Yamaha xt600 voorvork verlagen

LJansen

Rookie
5 feb 2014
25
0
Hallo,

Ik heb sinds kort een Yamaha xt600 (1985) en nu wil ik graag de voorvork zo'n 10 cm verlagen.. Heeft iemand een idee hoe dit moet, en of er kits voor zijn?

Gr.
 
Er zijn wel kitjes voor maar volgens mij tot 50 mm.
Je veerweg wordt dan ook veel korter.

Je kan er beter voor kiezen om de poten te laten inkorten zodat je je originele veerweg blijft houden.
 
Er zijn wel kitjes voor maar volgens mij tot 50 mm.
Je veerweg wordt dan ook veel korter.

Je kan er beter voor kiezen om de poten te laten inkorten zodat je je originele veerweg blijft houden.


Dat heb ik inderdaad vaker gehoord, zou je dat ook zelf kunnen doen? een stuk afzagen en aan de binnenkant schroefdraad tappen?
 
Aan de achterkant draai ik de veer iets stugger als dit mogelijk is..

Is een stuk veer eraf slijpen ook een optie? of veert die dan niet meer genoeg?

:?

De veer achter stugger draaien, daar verlaag je de achterkant niet mee. Als je de voorkant dan 10 cm door de voorpoten laat zakken, dan wordt hij zo zenuwachtig als maar kan.

Stuk afslijpen van de veer is wel een heel erge beunhaas oplossing :X :X

Verlagen achter wordt o.a. gedaan door de lengte van de dogbones aan te passen. Maar ook dan lijkt 10 cm me wel heel erg veel....
 
Blijft de vraag: waarom? Wat wil je bereiken?

zo iets. Dit is dan wel een honda nx650, maar deze lengte van de voorvork wil ik ongeveer

Kiddo-Uno-1988-Honda-NX650-Dominator.jpg
 
:?

De veer achter stugger draaien, daar verlaag je de achterkant niet mee. Als je de voorkant dan 10 cm door de voorpoten laat zakken, dan wordt hij zo zenuwachtig als maar kan.

Stuk afslijpen van de veer is wel een heel erge beunhaas oplossing :X :X

Verlagen achter wordt o.a. gedaan door de lengte van de dogbones aan te passen. Maar ook dan lijkt 10 cm me wel heel erg veel....

De achterkant hoeft in principe ook niet verlaagt te worden. Als de voorvork zakt dan komt de achterbrug iets horizontaler te staan wat ook de bedoeling is. Alleen hij veert nu gewoon te veel.

De voorkant is nu echt heel hoog. Ik heb hem gekocht met 18'' velgen. weet niet of dat verschil uitmaakt qua stuurgedrag?

De dogbones dus. Wat zijn dat precies? en hoe zijn ze aan te passen?
 
Hier hebben ze de voorpoten door de kroonplaat laten steken, maar dit lijkt me geen 10 cm, hooguit 5 misschien.

Ja dat zag ik inderdaad, maar de voorpoten door de kroonplaat steken vind ik eerlijk gezegd niet heel netjes/ strak.

Dus ik zou de voorvork die ik nu heb graag op deze hoogte willen brengen zonder de voorvorken door de kroonplaat te laten steken.
 
De achterkant hoeft in principe ook niet verlaagt te worden. Als de voorvork zakt dan komt de achterbrug iets horizontaler te staan wat ook de bedoeling is. Alleen hij veert nu gewoon te veel.

Als alleen de voorkant zakt, dan komt de voorvork steiler te staan, hierdoor wordt hij een stuk zenuwachtiger en verslechtert de rechtuit-stabiliteit.

Lees hier eens; Karakter van motoren: Frame geometrie

De dogbones dus. Wat zijn dat precies? en hoe zijn ze aan te passen?

dogbones motor - Google zoeken


Nu even niet zo heel veel tijd, dus ik doe het even zo met wat linkjes (hoewel je 'dogbones' zelf eigenlijk ook wel even in had kunnen typen bij Google, maar dat terzijde)
 
Laatst bewerkt:
De veer achter stugger draaien, daar verlaag je de achterkant niet mee. Als je de voorkant dan 10 cm door de voorpoten laat zakken, dan wordt hij zo zenuwachtig als maar kan.
:^ hij staat voor al een flink stuk lager omdat je wiel 3" kleiner is, scheelt dus zo'n 37 mm dat de motor al zakt.

'85 XT heeft geen dogbones, beste is achterkant verlagen dmv een kortere schokdemper. Maar als vering (stugheid EN demping) niet is aangepast aan de nieuwe situatie wil ik niet per sé een proefrit maken :X
 
Ik heb even gekeken wat het zijn, maar er zitten inderdaad geen dogbones op. Misschien klopt het wel dat 10cm een beetje te veel van het goede is, maar zoals ik nu zit is ook niet de bedoeling. en dat gaat dan niet over 1cm want daar merk je niet zoveel van.

Deze voorvork heb ik nu, en op de foto eronder is te zien hoe ik hem wil hebben. De wielen van de onderste zijn 17'' supermotard velgen

33xykjo.jpg


66_Motorcycles_xt600_25_grande.jpg
 
Gewoon 10 cm aan de bovenkant van de poten afzagen en er nieuw schroefdraad in tappen/snijden voor de doppen en klaar.
En wat doe je dan met die veren die te lang zijn en wat met de luchtkamer die veel kleiner is geworden.
Hoe ga je voorkomen dat de vork onderin slaat omdat je de veerweg hebt gehalveerd?
 
En wat doe je dan met die veren die te lang zijn en wat met de luchtkamer die veel kleiner is geworden.
Hoe ga je voorkomen dat de vork onderin slaat omdat je de veerweg hebt gehalveerd?

Een stukje (minder dan dat je van de poten afzaagt) van de veer afzagen denk ik? De remweg blijft dan hetzelfde lijkt mij, er is alleen een stukje buis vanaf...
 
Een stukje (minder dan dat je van de poten afzaagt) van de veer afzagen denk ik? De remweg blijft dan hetzelfde lijkt mij, er is alleen een stukje buis vanaf...
Ik denk dat je er iets te simpel( of helemaal niet) over nadenkt.
Laat er iemand naar kijken die wet hoe het wel moet of laat hem zo als hij nu is.
Ik denk dat dat een stuk veiliger is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan