Motor zx-6r '05 valt uit tijdens rijden en start niet/soms

Geert-26

MF veteraan
19 aug 2008
1.866
0
Beste mensen,

Na twee jaar zonder gelazer rond te hebben gereden op m'n kwaak begon ze twee weken geleden weer kuren te vertonen. De motor was net bij de dealer geweest voor een onderhoudsbeurtje, maar na een weekendje Duitsland moest ik ze helaas onderstaande mail sturen:

Zaterdag 24 mei heb ik mijn Kawasaki ZX-6R uit 2005 bij uw bedrijf afgeleverd voor een kleine onderhoudsbeurt. Hierbij zijn naast de reguliere zaken ook de remvloeistof vervangen en de remblokken. Mijn remschijven zijn aan vervanging toe, werd geconcludeerd. Omdat ik 28 mei een lang weekend in Duitsland zou gaan rijden heb ik afgesproken om hiervoor een nieuwe afspraak te maken.

Nu het volgende. Woensdag 28 mei heb ik mijn motorfiets bij jullie opgehaald. De rit naar Rotterdam verliep zonder problemen. Donderdag 29 mei vertrok ik met een groep vrienden naar Duitsland. Tijdens de heenreis gaf de motor na een korte pauze eenmalig wat problemen met starten. Wanneer ik de sleutel omdraaide ging netjes het display aan, bij het indrukken van de startknop ging de startmotor draaien maar gaf de motor geen aanstalten om te starten. Even de sleutel eruit, sleutel er weer in, en toen startte de motor. Raar, maar kan gebeuren, dacht ik.

Vrijdag weigerde de motor nogmaals, net na het tanken. We rijden met de groep weg bij het tankstation, ik draai het gas open om lekker op snelheid te komen, en spontaan valt het vermogen weg. Ik draai nog aan het gas, maar er gebeurt niks. Motor het fietspad opgestuurd en even staan vloeken. Na herhaaldelijk proberen te starten toch weer het zelfde probleem: startmotor draait rond maar motor maakt geen aanstalten te starten. Uiteindelijk sloeg ie tijdens een van de pogingen toch aan! Daarop maar teruggereden naar het motorhotel. Zaterdag niet gereden, ik vertrouwde de motorfiets niet. Toen wel de motor een aantal keer gestart bij het hotel, dit ging zonder enig probleem. Startknop indrukken was direct aanslaan.

Zondag 1 juni dus terug naar huis. Voor het hotel start de motor zonder problemen. 70 km binnendoor gereden zonder problemen, en ineens: Net na een scherpe bocht, motor uit. Alsof de ontsteking onderbroken wordt. Motor aan de kant gezet, kabels nagekeken of er iets zichtbaar kon zijn van beschadigde bedrading (bij twijfel over kabelbreuk, tsja je moet toch wat), maar niks. Boordcomputer maar gereset, opnieuw geprobeerd en hij startte weer!! Doorgereden naar een restaurantje. Na het eten motor gestart, geen probleem. Op de snelweg naar Nederland meerdere keren meegemaakt dat de motor zonder ook maar een enkele waarschuwing uitvalt. Het display blijft netjes aan, maar de ontsteking valt uit. Omdat ik de motor absoluut niet meer vertrouwde heb ik deze aan de kant gezet en heb ik hem op moeten laten halen.

In de week na thuiskomst heb ik de motor teruggebracht naar de dealer die ook de onderhoudsbeurt heeft gedaan met de vraag of ze kunnen achterhalen wat het probleem is. Ze hebben de boordcomputer uitgelezen en deze gaf geen foutmeldingen aan. Het vreemde is ook dat bij het uitvallen er geen FI-lampje gaat branden, en deze ook daarna niet brandt. Het lampje is niet kapot, die gaat aan-uit zoals ik gewend wanneer de display op spanning komt te staan. Wat ik ook raar vind is dat ze er meerdere testrondjes mee gereden hebben, maar dat zij het probleem niet tegen zijn gekomen.

Omdat ik totaal geen idee wat het zou kunnen zijn was ik 'ns benieuwd of er hier mensen zijn die dit probleem herkennen of een idee hebben in welke richting ik moet zoeken. Ik las ergens iets over een ECU die te warm zou kunnen worden, maar is dit te controleren? En zijn er nog andere opties waar ik aan zou kunnen denken?

Ik hoop dat jullie met me mee willen denken en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet, Geert
 
Hallo Geert,
Is het probleem opgelost bij u? Ik zit ook met zo een probleem!!! Ik heb ook een zxr van 2005 en als het warm is valt mijn motor ook uit tijdens het rijden, ik kan ongeveer 40 km rijden en dan valt hij stil. Na een tijdje start hij weer gewoon en kan ik weer een tijdje rijden. Ook laten uitlezen en ook niets te vinden. Het zou makkelijk zijn moest je mij eens opbellen 0496600281
 
Terug
Bovenaan Onderaan