Motor start na rit niet meer

Peterz010

Rookie
20 sep 2010
20
1
Rotterdam
Hallo,

mijn Z1000 uit 2004 heeft regelmatig startproblemen door een lege accu. Dat begon na de winter toen ik de accu niet aan de druppellader had gehangen. Ik heb een nieuwe accu gekocht en deze wel aan de druppellader gehangen. Dit ging even goed. Nu heb ik echter weer hetzelfde probleem als hiervoor. De accu is vol als ik start want hij is dan net losgekoppeld van de lader. Na een stuk rijden is het dan spannend of hij nog wel wil starten. De accu is dan vaak niet meer krachtig genoeg. Ik heb begrepen dat het kan liggen aan de spanningsregelaar of de dynamo. Ik heb wat spanningswaardes genoteerd:

Tijdens het rijden geeft de multimeter bij de accu 13.8 V aan. Zet ik het Xenon licht aan schiet de waarde iets omhoog (richting 14.2 V). Stationair loopt het iets terug naar 13.4 V. Dit lijkt me toch ok?
Wanneer ik stop en mijn contact uitzet heeft de accu nog tussen de 13.14 en 13.4 V over. Dit is niet voldoende om te starten. Inmiddels ben ik wel handig geworden in het aanduwen maar doe het liever met startmotor :) . Wat zou het kunnen zijn? De waardes lijken mij wel goed. Ook voor de spanningsregelaar of dynamo. Of zit ik er helemaal naast? Is het meten van de waardes bij de accu wel de goede plek?
Waar zou ik eventuele lekstroom kunnen meten?

Gr,

Peter
 
lijkt me dat het voltage niet alles zegt over de daadwerkelijke kracht die de accu nog kan leveren.
Er zijn nogal veel topics van mensen die accu's defect hebben na een winter aan de lader gezeten te hebben.

Wat jammer is , kan gebeuren, maar laat het anders even doormeten bij de motorzaak.
een meter die meet onder last kost meer dan 80 euro.

dat doe je niet even na met je multimetertje van de action ;)
 
Bedankt v oor de reacties. Ik hang inderdaad elke keer na een ritje de accu aan de lader. Ik ben dus altijd in staat om de motor te starten op de accu wanneer ik deze net uit de schuur haal. Daarna niet meer.

Ik heb de zekeringen er een voor een uitgehaald. Deze zagen er goed uit. Misschien is de accu van slechte kwaliteit maar ik had het bij de vorige ook al. Ik denk dat ik van het weekend maar even de motor laat nameten bij een motorzaak.
 
Wat betekend 'niet voldoende om te starten'?
Draait de startmotor niet of niet snel genoeg meer rond, of draait de start motor goed rond, maar slaat de motor niet aan?

Je kunt je voltmeter ook aan de accu hangen tijdens het starten en kijken hoe ver het voltage zakt tijdens het starten. Zakt ie te ver in (<9,5 Volt) is de accu waarschijnlijk toch niet helemaal fris.
Andere opties zijn:
- Kabel of printplaat breuk
- defecte start motor en heb je er alleen last van bij een warme motor (metaal zet uit als het warm wordt).

Maar om de accu na iedere rit aan de druppellader te hangen vind ik wel overdreven. Ding laad tenslotten op tijdens het rijden en zou normaal gesproken best een paar weken stil moeten kunnen staan en daarna nog starten.
 
Laatst bewerkt:
De eerste keer dat ik de startmotor gebruik na een stuk rijden, hoor je hem proberen maar krijgt de motor niet een slag rond om verder op eigen gang te lopen. De 2e keer is de accu al zo verzwakt dat de startmotor enkel nog maar tikjes geeft...

Ik heb hem wel eens gemeten wanneer ik de motor start. Hij zakt wel ver in. Hoe ver weet ik niet meer. Dat zou ik opnieuw moeten meten.
 
Nja, staat me bij dat ik een paar weken geleden ongeveer hetzelfde heb gemeten.
De man die aan het meten was heeft er voor geleerd, en had een goeie spanningsmeter bij de hand, niet zo'n prulding van de bouwmarkt.

Hij zei eigenlijk hetzelfde als jouw, de waardes zijn nog helemaal niet verkeerd.
Toch was achteraf gezien de accu echt slecht. Nieuwe accu erop, problemen over.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dat goed is voor een accu, na elke rit aan de lader. Of doe je dat pas sinds de startproblemen?
Met een moderne zogenaamde slimme druppellader zou dit eigenlijk weer geen probleem moeten zijn, die belast de accu een stuk minder. Wat heb je voor druppellader?
 
WTF is een acculader?? Gebruik ik al 2 jaar niet (sinds ik deze motor heb) tot nu toe elke keer starten en meteen lopen. Als hij de winterslaap in gaat, en ik hem na 4/5/6 maanden weer tevoorschijn haal dan is het de eerste keer meteen starten en aanslaan. Ik heb ook geen accu/druppellader.

Als je geen verbruikers aan heb staan en je zet je accu gewoon vol weg dan moet hij dit een lange tijd kunnen volhouden.

En na elke rit aan de lader? Dat vind je accu niet fijn. Tijdens een lange rit word hij goed opgeladen als het laadsysteem goed functioneert.
 
WTF is een acculader?? Gebruik ik al 2 jaar niet (sinds ik deze motor heb) tot nu toe elke keer starten en meteen lopen. Als hij de winterslaap in gaat, en ik hem na 4/5/6 maanden weer tevoorschijn haal dan is het de eerste keer meteen starten en aanslaan. Ik heb ook geen accu/druppellader. Maar goed dat is mijn ervaring met mijn :} accu

Als je geen verbruikers aan heb staan en je zet je accu gewoon vol weg dan moet hij dit een lange tijd kunnen volhouden.

En na elke rit aan de lader? Dat vind je accu niet fijn. Tijdens een lange rit word hij goed opgeladen als het laadsysteem goed functioneert.
 
:^

Mijn fireblade moet bij een langere periode niet gebruiken wel aan de druppellader, omdat anders het alarmsysteem de accu langzaam leegtrekt.

De motor van mijn vriendin kan inderdaad gewoon de winterperiode overbruggen en start en loopt meteen weer daarna :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan