5e versnelling pakt niet in hoge toeren - gsxr k4

gsxr-ick

Die hard MF'er
19 apr 2009
844
24
arnhem
Gisteren lekker wezen rijden op Assen, maar aan het einde van de dag pakte mijn 5e versnelling niet meer goed. Ik kon nog wel doortikken naar de 6, maar fijn klonk het allemaal niet.

Dus helaas noodgedwongen mijn dag moeten staken en de laatste sessie overgeslagen.

Wat ik wel vreemd vind is dat de 5e versnelling het in lage toeren perfect doet.

Twijfel hoe ik dit moet aanpakken. Denk dat ik het sowieso moet zoeken in de bak en niet in de koppelingsplaten...?

Kan op zich best sleutelen, maar aan de versnellingsbak heb ik nog nooit iets gedaan.

Alle tips zijn welkom.
 
Een versnellingsbak is een mechanisch ding; hij doet het of hij doet het niet. Een versnelling die het op lage toeren wel doet maar op hoge toeren niet, lijkt me heel erg sterk.

Wat bedoel je met je omschrijving " hij pakt niet"?
Bedoel je dat je gas geeft en je toerental gaat wel omhoog maar de motorfiets versnelt niet? Dan is je koppeling versleten. Dit merk je het eerst in je hoogste versnellingen bij hogere toeren (meer vermogen).
Of bedoel je dat je niet meer goed de versnelling kunt inschakelen op hogere toeren? Dan kan het duiden op versleten schakelvorken/walsen of een koppeling die niet goed vrijkomt.

Een goede diagnose/klacht omschrijving is eerst noodzakelijk voordat we advies kunnen geven!
 
Ik schakel op zonder koppeling. Het is inderdaad zo dat ik niet meer goed de 5e versnelling kan inschakelen op hoge toeren. Ook niet met koppeling. Het is een soort haperend gevoel...alsof hij de versnelling net niet kan vinden. Doorschakelen naar de 6e gaat den wel weer prima...

Misschien een domme vraag, maar kan het aan een te slap staande ketting liggen?
 
Ik schakel op zonder koppeling. Het is inderdaad zo dat ik niet meer goed de 5e versnelling kan inschakelen op hoge toeren. Ook niet met koppeling. Het is een soort haperend gevoel...alsof hij de versnelling net niet kan vinden. Doorschakelen naar de 6e gaat den wel weer prima...

Misschien een domme vraag, maar kan het aan een te slap staande ketting liggen?

Op het moment dat je zonder koppeling gaat schakelen, kun je dit soort problemen verwachten, kan lang goed gaan, maar die koppeling zit er niet voor niets op.....
openmaken en controleren/repareren
 
Ik ben sinds kort wel omgekeerd gaan schakelen. Hoefde alleen maar het schakelvorkje om te draaien. Zou het kunnen zijn dat het toch niet helemaal lekker past....

Gaat om een gsxr 750 k4
 
Op het moment dat je zonder koppeling gaat schakelen, kun je dit soort problemen verwachten, kan lang goed gaan, maar die koppeling zit er niet voor niets op.....
openmaken en controleren/repareren

Ja dat geloof ik ook wel, maar op het circuit is koppelen niet handig....hou het niet eens vol, want je schakel nogal veel op een dag.

Betekend openmaken en controleren sowieso dat het blok er uit moet?
 
Dan zou ik toch even kijken of je het probleem ook hebt als je dat schakelvorkje weer terug zet.

wat op zich niet/minder verklaart waarom het alleen in 5e vitesse :+ merkbaar is.

Kon uit je geschiedenis even zo snel niet opmaken of het een motor met kenteken is of 1 specifiek voor op het circuit.
puur wbt testen/proefrijden.
 
Dan zou ik toch even kijken of je het probleem ook hebt als je dat schakelvorkje weer terug zet.

wat op zich niet/minder verklaart waarom het alleen in 5e vitesse :+ merkbaar is.

Kon uit je geschiedenis even zo snel niet opmaken of het een motor met kenteken is of 1 specifiek voor op het circuit.
puur wbt testen/proefrijden.

Ze staat nu helemaal in race trim, maar er zit nog wel een kenteken op. Ik zou het, na aardig wat sleutelen, kunnen testen....

Vitesse 5e? Dacht 6e ;) (volg geen voetbal eigenlijk, alleen motorsport ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan