eigenbouw met honda hesd stuurdemper

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.415
74
strijen
Heren...ik gebruik een hesd stuurdemper van een cbr 1000 bj 04/05 op mijn eigenbouw motor....eerste probleem is al dat ik een connector van de kabelboom moet zien te vinden maar dan moet ik iets verzinnen om de stuurdemper aan te sturen....van wat ik lees over die dempet is dat ie soort van computer gestuurd en snelheidgerelateerd is. Nu hoeft dat niet maar hij zou uiteraard wel harder en zachter te zetten moeten zijn....daar dacht ik een potmetertje voor te gebruiken? Heeft er iemand een idee?

Vast bedankt,
peter
 
Je zult er toch echt eerst achter moeten komen hoe de computer hem aanstuurt. Ik geloof dat die dingen twee draadjes hebben, dus dan heb je uit mijn hoofd zo al twee mogelijkheden, de computer stuurt alleen aan wanneer het nodig is, of de stelunit is veerbelast en wordt aangestuurd dmv PWM.

Meten is weten dus.
 
Hier staat een aardig stukje:

Honda HESD steering damper
Unlike past designs, the new Honda Electronic Steering Damper (HESD) has no fixed damping characteristics. Instead, damping action is controlled by the CBR1000RR's Electronic Control Unit (ECU), which automatically varies damping force according to vehicle speed and acceleration over a wide range of riding conditions. Jointly developed in cooperation with Kayaba, the HESD mounts atop the steering head and a linkage arm connects the HESD to the triple clamp. Within the damper unit, a large chamber filled with oil is divided into two sections by a moving vane connected to the linkage arm. In response to steering movements transmitted by the linkage arm, the vane forces oil between the left and right sides of the chamber through various passages, including a main valve controlled by a linear solenoid that receives its control signals from the ECU.

At lower speeds, the damper's main valve opens fully and therefore creates virtually no perceptible damping effect. Result: a light steering feel. As speed and rate of acceleration increase, the linear solenoid constricts oil flow between the two sides of the chamber, resulting in the desired amount of increased steering damping. Four one-way check valves ensure that oil flows through the main valve in only one direction, whether the vane is moved to the right or the left. A relief valve maintains internal pressure below a designated set level, while another small piston compensates for temperature-induced changes in oil volume.

hesd1.jpg


hesd2.jpg

hesd3.jpg
 
Kijk eens in een Honda service manual of er te vinden is wat men moet meten op de draden naar de stuurdemper.

Ik denk dat naarmate er meer en meer voltage op de bedrading wordt gezet, de demping zwaarder en zwaarder wordt. In jouw geval zal dit waarschijnlijk resulteren in een wipschakelaar op je stuur die een paar verschillende spanningen op de stuurdemper kan zetten.

Tip: ~ deze schakelaar kan waarschijnlijk je huidige startknop vervangen, en bevat veel, echt VEEL extra knoppen en functies. Komt van een britse ST1100 - politiemotor af.
 
Ik denk dat naarmate er meer en meer voltage op de bedrading wordt gezet, de demping zwaarder en zwaarder wordt. In jouw geval zal dit waarschijnlijk resulteren in een wipschakelaar op je stuur die een paar verschillende spanningen op de stuurdemper kan zetten.

Dit is nogal ongebruikelijk, voor zover ik weet wordt er in een dergelijk geval altijd PWM gebruikt en wordt de duty-cycle veranderd naarmate meer of minder aansturing gewenst is.
 
Thanx voor het meedenken! Die schakelaar is in ieder geval fraaier dan een losse potmeter ergens :) laat de ideen komen ajb *D vergeef me als ik jullie kwijt ben als er 2 meningen zijn...electrisch ben ik soort van zwak begaafd :$
 
Als een computer het aanstuurt zal het inderdaad wel pwm zijn. (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation)

Dat neemt niet weg dat zo'n pwm signaal soms gewoon afgevlakt wordt (door een condensator) waardoor het ook best zou kunnen werken met een variabele spanning. Pas wel op met zomaar proberen, als er inderdaad een condensator in zit kan het stuk gaan als je hem verkeerd om aansluit.
 
Laatst bewerkt:
Weer thanx! Ik ga me heeeeeeeel goed orienteren en inlezen voor ik iets doe...heb er sowieso 2 en zie die stuurdempers te koop voor 7,50 *O*

En de wiki link gelezen...zal ik nog fiks wat keren moeten overlezen ben ik bang -O-
 
Laatst bewerkt:
Meet de ohmse weerstand eens door van de stuurdemper, hoeveel is deze?


Ik zou zelf eens een 5W lampje in serie aansluiten met de stuurdemper.
Het lampje zorgt voor een spannings deling en tevens stroom begrenzing waardoor hij niet zomaar door zal fikken.
Je kunt dan even kijken met wat metingen wat het effect is van een bepaalde aansturing.
 
Goedemiddag,

Arduino is wel een leuk idee, maar nog steeds niet heel eenvoudig gok ik. De eenvoudigste arduino oplossing zal wellicht zijn dat een potmeter aan de ingang, het PWM signaal aan de uitgang aanpast. Een paar vaste standen zijn uiteraard ook wel mogelijk. Maar de arduino iets van het snelheidssignaal of de acceleratie laten meten (moet kunnen met verschillende sensoren) en die gegevens dan vertalen in een PWM signaal is natuurlijk wel gaaf om te proberen maar ook best spannend....

Ik zie het al gebeuren dat je ergens op een bocht komt aanvliegen en dat er iets raars gebeurt.... Demper op slot en BOEM is HO. Zou zonde zijn van die mooie fiets. Bovendien kost een arduino met sensoren misschien al meer dan een andere stuurdemper....

Verder heb ik totaal geen idee of die arduino's wel eens een "vastloper" hebben

Later,

Loek

PS. Leuke brommer!
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de reacties!! Of die hesd demper nu zo'n goed idee was achteraf -O- maar ik heb oa mijn kroonplaat er al op aangepast dus maar doormodderen....denk dat ik 1 van de knappe koppen alhier maar ontvoer....
 
Euh...ik ben echt zo dumb in deze materie...wat doe ik met die kabaya data? Ik weet ondertussen wat een arduino is maar hoe ik dat op die stuurdemper krijg moet nog even bezinken laat staan dat ik dat weer aangesloten krijg op bijv die st 1100 stuur bedieningsunit!
 
Ik denk dat voor de jonge onderzoeker een Arduino een goede ,leuke en makkelijke manier is om iets van electronica te leren
Als je een paar tutorials doet van de Arduino site dan weet je snel wat pwm is en hoe je dat uit de arduino kan krijgen (denk na 1 avond spelen met de arduino)
Arduino - Home
Als je een Arduino koopt dan advieseer ik een starter zetje waar een display en een servo motortje bij zit (servomotortjes is echt heel leuk speelgoed)
bv
Basic Starter Small Kit for Arudino Uno R3 Mega2560 1602LCD Servo With Infiduino | eBay
Ik heb er ook eentje en ik heb er een hoop lol mee gehad en ik vond het erg leerzaam
Ben nu lang zo bang niet meer voor chips en transistors
 
Begin er meer van te snappen maar zal nog flink moeten lezen en leren, komt vast wel....denk dat ik hier mee op de goede weg ben al dacht ik in eerste instantie aan een aan / uit stuurdemper...weet niet of ik de functies van de originele honda set up ook kan bouwen en al helemaal niet snelheid gerelateerd :)
 
Jongens, die solenoid wordt niet met PWM aangestuurd.

Met lage frequentie PWM kan dat mechanisch nooit lang genoeg goed gaan. Het systeem zou last krijgen van metaalmoeheid en veel te veel hitte moeten verwerken.

En met hoge frequentie PWM kun je net zo goed de stroom gaan sturen, en dat is simpeler. ;)

Hier heeft iemand het over dat de demping vrij lineair oploopt als je er van 0 tot 6.5v op zet.

Manual control over the HESD - Honda CBR1000 Forum : 1000RR.net

Waarschijnlijk kun je de demping nog wat lineairder instellen als je stroomsturing gebruikt in plaats van spanningssturing, maar zoals ik het lees is het al vrij lineair als je spanningsgestuurd tussen de 0v en 6.5v regelt.

Dus je kunt er zo een variabele spanningsregelaar op zetten die tussen de 0 en 7v regelt met een potmetertje.
 
Het verschil tussen spanningsgestuurd en stroomgestuurd is dit:

Spanningsgestuurd: je levert een variabele spanning aan op het apparaat dat je wil sturen. Je laat het apparaat zelf uitzoeken hoeveel stroom het trekt bij elke spanning (volt). Het apparaat zal op elk voltage zijn maximum aan stroom vragen.

Stroomgestuurd: je levert een variabele stroom aan op het apparaat dat je wil sturen. Je begrenst de hoeveelheid stroom die je het apparaat aanlevert. Bij elk hoeveelheid stroom zal er een ander voltage zijn.

Het verschil is heel subtiel. Bij stroomsturing wordt de hoogte van de spanning passief geregeld aan de hand van de hoeveelheid stroom die je het apparaat wil laten trekken. Je stelt de stroom in, de bijpassende spanning wordt door de regelaar geregeld.
 
Nog iets over PWM en spoelen. Die gaan niet goed samen.

Probeer dit eens: ga vanavond in je slaapkamer staan en schakel snel achter elkaar je licht aan en uit. Kijk daarbij naar je lichtschakelaar en bewonder de blauwe vonken. Die vonken komen omdat de spoel lading op slaat, die daar niet zomaar in wil blijven zitten. ;)

Op het moment dat je de schakelaar weer opent, wil die lading weg. En je ziet al wel een beetje waar dit op lijkt...

Er zit geen bougie in het systeem om een vonk in op te wekken, dus springt de vonk terug over de contactpunten (de schakelaar). :)

PWM is niets anders dan heel snel de spanning aan en uit te schakelen. Dat levert dus een lading op in de spoel, die weer weg wil als de spanning uit gaat. Doorgaans slaat dan de vonk over binnenin de transistor die je als schakelaar gebruikt, en die gaat kapot.

Een 'oplossing' daarvoor is nog een 'blusdiode', die de lading op een geregelde manier weg laat vloeien naar aarde. Maar je ziet al wel dat het allemaal niet zo efficient is. En het is niet nodig als je gewoon met stroom stuurt, of zelfs met spanning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan