Welke olie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jonkerman

MF'er
11 dec 2012
42
0
Deurne
Goedendag iedereen,

Zojuist mijn auto aangevuld met olie en toen keek ik naar mijn motor en zag tot mijn schrik dat daar ook dringend olie bij moet. Nu heb ik de volgende olie in de auto gebruikt:

5W-30
ACEA A3/B3, A3/B4
API SL/CF

Kan ik deze ook in de motor gooien of is deze te dun? Het gaat om een Suzuki GSF 600 Bandit uit '97. Alvast bedankt.

Groet,

Danny
 
Goedendag iedereen,

Zojuist mijn auto aangevuld met olie en toen keek ik naar mijn motor en zag tot mijn schrik dat daar ook dringend olie bij moet. Nu heb ik de volgende olie in de auto gebruikt:

5W-30
ACEA A3/B3, A3/B4
API SL/CF

Kan ik deze ook in de motor gooien of is deze te dun? Het gaat om een Suzuki GSF 600 Bandit uit '97. Alvast bedankt.

Groet,

Danny



NEE. Motoren (je Bandit) met een natte koppeling hebben geen friction modifier in de motorolie om daarmee te voorkomen dat de koppeling gaat slippen.

Het zijn de friction modifiers die een goed functionerende natte koppeling in de weg staan. Bij motoroliën voor auto's hebben deze friction modifiers van API SG hun intrede gedaan. Dit om de inwendige wrijving omlaag te brengen met als doel brandstofbesparing en hierdoor schonere uitlaatgasemissies. Door deze friction modifiers ging het echter mis met motorfietsen met een natte koppeling. Deze gingen slippen. In fietsen met natte koppeling is het tot en met de API SF kwaliteit mogelijk om gewone motoroliën voor auto's te gebruiken, zonder kans op een slippende koppeling. Uiteraard moet de kwaliteit wel matchen met wat de motorfietsfabrikant vraagt. Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling. Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Of een olie mineraal is danwel synthetisch doet niet ter zake.

Als je motorolie voor een auto gebruikt heb je hele grote kans op een slippende koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje bijmengen om het niveau aan te vullen zal voor een keertje geen kwaad kunnen.
Maar als je vaker moet bijvullen, of je olie gaat vervangen, pak dan de juiste olie geschikt voor jouw type motor.

zo leuk dat op motor-forum 99% bijdehandjes zitten die het allemaal beter weten :Pals iemand een serieuze vraag stelt

Beste is om een JASO MA olie te gebruiken,die bevat geen wrijvingsverlagers waardoor problemen met je natte koppeling zo goed als uitgesloten zijn. A3/A4 betekend dat er fritcitieverminderaars inzitten
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het handboek er even bijgenomen.
SAE 10W-40
API SF of SG

Zou voldoende moeten zijn. Dan ga ik even kijken, want volgens mij heb ik die ook nog staan.

Mijn excuses dat ik daar niet eerst in keek... :Y
 
Laatst bewerkt:
Heeft de TS zijn Bandit wel gepeild op de middenbok, of nog op de jiffy? Dan lijkt ie ook behoorlijk leeg. :)

Verder zoals hierboven staat aangegeven, motorolie gebruiken. Als ik ergens stil sta en ik heb echt olie nodig en er is alleen auto-olie voor handen, dan gooi ik dat er wel bij en haal ik dat er ook zsm weer uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan