XS 750 Caferacert

Brammers

MF'er
3 feb 2008
149
12
Zevenbergen
Om de andere bestaande topics niet te veel te vervuilen hier maar een nieuwe aangemaakt:

Ff voorstellen:
André, uit het mooie West-Brabant, van beroep techneut, zowel mechanisch als electrisch onderlegd en dat laatste beroepsmatig.
Al een paar jaar in het bezit van een XS750 en een XJ700 (maxim s). De Maxim als gebruiksfiets al rij ik de laatste tijd niet veel meer door bezigheden als gezin/huis e.d..
De XS is mijn sleutelproject en heeft al meerdere wijzigingen/metamorfoses ondergaan.

Vorig jaar begonnen aan de meest drastische verbouwing tot nu toe om hem "low-budget" naar mijn ideaalbeeld te maken. Een Caferacer dus, niet erg origineel maar in mijn ogen wel de mooiste lijn voor een fiets van dit kaliber.
De afgelopen tijd heb ik de andere topics over de XS veelvuldig gelezen, ideeën hier uit opgedaan en/of mijn eigen ideeën bevestigd/ontkracht laten worden.

Maar goed, genoeg gel#ld, tijd voor foto's.
full
 
Na de eerste verbouwing, met demper van de vrijmarkt (25 hele florijnen). Zadel ingekort en ander stuur, valbeugels en verstralers.
full
 
Volgende verbouwing: subframe ingekort zodat deze binnen de zadelpan bleef, luchtfilter verwijderd en vervangen voor 3 merkloze filters, frame wit gekwast met hammerite.
full
 
Nu komen we weer in het hedendaagse, inmiddels is bijna alles gestraald en gespoten. Kleurstelling wordt na lang wikken en wegen "Grolsch" achtig.
Grootste wijzigingen:
Clip-ons
Doorkijkframe
Subframe nog korter
Dus zelf nieuw zadel maken
Startfunctie middels kicker, blijft nog een klein accutje aanwezig voor electrisch systeem en accumulatie.
Kabelboom en dus ook stuurschakelaars versimpelen, lekker minimalistisch.
Remsysteem aanpakken, rvs remleidingen dus.
Onsteking electrsch maken, nu nog met puntjes.
full
 
Even passen met tank en koplamp. Ik handhaaf de originele koplamp omdat ik deze erg mooi vind qua grote en stijl.
full
 
Dan gaat het hard, als alles pasklaar is heb ik alles gedemonteerd en ben ik gaan stralen. Frame thuis met een "cranenbroeck" setje en zilverzand. Geeft een waanzinnige bende maar het gaat wel. De kleinere delen op mijn werk in de straalcabine. Daarna ontvetten en spuiten. Autolak is erg duur en gewone flexa vond ik kwalitatief zonde voor al het voorwerk. Uitgekomen op knikkerbusjes van Motip. Ik wilde voor mijn frame een hele mooi metallic of flake groene kleur:
full
 
In bovenstaand plaatje is te zien dat ik al strips heb gelast onder het zadel, hier komt het zadel aan vast te zitten maar belangrijker: de vereenvoudigde kabelboom,zekeringen, cdi-unit, gelaccu e.d.
 
Laatst bewerkt:
Remschijven geperforeerd, wat een ongelooflijk gigantische klus, achterschijf uitgemeten en gecentert, daarna met cobaltboor 7mm op de boorkolom. 120 gaatjes.
full
 
Daarna achterschijf als mal gebruikt voor de voorschrijven, deze aan elkander gebout en geboort.
Alles afgebraamd en zie het resultaat, tot wel zeker wat grammetjes verloren aan onafgeveerde massa maar voornamelijk een erg mooie look.
full
 
Daarna achterschijf als mal gebruikt voor de voorschijven, deze aan elkander gebout en geboort.
Alles afgebraamd en zie het resultaat, tot wel zeker wat grammetjes verloren aan onafgeveerde massa maar voornamelijk een erg mooie look.
full
 
Laatst bewerkt:
goed bezig;) Je frame heeft al een mooi kleurtje, welke kleur krijgt de tank en de kappen?
Kleur van je frame deed me aan dit groen denken (yamaha G7S) :
DSC05142.jpg
 
Boren, boren en nog eens boren![afbeelding]

Dat is inderdaad wel echt een kutklus op de kolomboor. Hoelang ben je er mee bezig geweest?
Tip voor de volgende keer. Zorg voor een verdeeltafel. Hoef je niets uit te tekenen en je bent zo klaar. Ben totaal 45minuten bezig geweest met mijn remschijf:

1002693_851897124824213_4790637739901719440_n.jpg


10156105_851897138157545_2440030820610730062_n.jpg


Hoelang ben jij er mee bezig geweest?
 
Laatst bewerkt:
goed bezig;) Je frame heeft al een mooi kleurtje, welke kleur krijgt de tank en de kappen?
Kleur van je frame deed me aan dit groen denken (yamaha G7S) : [afbeelding]


Dat is zeker een hele mooie, qua kleurstelling komt het aardig in de buurt van wat ik in gedachten heb.
Zijkappen komen niet meer terug, ik heb alles wat in de driehoek onder het zadel hoort te zitten weggehaald en alle ophangpunten weggeslepen.
Bedrading komt onder het zadel en een klein gel-accutje in de kont van het zadel.
 
Dat is inderdaad wel echt een kutklus op de kolomboor. Hoelang ben je er mee bezig geweest?
Tip voor de volgende keer. Zorg voor een verdeeltafel. Hoef je niets uit te tekenen en je bent zo klaar. Ben totaal 45minuten bezig geweest met mijn remschijf:

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoelang ben jij er mee bezig geweest?


Ongeveer een minuut per gat, 120 gaten per schijf en dan de 2 voorschijven in 1 keer omdat deze aan elkaar vastgebout zaten. Dus een uurtje of 4 in totaal.

Maar niet aan 1 stuk door hoor, is een beetje geestdodend werk, dus na werktijd een half uurtje/uurtje hobbyen.
Ik werk in de Botlek dus daar staat nog wel eens een file rond 16.00u op de A15, kon ik gelijk de drukte een beetje vermijden. :P

Oja, ik denk niet dat er nog een volgende keer komt, alle drie de schijven zijn nu gatenkaas, ik vind het prima zo. Mocht er ooit een volgend project komen dan zie ik dan wel weer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan