Koso RX2

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Hallo,
Ik heb op mijn Fireblade sc28 een Koso RX2 zitten. Het ding ziet er netjes uit en werkt prima, op de toerenteller na. Deze doet het over het algemeen goed maar de wijzer wil nog wel eens een andere 0-waarde aangeven dan de echte 0.
De lampjes geven dan wel de echte 0 waarde aan.

Ook schiet soms (voornamelijk bij constante snelheid) de toerenteller ineens naar de top en gaat hij weer terug naar het aantal toeren dat de motor loopt. Wat kan dit zijn?
 
Hoe meer hoe beter he! Ben er toevallig ook mee bezig en zoals beschreven staat er dat het minimaal 5 keer moet maar dit schiet bij mij al voor geen meter op. Hoe vaker ik de draad er omheen doe hoe stabieler deze het signaal oppikt maar echt iets concreets heb ik er nog niet voor helaas, ga morgen vergelijken met mijn originele toerenteller om te zien hoeveel de afwijking precies is.

De theorie erachter is dat je een spoel creëert op deze manier en de beste spoel is diegene met de meeste wikkelingen (om signalen/verstoringen op te pikken in ieder geval).
Dit is in ieder geval het meest accurate antwoord op de verkeerde 0 situatie zoals ik nu al gemerkt heb. Weinig toeren is moeilijk op te pikken en vereist meer windingen.

Het omhoog schieten van de toeren lijkt mij dat de draad nog ergens een signaal oppikt. Zorg dat de draad uit de buurt blijft van andere kabels die wat te maken hebben met je onsteking (bougiekabels, ontstekingspoel(en) waar je bougiekabels wegkomen en dergelijke) of dat de draad de andere kabels haaks kruist.

Als je het exacte bouwjaar nog hebt kan ik eventueel een alternatief zoeken, sommige jaargangen hebben wel een pick up en anderen niet. Dit lijkt voor de koso tellers het stabielste signaal te geven.
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer hoe beter he! Ben er toevallig ook mee bezig en zoals beschreven staat er dat het minimaal 5 keer moet maar dit schiet bij mij al voor geen meter op. Hoe vaker ik de draad er omheen doe hoe stabieler deze het signaal oppikt maar echt iets concreets heb ik er nog niet voor helaas, ga morgen vergelijken met mijn originele toerenteller om te zien hoeveel de afwijking precies is.

De theorie erachter is dat je een spoel creëert op deze manier en de beste spoel is diegene met de meeste wikkelingen (om signalen/verstoringen op te pikken in ieder geval).
Dit is in ieder geval het meest accurate antwoord op de verkeerde 0 situatie zoals ik nu al gemerkt heb. Weinig toeren is moeilijk op te pikken en vereist meer windingen.

Het omhoog schieten van de toeren lijkt mij dat de draad nog ergens een signaal oppikt. Zorg dat de draad uit de buurt blijft van andere kabels die wat te maken hebben met je onsteking (bougiekabels, ontstekingspoel(en) waar je bougiekabels wegkomen en dergelijke) of dat de draad de andere kabels haaks kruist.

Als je het exacte bouwjaar nog hebt kan ik eventueel een alternatief zoeken, sommige jaargangen hebben wel een pick up en anderen niet. Dit lijkt voor de koso tellers het stabielste signaal te geven.

Maar leg me eens uit waarom je een draad om een bougiekabel zou wikkelen als een SC28 gewoon een toerentalsignaal richting display stuurt?
 
Maar leg me eens uit waarom je een draad om een bougiekabel zou wikkelen als een SC28 gewoon een toerentalsignaal richting display stuurt?
:^ ik weet dat het in de handleiding anders staat, maar sluit de toerenteller rchtstreeks aan op het signaal wat uit de ECU komt (het originele toerentellersignaal dus). Werkt zekerweten beter dan om een bougiekael heen draaien
 
Helemaal waar maar dan moet je wel het goede schema hebben. Als je het verkeerd aansluit blaas je een teller van zo'n 250 euro op en dat risico loop je niet met het omwikkelen van de bougiekabel.

Daarom zeggen ze in de manual van het ding ook dat als het om de bougiekabel heen niet werkt dat je een andere optie moet kiezen en die van de toerenteller zelf is dan wel het mooiste als die elektrisch aangestuurd wordt.

Daarom vroeg ik om het bouwjaar dan kan het bijpassende schema erbij gezocht worden. Zal vanmiddag wel eens kijken
 
Laatst bewerkt:
Heb nu zelf de hele draadlengte van de koso om de bougiekabel heen en klopt wel redelijk met wat mijn analoge teller weergeeft. Veel stabieler ook dan de minimaal 5 vanaf de handleiding.

Heb er zo'n 12 wikkelingen om de bougiekabel heen met de draad erin gelust...dus de volledige lengte om de draad naar de teller heen en vergeleken met de originele teller (RS125 rotax 123 zonder pick up of digitaal signaal naar de teller.

Moet wel zeggen dat ik de originele aansluiting vervangen heb door een vlakstekker aangezien ik de originele rondstekker zo van het draad af trok.
 
Ik heb het vandaag even nagekeken en ik heb geen wikkelingen om de bougiekabel gebruikt blijkt... Ik heb de geel-groene draad aangesloten en de teller ingesteld op 4C -4P (high act.).
Omdat een Fireblade een dubbele bobine heeft bedacht ik me mss moet ik hem eens op twee cilinders zetten dus heb ik hem nu op 4C-2P staan. Hij is nu inderdaad rustiger in het toerental maar ik twijfel of dit wel klopt. Ook blijft hij telkens bij halfgas of gas dicht omhoog schieten. Als het lampje wat de laatste stand aangeeft dan terug "rolt" en weer bij de wijzer is schiet de wijzer weer omhoog. Dit gaat zo twee tot drie keer achter elkaar en dan doet hij weer gewoon.

Weet iemand welke instellingen je bij een blade moet invoeren?
 
Laatst bewerkt:
C = Coil en P = Pulse?

Dan zet je hem op 1C-1P.

Ik weet niet precies hoe je zo'n Koso instelt, maar de meeste CDI's geven gewoon 1 puls per krukasomwenteling. Die betreffende instelmogelijkheid is meer bedoeld voor als je inderdaad het signaal van de bougiekabel pakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan