Tank schoonmaken.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Ik ben-weer- bezig de tank van de 1967 jawa schoon te maken en wil ter leringhe ende vermaeck hiervan rapport uitbrengen.

Kort na aankoop van de motor, ca een half jaar terug, heb ik de tank, die van binnen wat vies/roestig was, afgevuld met schoonmaakazijn en een week laten staan.

Bij het afgieten kwam er best bruine zooi uit, dus dat leek gelukt..
Na het drogen begon er weer vlug roestaanslag in te koemn dus heb er zo'n bus roest-stop van de Action in leeggespoten.

De afgelopen weken heb ik veel op het motortje gereden en ontdekte dat in de vlotterbak een heel fijn- wat kennelijk door het filter van de kraan doorgaat- poeder in te zitten.

Na leegtappen van de tank lijkt er een laagje fijn vuil, net wel/niet vastgekoekt in de tank te zitten.. Als je er met zo'n antenne-magneet over schraapt blijft er best veel aan zitten..
Dus, niet goed.. misschien de resten van een eerdere tank-cure poging?

Anyway, we proberen iets beter.. gootsteenontstopper van -weer- de Action..bijgevuld met water en waspoeder.. Ik heb dit afgelopen nacht laten trekken en vanochtend de tank leeg laten lopen..

Bij inspectie bleek dat 't niet veel geholpen heeft.. -O-

Dus naar de bouwmarkt, waar ik een 500cc bus caustische soda en 3 halve liter flessen zoutzuur <10% (hebben ze niet gewoon in literflessen -O- ) heb opgehaald.

Onderwijl ik dit type en een bakkie doestaat de caustische soda- misschien met water z'n werk te doen.. Het zou gaan borrelen en een duidelijke reactie geven maar er gebeurd nix.. :N

Nog maar even een uurtje wachten..

Er is hier in't dorp wel zo'n motoport-zaak, weet iemand of ze daar die tank-cure setjes hebben?
 
Moet je even zoeken waar ze tank cure verkopen, dat werkt best goed.

Wat alleen wel vervelend is dat na de ontroester van tankcure moet je de tank spoelen met water en dan laten drogen. Doe je dat dan zit er meteen weer vliegroest in. B|
 
Grind / moertjes werkte stukken beter hier dan het simpelweg 'laten trekken'. Dus, schoonmaakazijn erin, grind / gruis / schurende rotzooi naar keuze erbij en dan flink schudden. Dan een uurtje laten trekken en weer opnieuw schudden. Komt een hoop los op die manier, maar bij mij zat er wel meer dan alleen roest in.
 
Moet je even zoeken waar ze tank cure verkopen, dat werkt best goed.

Wat alleen wel vervelend is dat na de ontroester van tankcure moet je de tank spoelen met water en dan laten drogen. Doe je dat dan zit er meteen weer vliegroest in. B|

Yeah, geen idee hoe dat te voorkomen, vandaar die spuitbus roest-stop vorige keer..
 
Yeah, geen idee hoe dat te voorkomen, vandaar die spuitbus roest-stop vorige keer..

Ik heb onlangs een tank gedaan met tankcure. Ik had eerst roestoplosser van HG gebruikt (dus niet de roestoplosser van tankcure, want die vond ik te duur). HG spul werkt echt super goed.

Daarna moet je inderdaad spoelen met water. Toen heb ik de tank helemaal droog gemaakt van binnen, met een doek. Dan is ie dus eigenlijk al vrijwel droog. Daarna nog een uurtje bij de kachel laten staan (Ik heb dit in januari gedaan, dus de kachel stond nog aan).

Na een uur heb je echt nog geen vliegroest, of zodanig minimaal dat ik het in ieder geval niet kan zien.

Daarna tankcure gebruikt en toen de tank in de boilerkast gezet, want daar is het lekker droog en warm. Een week later de tank weer gepakt, en echt super mooi glad resultaat van binnen. En geen zichtbare roest onder de epoxylaag. Dus het kan wel hoor.
 
Wel, met de soda kwam er veel troep los.. maar lang niet alles.. dus toen zoutzuur met water er in en een uurtje laten trekken.. Erna kwam er veel los en bruin water uit..
Als ik met een doek de tank probeer te drogen(makkelijker gezegd dan gedaan) is de doek wel roets-bruin als ik m langs de bovenzijde van de tank haal..
Het spul is nu in de wind aan het drogen..
Alsnog roestoplosser en tank-cure halen?
 
Ik zou niet al die verschillende agressieve middeltjes zo in je tank gooien. Dacht op het werk ook een keer slim te zijn en een metalen plaat schoon te maken met een mengsel van zwavelzuur en zoutzuur, zat vervolgens een mooie waas op de metalen plaat die er niet meer afging! Aan de andere kant is dit misschien wel een mooie anti-oxidatie laag voor je tank :+
 
Eerst een hoop chemicaliën er in mikken, en dan pas verder kijken. Vind ik niet handig.

Er zijn prima mjiddelen te krijgen om rommel en roest uit een tank te krijgen.

Ook om het daarna te neurtraliseren of te coaten.
 
. Ik heb niet alles in 1 keer, zoals je kan lezen, in de tank gemikt _O- maar steeds na elk product omgespoeld en gekeken..

In navolging vn de gegeven tip ben ik naar een drogist (dichtbij) gegaan voor die HG roestoplosser.. Wel, ik zag daar wel literflessen zoutzuur staan voor veel minder dan een halve liter kost bij de bouwmarkt..

Geen roestoplosser, wel roestvlekverwijderaar voor 15,20..

Doorgefietst naar dezelfde bouwmarkt als van de overprijsde zoutzuur en daar wel HG roestoplosser gevonden voor 7,99..
Deze heb ik nu in de tank en zal 'm komende tijd regelmatig draaien en keren zodat 't spul overal komt..

@ Martell, is er dan meer dan tankcure??
 
. Ik heb niet alles in 1 keer, zoals je kan lezen, in de tank gemikt _O- maar steeds na elk product omgespoeld en gekeken..

In navolging vn de gegeven tip ben ik naar een drogist (dichtbij) gegaan voor die HG roestoplosser.. Wel, ik zag daar wel literflessen zoutzuur staan voor veel minder dan een halve liter kost bij de bouwmarkt..

Geen roestoplosser, wel roestvlekverwijderaar voor 15,20..

Doorgefietst naar dezelfde bouwmarkt als van de overprijsde zoutzuur en daar wel HG roestoplosser gevonden voor 7,99..
Deze heb ik nu in de tank en zal 'm komende tijd regelmatig draaien en keren zodat 't spul overal komt..

@ Martell, is er dan meer dan tankcure??
Natuurlijk. Tankcure is een merk. Hetzelfde soort goedje is ook van andere merken te krijgen.

Voor het enkel neutraliseren van roest, zijn er weer andere spullekes. Fertan is daar weer één van. Kijk maar eens op rustbuster.nl
 
Gewoon schoonmaak azijn werkt ook goed een of twee nachtjes laten weken roest vormt zich om tot een zwarte oxyde laag wat je er gemakkelijk uit kunt spoelen met water
Daarna drogen en beetje benzine en meng olie erin voor het voorkomen van opnieuw roesten.
Als een tank ernstig verroest is van binnen dan helpt alleen de cementmolen methode
 
Ik heb laatst mijn tank met "por 15" gedaan. Erg tevreden, in drie fases de tank helemaal schoon en met een mooie metaalkleurige! coating. Gebruikt door verschillende restaurateurs.

Google: " S215 Motorfiets Tankreparatieset "
 
Terug
Bovenaan Onderaan