Waar op letten bij kopen 2 takt enduro / sm

BramD

Die hard MF'er
22 nov 2012
340
0
Noord Limburg
Hoi,

Ik heb een supermotard uit 1992 op het oog.
Een KTM 300 2 takt. (sm / enduro).
Ik wil graag morgen gaan kijken, maar wat zijn nou punten waar ik op moet letten bij een 2 takt. (Naast de standaard dingen bij iedere motor).
Valt niet heel veel van te vinden op het net.

Bram
 
als je dat moet vragen zou ik het niet doen.

bedoel dat absoluut niet gemeen, ik zou zelf graag een rs250 aprilia kopen maar heb een 2 takt gehad en weet wat een zooi het kan geven als je niet weet wat je doet.

en er valt heel veel te vinden op internet ,maar als je dat niet gevonden heb ga je problemen krijgen als er iets niet werkt.

met een burette je cilinderkop inhoud meten (noem het ff simpel)
tig sproeiers in je carburateur.
rekening houden met de buitentemperatuur als je hem competatief gebruikt.

ik gok dat de motor een 1000 euro zal kost maar dat komt er nog een keer bij eer hij weer enigzins betrouwbaar is.

daar zou ik tenminste op rekenen :)

overigens wel heel gaaf hoor, ik heb en KR1S gehad :)

DSC00107-1.jpg


ook 2takt, en dat zie ik een foto op marktplaats en denk ik YEAH.

maar dan zie ik weer foto;s van het motorblok en als die zooi die er bij kwam kijken en denk ik , nee doe ook maar niet.

voor de echte 2 takt fanaat only
 
Laat je nou niet bang maken door het bovenstaande verhaal, een tweetakt kan ook gewoon degelijk en betrouwbaar zijn hoor.
Tis maar net wat je er mee doet en wat je er van verlangt.
Ga je er mee racen of wedstrijden crossen dan zul je veel tijd en geld aan je onderhoud kwijt zijn maar als je er gewoon lekker een blokkie om mee gaat en er af en toe een bospaadje mee pakt en je het motorblokje een beetje normaal behandelt dan is een tweetakt een lekker licht gooi en smijt ding met een zalig gillend motorkarakter.

Voor specifieke zwakke punten van deze motorfiets zul je even moeten goegelen.
 
Begin 90er jaren waren niet de beste jaren van KTM, zaten toen net in een of andere overname fase als ik me niet vergis. Is toen behoorlijk wat spul gebouwd wat niet echt betrouwbaar was of niet lekker stuurde. Volgens mij is na 1996 het een en ander sterk verbetert.
Nogmaals pin me er niet op vast en zoals eerder vermeld, zoek even op het www.
 
Mijn tip (zelf mijn hoofd goed gestoten)
KOOP een 4tact

OF..ga je een jaar verdiepen in 2 tact, bezoek motortreffens..ga eens een keer bij iemand kijken die er graag aan sleutelt..(zijn genoeg mensen hier die er dagen over kunnen vertellen)

en beslis daarna of je ook een 2 tact wilt..

Ik zou heel graag weer een 2 tact willen, maar dan naast mijn eigen motor..
 
Terug
Bovenaan Onderaan