Startmechanisme inwending in blok CBR1000F

John1964

MF'er
10 jul 2012
45
0
Sittard
Hallo medegenoten,

Ik heb de startmotor vervangen van mijn CBR1000F (SC24) omdat deze (dacht ik slecht of defect was).

Klacht was : soms zwaar het blok kunnen rond draaien en soms een soort doorslippen dus niet rond draaien van het blok met starten. Soms goed het blok rond draaien.

Accu was ook matig, die is ook vervangen door het juiste model.

Nu heb ik begrepen dat er een soort centrifugaal mechanisme zit in het blok waar de startmotor op aandrijf. Het lijkt wel vaak dat dit mechanisme niet vrij komt waardoor de startmotor direct de motor wil aandrijven als je start maar er nog geen voldoende snelheid / kracht heeft. Vergelijk het met een boormachine die zonder dat je hem start al in het materiaal duwt waardoor deze ook moeilijk kan aanlopen.

De motor heeft ruim een half jaar gestaan zonder te starten en of te rijden natuurlijk.
De eerste twee dagen werkte het goed na deze periode maar daarna begon dit probleem zich voor te doen.

Hedenmorgen heb ik olie ververst in de hoop dat dit misschien enige reinigende werking heeft ook op dit mechanisme. Maar of dit de klacht zal verhelpen is de vraag?

Motor start wel maar draait in begin te zwaar dus rond eerst, daarna start hij pas als hij op snelheid komt.

Soms duurt dit 3 seconden, soms iets langer. Ook als hij warmer is. Dan moet ik meerdere keren de startknop indrukken ( lijkt wel of hij niet in komt in het blok waar hij iets moet meenemen voor rond te draaien en of hij loopt te zwaar en moeizaam aan).

Iemand bekend met dit probleem of al eens opgelost?

Verder een fijne motor en ook als startmotor draait zoals het hoort direct starten.

Bedankt alvast.
 
Hallo medegenoten,

Ik heb de startmotor vervangen van mijn CBR1000F (SC24) omdat deze (dacht ik slecht of defect was).

Klacht was : soms zwaar het blok kunnen rond draaien en soms een soort doorslippen dus niet rond draaien van het blok met starten. Soms goed het blok rond draaien.

Accu was ook matig, die is ook vervangen door het juiste model.

Nu heb ik begrepen dat er een soort centrifugaal mechanisme zit in het blok waar de startmotor op aandrijf. Het lijkt wel vaak dat dit mechanisme niet vrij komt waardoor de startmotor direct de motor wil aandrijven als je start maar er nog geen voldoende snelheid / kracht heeft. Vergelijk het met een boormachine die zonder dat je hem start al in het materiaal duwt waardoor deze ook moeilijk kan aanlopen.

De motor heeft ruim een half jaar gestaan zonder te starten en of te rijden natuurlijk.
De eerste twee dagen werkte het goed na deze periode maar daarna begon dit probleem zich voor te doen.

Hedenmorgen heb ik olie ververst in de hoop dat dit misschien enige reinigende werking heeft ook op dit mechanisme. Maar of dit de klacht zal verhelpen is de vraag?

Motor start wel maar draait in begin te zwaar dus rond eerst, daarna start hij pas als hij op snelheid komt.

Soms duurt dit 3 seconden, soms iets langer. Ook als hij warmer is. Dan moet ik meerdere keren de startknop indrukken ( lijkt wel of hij niet in komt in het blok waar hij iets moet meenemen voor rond te draaien en of hij loopt te zwaar en moeizaam aan).

Iemand bekend met dit probleem of al eens opgelost?

Verder een fijne motor en ook als startmotor draait zoals het hoort direct starten.

Bedankt alvast.

Wel zonde dat je de starter, de accu en de olie hebt vervangen, zonder eerst na te gaan wat het probleem precies is.
 
Accu moest toch vervangen want was ver heen, startmotor ook trouwens na controle. Filmpje lijkt er wel op behalve dat die van mij toch nog veel beter start ;)

Hele ingreep zie ik :(

Bedankt alvast heren :)
 
het zwaar en moeizaam ronddraaien en het op gang komen van de startmotor kan niet worden veroorzaak door de startkoppeling.
denk eerder dat je startmotor niet goed is.
of er komt domweg niet voldoen stroom bij de startmotor.
 
het zwaar en moeizaam ronddraaien en het op gang komen van de startmotor kan niet worden veroorzaak door de startkoppeling.
denk eerder dat je startmotor niet goed is.
of er komt domweg niet voldoen stroom bij de startmotor.
Inderdaad dat kan niet , maar waardoor gaat de startmotor dan slippen?
 
Startmotor is gecheckt en 100% goed.
Accu is van juiste capaciteit en nieuw.
Bekabeling, relai en overige zaken die te maken hebben met starten zijn ook oke gecheckt door motorzaak waar ik kom.

Dat de Startmotorkoppeling het mogelijk is, is ook visie van motorzaak (werkplaats) en deze delen mede dat dit zelden voor komt bij dit model motor. Ze delen wel ook mede dat dit wel eens een oorzaak kan hebben van verontreiniging vandaar ook dat de olie (die toch ververst diende te worden ) nu ververst is.

Maar of dit helpt is grote vraag, misschien moet deze koppeling ook wel vervangen worden?

Tips en 2e hands startkoppeling zijn dus zeker welkom :)
 
Soms traag, soms normaal. Afhankelijk van maar is geen lijn op te trekken. Soms start hij traag en opeens na een paar seconden gaat hij over naar normale draaien ( starten dus rond draaien door de start ).
 
en dat trage draaien heeft niets met de startkoppeling te maken.
dat word veroorzaakt door een startmotor die niet goed meer is.
of door te weinig stroom bij de startmotor door, o.a. te zwakke accu of een overgangsweerstand in de kabels of startrelais.
 
en dat trage draaien heeft niets met de startkoppeling te maken.
dat word veroorzaakt door een startmotor die niet goed meer is.
of door te weinig stroom bij de startmotor door, o.a. te zwakke accu of een overgangsweerstand in de kabels of startrelais.
:^
Meet de accuspanning eens tijdens het starten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gemeten is ook rechtstreeks op startmotor 12 volt tijdens starten.

En er is externe grotere accu op startmotor gezet.

Helaas zonder dat dit iets veranderde.

Probleem zit echt in het startmechanische deel in het blok.
 
honda-cbr1000f-1990-spain-starting-clutch_bigecs2l41e__0800_a12e.gif
 
Gemeten is ook rechtstreeks op startmotor 12 volt tijdens starten.

En er is externe grotere accu op startmotor gezet.

Helaas zonder dat dit iets veranderde.

Probleem zit echt in het startmechanische deel in het blok.
12 volt op de startmotor is erg veel.
Dit kan alleen als je startmotor te weinig stroom trekt, als je een ontzettend grote accu hebt gebruikt of als je meting niet deugd.
Normaal meet je op de accu tijdens starten ongeveer 11 volt, de spanning op de startmotor is nog lager want er valt bij deze hoge stromen vlug 1 volt over de kabels.
Een startmotorkoppeling die defect is zal of over de as slippen en daardoor de krukas niet(goed) meenemen, of de motor neemt de startmotor mee omdat deze kleeft.
Ik kan me niet voorstellen dat de startmotorkoppeling zorgt voor zwaar draaien.
 
12 volt op de startmotor is erg veel.
Dit kan alleen als je startmotor te weinig stroom trekt, als je een ontzettend grote accu hebt gebruikt of als je meting niet deugd.
Normaal meet je op de accu tijdens starten ongeveer 11 volt, de spanning op de startmotor is nog lager want er valt bij deze hoge stromen vlug 1 volt over de kabels.
Een startmotorkoppeling die defect is zal of over de as slippen en daardoor de krukas niet(goed) meenemen, of de motor neemt de startmotor mee omdat deze kleeft.
Ik kan me niet voorstellen dat de startmotorkoppeling zorgt voor zwaar draaien.
En dan is dit plaatje weer meer op z'n plaats:
honda-cbr1000f-1990-spain-starting-motor_bigecs2l41e__1200_746e.gif
 
Thanks heren :)

Hebben net nog eens gemeten, tijdens starten is de spanning 10,9 volt op startmotor. Gemeten met een prima Fluke meter ;)

Dus dat klopt met wat ik hier lees.

Ik zie twee afbeeldingen? ??? Twee varianten mogelijk of ???
 
lijkt er een beetje op dat die overgangsweerstand soms wel/soms niet aanwezig is.

inderdaad klopt er iets niet als je tijdens starten de volle 12V over de aansluitingen van de startmotor meet. Kan ook zijn dat je zo'n goedkope multimeter hebt dat die van slag raakt van de spanningsfluctuaties en daardoor een veel te hoge waarde gaat aangeven...
 
Thanks heren :)

Hebben net nog eens gemeten, tijdens starten is de spanning 10,9 volt op startmotor. Gemeten met een prima Fluke meter ;)

Dus dat klopt met wat ik hier lees.

Ik zie twee afbeeldingen? ??? Twee varianten mogelijk of ???
Eén plaatje is een blow up van de startmotor.
De ander vd startkoppeling.
 
De startmotor van de CBR1000F drijft de krukas aan via de as van de dynamo en een ketting. Op die as zit een klein koppelingshuis met platen en een drukveer, als die versleten zijn krijg je de krukas nooit op toeren bij het starten.
Op de tekening hierboven vormen nr. 2 en 4 de startkoppeling, die ervoor zorgt dat de startmotor vrijloopt als het toerental van de krukas hoger is dan het starttoerental, en nr. 5 is de genoemde dynamokoppeling, die ervoor zorgt dat bij een terugslag in de motor bij het starten of uitzetten de dynamo niet de geest geeft. Bij dit soort verschijnselen, slecht starten (waarbij de gebruikelijke zaken niet de oorzaak zijn) en/of zwaar draaien bij het starten is vervangen van die koppelingseenheid de enige oplossing.
Kan je duits lezen? Wordt lid van de Duitse CBR site op www.cbr-1000.de en lees je in in de technieksectie. En zoals altijd, een goed werkplaatshandboek is goud waard.

Edit,
Ik zie nu pas je naam, ik ben je daar al tegengekomen :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rob, ja ik heb me daar al geregistreerd en ook een posting geplaats voor een koppelingseenheid.
Net zoals hier ook al in de rubriek gevraagd.

De krukas komt inderdaad niet op toeren. Alleen was het eerst vaak afwisselend, dan prima op toeren en vijf minuten laten met op nieuw starten kwam hij weer niet op toeren.

Dus ik hou me van harte aanbevolen voor dit onderdeel want kan zo niet meer rijden.

En nieuw zal dit onderdeel wel aan de prijs zijn?

Heb wel aanbod gekregen van iemand op Marktplaats voor een gebruikte blok (1993) die nog compleet is. Om daar dan de koppeling uit te halen die ik nodig heb en de rest misschien weer te verkopen.

Maar wat is wijsheid in deze?
 
Laatst bewerkt:
Even contact opnemen met dasher1976 van MF of anders met --ARD-- van MF
Dasher heeft of weet vast wel een compleet blok en ARD heeft nog veel blokdelen los liggen.
Heeft volgens mij ook een advertentie in de onderdelen te koop rubriek.
 
De startmotor van de CBR1000F drijft de krukas aan via de as van de dynamo en een ketting. Op die as zit een klein koppelingshuis met platen en een drukveer, als die versleten zijn krijg je de krukas nooit op toeren bij het starten.
Op de tekening hierboven vormen nr. 2 en 4 de startkoppeling, die ervoor zorgt dat de startmotor vrijloopt als het toerental van de krukas hoger is dan het starttoerental, en nr. 5 is de genoemde dynamokoppeling, die ervoor zorgt dat bij een terugslag in de motor bij het starten of uitzetten de dynamo niet de geest geeft. Bij dit soort verschijnselen, slecht starten (waarbij de gebruikelijke zaken niet de oorzaak zijn) en/of zwaar draaien bij het starten is vervangen van die koppelingseenheid de enige oplossing.
Kan je duits lezen? Wordt lid van de Duitse CBR site op www.cbr-1000.de en lees je in in de technieksectie. En zoals altijd, een goed werkplaatshandboek is goud waard.

Edit,
Ik zie nu pas je naam, ik ben je daar al tegengekomen :)

Maar wel nummer of nummers moet nu vervangen worden ?????????????
 
Terug
Bovenaan Onderaan