voorvork inkorten cb750 four

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Ik zou graag mijn voorvork inkorten voor een caferacer project.
Ik zou deze een 3 cm willen laten zakken en heb hiervoor busjes laten draaien van 3 cm.

Ik heb hier en daar gezien dat dit mogelijk is met de busjes maar ik vroeg me af waar ik deze best plaats. of maakt dat niet uit.

ik kwam deze foto tegen maar moet de bus niet aan de andere kant van het klein veertje ?

full
 
Nu ben ik in de war :P Ik dacht als de veer niet wordt ingekort dat de veer strakker staat en dus stugger is.

Als ik de veer ook inkort wordt de vorkpoot korter maar blijft de vering hetzelfde..

Of ben ik mis ?
 
Nu ben ik in de war :P Ik dacht als de veer niet wordt ingekort dat de veer strakker staat en dus stugger is.

Als ik de veer ook inkort wordt de vorkpoot korter maar blijft de vering hetzelfde..

Of ben ik mis ?
Als je de veer inkort word hij stugger.
Als je de veer niet inkort ebn meer opspant word hij niet stugger en heb je geen negatieve veerweg meer
Stel dat de veer 30cm lang is en dat hij bij 200Kg 10cm in veert.
Dan veert iedere cm veer 0,33cm in.
Als er dan dan 3cm vanaf haalt ben je 3x 0.33cm veerweg kwijt en veert de vork nog maar 9cm in.
Hij is dan dus 10% stugger geworden.
 
Nu ben ik in de war :P Ik dacht als de veer niet wordt ingekort dat de veer strakker staat en dus stugger is.

Als ik de veer ook inkort wordt de vorkpoot korter maar blijft de vering hetzelfde..

Of ben ik mis ?

Door de veer meer voorspanning te geven wordt hij niet stugger. Hij zal alleen hoger komen te staan. Als je de vork op deze manier korter maakt zou ik de veer niet meteen met dezelfde lengte inkorten, ik zou de veer iets meer voorspanning geven. Ik denk dat hij anders snel onderin komt.
 
ik heb het net even bekeken in de garage. Als ik de veer niet inkort wordt het heel moeilijk om de dop er terug op te draaien. Dan zal ik serieus kracht moeten zetten om hem er op te krijgen.
 
Misschien een hele rare gedachte.
Maar als je je voorpoten nou eens 3 cm door je kroonplaat laat zakken?

Niks geen gezaag, geen wijzigingen in demping.
En mocht 3 cm te veel zijn kan je hem iets minder ver doorsteken.

Snap dat dit niet je vraag beantwoord, maar misschien heb je er wat aan.
Voordat je een stel goede voorpoten inkort.
 
Bij een harley kun je kitjes kopen voor het inkorten , merk progressive
Bestaat uit een wat kortere progressieve veer , dan een veertje van een cm of 6 om druk te houden op de veer en dan stukje plastic buis
Het geheel zorgt er voor dat de voorvork 3 cm of meer korter wordt en nog goed

mu36554.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb meerdere vorken ingekort met busjes.

Mijn ervaring: Veren niet inkorten (ja, je moet even kracht zetten om de doppen er in te krijgen)
Dan loop je geen kans dat de vering doorslaat.

Door de stuggere veer zal de poot neiging hebben om sneller uit te veren. Om dit te compenseren gebruik ik een dikkere voorvorkolie SEA 30 ipv als er standaard SEA 20 in moet.
Hiermee wordt de in en uitgaande demping enigzins geremd, wat ook prettig is door de kortere veerweg.

Met deze lay-out zeer goede ervaringen voor rijden, sturen en genoeg comfort.

Oja, zelfde hoeveelheid olie aanhouden volgens fabrieksopgave.

Mocht de vering toch te stug aanvoelen kun je achteraf er altijd nog een stuk afhalen, maar bij mijn ombouw is dit nog niet nodig geweest.
 
Ik heb meerdere vorken ingekort met busjes.

Mijn ervaring: Veren niet inkorten (ja, je moet even kracht zetten om de doppen er in te krijgen)
Dan loop je geen kans dat de vering doorslaat.

Door de stuggere veer zal de poot neiging hebben om sneller uit te veren. Om dit te compenseren gebruik ik een dikkere voorvorkolie SEA 30 ipv als er standaard SEA 20 in moet.
Hiermee wordt de in en uitgaande demping enigzins geremd, wat ook prettig is door de kortere veerweg.

Met deze lay-out zeer goede ervaringen voor rijden, sturen en genoeg comfort.

Oja, zelfde hoeveelheid olie aanhouden volgens fabrieksopgave.

Mocht de vering toch te stug aanvoelen kun je achteraf er altijd nog een stuk afhalen
, maar bij mijn ombouw is dit nog niet nodig geweest.
Je houd dan totaal geen negatieve veerweg over.
Welke stuggere veer bedoel je?
Als je een stukje van de veer afhaald word hij nou net stugger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou beginnen met een busje van 3cm tegen de terugslagveer en 2cm van de veren af te halen.
Je hebt dan een iets stuggere veer en iets meer voorspanning.
Je vork zal dan geen 3cm maar 2cm korter worden.
Als je de veren niet in kort staat je motor nog te hoog en heb je geen negatieve veerweg meer.
Als de motor origineel door zijn eigen gewicht 3cm in zakt staat de motor net zo hoog als na het veranderen zonder negatieve veerweg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik ook handig vind is om de dop zonder veer even op te schroeven en het exacte punt waar de schroef in de vork draait aan te duiden met een stift. Dus een streepje op de moer en de vork op het punt waar ze juist in elkaar beginnen schroeven.

Dan heb je niet teveel pogingen nodig voor de schroef vast zit in de vork. (met de veer erin natuurlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan