Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Ha F650 fanaten, ik zal me eerst even voorstellen voordat ik vragen ga stellen:

Ik ben Jeroen en in ieder geval tot november dit jaar in bezit van een A2 rbw. Ik rijd nu op een GPZ 500 S maar ben op zoek naar iets comfortabelers voor oa vakanties en zo kwam ik bij de F650 uit. V

Vandaag ben ik gaan kijken bij een funduro uit '94 met 27k op de klok die een jaar stil heeft gestaan. Meneer heeft m nagekeken met de buurman en er de afgelopen tijd wat rondjes op gemaakt. Nu komt het: tijdens mijn testrit eerst even naar t tankstation om de bandjes op te pompen, daarna een klein stukje gereden, even door alle versnellingen, lomp gas gegeven en geremd etc. even goed uittesten. Ik was nog lang niet klaar met alles voelen wat ik wilde voelen maar toen begon dat ding met horten en stoten te lopen... Brandstofcircuit was t eerste wat in me op kwam. Gestopt en gekeken naar benzinekraan; stond in de goede stand. Motor startte weer maar viel bijna gelijk weer uit. Nog een keer geprobeerd, zelfde verhaal. Daarna nog redelijk lang geprobeerd te starten met choke open en dicht maar mocht niet baten, ook benzinekraan op reserve en normaal gezet. veranderde niks. Gecheckt of er benzine uit de kraan kwam en dat was het geval.

Gelukkig was ik niet ver van het huis van de verkoper, dus heb m met een vriend (was mee) teruggeduwd. Even wat paneeltjes losgeschroefd, accu weg, rempotje los zodat we bij de airbox konden. Die wilden we eraf halen om ff naar de carbs te kijken (geen idee of dat de handigste volgorde is), maarrrr... vloeistof in de airbox. Stond een mooi plasje in de hoek en t luchtfilter had zich in die hoek volgezogen. Ff ruiken, onmiskenbaar benzine. Dat vonden wij te niet normaal om verder te sleutelen.

Nu mijn langverwachte vraag: Hoe komt de benzine in de airbox?
 
Hallo Jeroen,

Wellicht is het de float in de carbs die om een of ander reden vast blijven hangen waardoor de benzine de airbox in loopt. Als je hierop googled lees je dat het wel vaker gebeurt bij de f650, ook met olie.

De procedure die jullie gevold hebben om een kijkje te nemen naar de carbs is de correcte volgens de werkplaatshandboek. Ik heb ook wel eens gezien hoe de carbs verwijderd kunnen worden zonder de airbox en accu te verwijderen. Je bespaart dan veel tijd maar loopt wel risico om de inlaatrubbers etc te beschadigen.
 
bedankt!

Heb t hele topic doorgelezen en de aandachtspunten zijn mij duidelijk geworden (carbs en bougiedoppen/kabels). Uiteindelijk deze f650 dus niet gekocht aangezien ik er niet mee naar huis kon rijden (enige optie op dat moment), maar heb wel nogsteeds interesse aangezien de prijs goed was. Wat zouden jullie inschatten als redelijke prijs met dit mankement? Hij start dus niet dus zou m met trailer op moeten halen. Voorband, voorvork keerringen, linke spiegel, uitlaatklemmen en nog wat klein spul moet ook vervangen en uiteraard alle vloeistoffen nieuw.
 
Carbsetje inclusief naalden kost 35 euro en dat twee maal. Uitlaatklemmen alleen is waarschijnlijk niet voldoende. Meestal is de grafiet pakking weg. Die kost ook iets van drie tientjes. Alle andere onderhoudsdingetjes zijn normale prijzen. Voorvork keerringen zijn een rotwerk omdat de glijlagers er ook uit komen maar als je het zelf doet niet heel duur.
 
Dus er moet in ieder geval 100 van de prijs af? En als er nou iets anders met de carbs is en er nieuwe op moeten? Worst case scenario?

Ik probeer een goede prijs te bedenken voor beschreven motor met beschreven gebreken, maar vind t best lastig.

edit: als ik m met een trailer moet halen moeten die kosten er ook nog af natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin dat die kosten er 'natuurlijk' af moeten. Misschien zijn enkele van die kosten al meegenomen in de vraagprijs. Het gaat er om wat jij er voor over hebt.
 
Excuus, u heeft mij misschien verkeerd begrepen. De motor werd verkocht als motorisch perfect en rijdend, nu blijkt dit niet het geval te zijn. Als ik dan dat ding koop neem ik een risico dat er veel verborgen kosten achter vandaan komen (naast zekere reparatie en ophaal kosten). Daarom ga ik zeker niet de volledige vraagprijs betalen en moet er "natuurlijk" wat van de prijs af. Daarnaast vraag ik niet om je mening of er kosten vanaf moeten maar vraag ik of iemand een inschatting kan geven van wat een redelijke prijs zou zijn voor deze F650. Dus, bij deze, nog een keer:

Kan iemand een inschatting geven van een redelijke prijs voor deze F650?

Alvast dank!
 
Wat is een redelijke prijs voor een motor die niet rijdt? Geen idee, de prijs van oud ijzer? Ik zou gewoon verder zoeken naar een motor die de testrit wél doorstaat, daar maak je per slot een testrit voor, toch?
 
Berekeningen slaan nergens op. Bij elk onderhoud zal je nog meer tegenkomen, dus je zal echt niet onder het bedrag blijven dat je gesteld hebt.

Daarnaast heeft de '94 nog wat kwaaltjes die er in de latere modellen wel uit zijn gewerkt. Er wordt soms gezegd dat er geen bijna geen verschil is tussen de 7 bouwjaren, maar dat is onzin.
 
Berekeningen slaan nergens op. Bij elk onderhoud zal je nog meer tegenkomen, dus je zal echt niet onder het bedrag blijven dat je gesteld hebt.

Daarnaast heeft de '94 nog wat kwaaltjes die er in de latere modellen wel uit zijn gewerkt. Er wordt soms gezegd dat er geen bijna geen verschil is tussen de 7 bouwjaren, maar dat is onzin.
Zoals?
 

Mijn vriendin heeft de 94, ik een strada van 2000. Naast de bekende verschillen zoals het voorwiel en stuur, zijn er nog veel meer kleinere verschillen. Heb beide al een aardig eind uit elkaar gehad. Sommige verschillen zijn positief, sommige negatief.

1994
- CDI/ECU (andere curve)
- Tankdoppakking/tankdop (slecht ontwerp)
- Kwaliteit van spuitgieten van de tank is slecht
- Koppelings tandheugel is ongehard (tandjes breken af)
- 2 gaten in de luchtfilterbox (meer lucht tbv hoofdsproeiers)
- hoofdsproeiers 140 ipv 132.5
- Bougiekappen zonder restrictie (1 kOhm ipv 5)
- beruchte voortandwiel met een borgclip ipv een moer
 
Even toegevoegd of het positief of negatief is.

Sommige verschillen zijn positief, sommige negatief.

1994
- CDI/ECU (andere curve) (Positief)
- Tankdoppakking/tankdop (slecht ontwerp) (Negatief)
- Kwaliteit van spuitgieten van de tank is slecht (Negatief)
- Koppelings tandheugel is ongehard (tandjes breken af) (Negatief)
- 2 gaten in de luchtfilterbox (meer lucht tbv hoofdsproeiers)(Positief)
- hoofdsproeiers 140 ipv 132.5 (Positief)
- Bougiekappen zonder restrictie (1 kOhm ipv 5) (Positief)
- beruchte voortandwiel met een borgclip ipv een moer (Negatief) ~[/quote]
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met helicoils plaatsen?

De laatste uitlaat montagepunt op het frame van mijn f650 is helaas gestript. Daarom wil ik deze boren en tappen om vervolgens een helicoil te plaatsen.

De standaard hex bout maat is M8x16. Ik dacht dus dat ik op zoek moest naar een helicoil schroefdraad reparatieset van de maten M8x16. Deze kan ik niet vinden. Het enige wat ik kan vinden van m8 zijn M8 x 1.25 setjes.
Nu ben ik dus in de war, als ik deze gebruik zijn de helicoils toch veels te kort of niet :?

edit: Ik begrijp nu dat het kleine stukje draad van de helicoil welke gebruikt wordt om de volledige spoel in het gaat te draaien verwijderd dient te worden. Kan ik daarna een tweede of derde helicoil plaatsen om tot de benodigde diepte te komen?
 
Laatst bewerkt:
De ene M8x16 is de diameter van de bout en de lengte. De M8x1.25 is de diameter en de spoed van de bout; de afstand tussen de groeven. Die heb je namelijk in verschillende maten. Zogenaamd fijn draad of 'normaal', even simpel gezegd.
Bij die laatste (M8x1.25) mis je dus nog de lengte (of diepte) maat.

spoed.jpg
 
Laatst bewerkt:
De ene M8x16 is de diameter van de bout en de lengte. De M8x1.25 is de diameter en de spoed van de bout; de afstand tussen de groeven. Die heb je namelijk in verschillende maten. Zogenaamd fijn draad of 'normaal', even simpel gezegd.
Bij die laatste (M8x1.25) mis je dus nog de lengte (of diepte) maat.

[afbeelding]
Oh dat verklaart. Bedankt :t
 
En ja, je kunt meerdere heli coils achter elkaar plaatsen. Je kunt je afvragen of dat zin heeft, een moer heeft ook maar zes gangen. Sterker, als je het omrekent, de treksterkte van de bout in omtrek, dan heb je aan drie gangen genoeg. Maar je wil ook iets tegen hufterigheid en trillen.
Bedenk ook dat een heli coil een speciale tap heeft, gewoon tappen met een metrische tap gaat niet.
 
Als aanvulling op wat Halflive zegt: Koop een volledig setje, of zoek iemand die dat heeft en voor jou een helicoil wil plaatsen. Bijna alle fatsoenlijke motorzaken hebben zoiets trouwens.
 
Ik heb ooit een setje van M6 t/m M12 bij HBM gekocht. Daar heb ik al regelmatig gemak van gehad. Als je regelmatig aan oude troep sleutelt is het een uitkomst.
 
Ik heb de F weer een beetje meer richting Adventure bike getransformeerd. Er zit nu een extra opzet ruitje op en een tanktas op het achterrekje.
Aangezien ik met Pasen het Belgische deel van de TET ga rijden (http://www.transeurotrail.org/what-is-the-tet/) heb ik ook maar eens een enduro helm aangeschaft.

Vanavond nog even een stukje wezen knallen:

y4m86ULfjeDhUptgVYvmPbI0JscpNiwjCQmVVTJPZnS6OawSpxPX6pgnLDrB1Das9Idi5V2rHkn-vCnItkXl8aC1zGckQy_6F0B6qftqlt7dNocGOkYgvNC8W5aIX-NliNvoy0iadzF5rngNoaF_AylJq8O1Fqbu9LrarJ4Cl8uYLztWAOu3fAfpphl65lxG8l9r2CUBWsApl5z2tNKMOsulg
 
Ik heb de F weer een beetje meer richting Adventure bike getransformeerd. Er zit nu een extra opzet ruitje op en een tanktas op het achterrekje.
Aangezien ik met Pasen het Belgische deel van de TET ga rijden (http://www.transeurotrail.org/what-is-the-tet/) heb ik ook maar eens een enduro helm aangeschaft.

Vanavond nog even een stukje wezen knallen:

[afbeelding]
Wauw ff stukje gelezen over de tet, klinkt vet! ;) waar heb je dat ruitje vandaan, zelf gemaakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan