vinden in bocht 13. Ik vond uiteindelijk een paar rubberstrepen op het asfalt die een perfecte referentie gaven. Net na de linker knik schakel je terug naar de 2e versnelling en dan is het gelijk tijd om de laatste bocht in te sturen.

Bocht 14: Dit is een blinde bocht doordat de baan hier omhoog loopt. Hierna is het rechte stuk, ingang pitstraat en start-finish. Het is dus heel belangrijk dat je een rij lijn pakt zodat je snel kan uitacceleren en deze extra snelheid meeneemt het lange rechte stuk op = tijdwinst. Zoals gezegd probeer in een vloeiende lijn de rechterkant van de baan op te zoeken en op gevoel de apex mooi aan te snijden. Dit moet je ronde voor ronde gaan verbeteren. Ik kan alvast verklappen dat je de bocht moet gaan insturen voordat je de binnenkant ziet (blinde bocht) en dat is in het begin uitdagend en als je het door hebt is het een geweldige bocht. Uitkomen zo snel mogelijk op het gas en de buitenkant van de baan opzoeken.

Hopelijk draagt de plattegrond, de onboard film en deze tekst bij aan een geweldig evenement met Racecracks op Alcarras in Spanje.
 
Is er van racecracks ook weer een evenement waar er 2 dagen achter elkaar gereden wordt op Assen? Wil ook wel eens op Assen rijden, maar voor 1 dag vind ik het wel een eind weg.
 
Ik ga dit weekend Alcarras bekijken en boeken.
Mijn vrouw gaat ook mee en gaat ook rijden! top.
Ik wil dit al jaren, maar steeds door allerlei oorzaken niet gelukt, nu gaat het gebeuren!

We zijn nog aan het bekijken of we zelf erheen rijden of van de verschepingsoptie gebruik maken en gaan vliegen.

Jullie ervaringen hier lezen gaat zeker helpen, buiten de goede en snelle info van de organisator!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan