Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Heb ik ook gehad,is een o-ringetje om de vlotternaaldbehuizing.Bekend probleem bij deze carbs :)
We hebben van de winter alle O-ringen in de carburateurs al vervangen. Die lekke vlotternaald behuizing is inderdaad legendarisch.
Dit keer was het inderdaad een hangende vlotter, Een keer doorblazen, tikken en droog draaien heeft het verholpen.
 
Wat een problemen :o. Gisteren mijn funduro weggebracht om even naar de koppeling te laten kijken, hij kwam niet meer vrij (en ik heb niet veel verstand van versnellingen).

Op het moment heb ik K60 banden erop liggen, ik kom er echt OVERAL mee weg, ontzettend veel grip (stepjes aan de grond). Ik mijd nu wel de snelweg, dit om te voorkomen dat de dingen te snel slijten.

Opzich wel jammer, vond het altijd wel lekker om op een avond met een lekker temperatuurtje een stuk snelweg te pakken. Misschien toch maar weer wegbanden erop hierna, de laatste tijd toch te weinig offroad gaan rijden :/
 
Leuk om al die posts te lezen, ik heb zelf ook een ''Funduro'' en vind het echt super rijden.
Ik rij nog niet zo lang motor en was het probleem ook al tegen gekomen dat ik bij vrij harde zijwind soms gewoon ''weg'' werd geblazen. Ik dacht eigenlijk dat dit aan mij lag maar ik ben dus niet de enige die hier last van heeft
 
Leuk om al die posts te lezen, ik heb zelf ook een ''Funduro'' en vind het echt super rijden.
Ik rij nog niet zo lang motor en was het probleem ook al tegen gekomen dat ik bij vrij harde zijwind soms gewoon ''weg'' werd geblazen. Ik dacht eigenlijk dat dit aan mij lag maar ik ben dus niet de enige die hier last van heeft

Ik dacht dat dat gewoon iets van motorrijden in het algemeen was, de dag dat ik hem ging halen ongeveer 75km met harde zijwind snelweg gereden. Achteraf gezien levensgevaarlijk, maar ik wilde hem gewoon gaan halen en die dag kon mijn vader me daar afzetten.

Inmiddels staat m'n funduro nu een klein weekje bij de garage, de koppeling was slecht. (Kleine 97.000 op de teller, waarvan de laatste 7.000 van mij.) Komt een nieuwe in. Hoop dat hij komend weekend klaar is. Zou lekker weer worden namelijk :)
 
Laat je gelijk de keerringen van de waterpomp vervangen? Als dat deksel er toch af ligt is het vijf minuten werk.
De koppeling vervangen hoeft ook geen uur te duren, het lijkt me heel gek als je komend weekend niet kan rijden.
 
Hij had hem besteld. Probleem is dat ik morgen ben werken, met een beetje pech tot laat. Als hij dan belt, bestaat de kans dat ik hem niet meer kan gaan halen na het werk (de motorzaak is tot 17:00 open morgen, ik ben variërend tussen 15:00 en 19:30 klaar)
 
Laatst bewerkt:
Weer even een update, niet zo'n leuke -O-
We hebben het volgende probleem. Tijdens het vernieuwen van ketting en tandwielen bleek de uitgaande as vrijwel op te zijn. BMW of Rotax heeft in zijn wijsheid besloten om daar hele fijne splines op te zetten. Daar staat nu een ton later vrijwel niets meer van.
We kunnen natuurlijk het kettingwiel op de uitgaande as vastlassen, maar liever doen we het netjes.
Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad? Wat was de oplossing? Loont het om de as op te laten lassen en nieuwe splines te steken?
Een nieuwe as is te doen, maar wel een puist werk. Als er iemand een onderblok voor me weet kan je me heel gelukkig maken.
 
Ik kan je helaas niet helpen halflive. Ik heb hetzelfde gehad, maar heb het tandwiel inderdaad vastgelast op de uitgaande as. Dat was ook meer uit nood omdat ik net op het punt stond om op motorweekend te gaan toen het hele gebeuren dol draaide.

Ik heb nu (een jaar later, zelfde weekendje) ander probleem waar iemand mij heel misschien mee kan helpen. Ik was mijn koppeling af aan het stellen en moest het heveltje dat op het blok zit een beetje verplaatsen (weet niet hoe dat ding heet). Nu is dat ding doormidden gebroken en vrijdag gaan we al :'(

Heeft iemand toevallig zo'n ding liggen of weet waar die dingen te krijgen zijn? Heb al een beetje rond gebeld maar krijg niks gevonden :'(

full
 
Ik kan je helaas niet helpen halflive. Ik heb hetzelfde gehad, maar heb het tandwiel inderdaad vastgelast op de uitgaande as. Dat was ook meer uit nood omdat ik net op het punt stond om op motorweekend te gaan toen het hele gebeuren dol draaide.

Ik heb nu (een jaar later, zelfde weekendje) ander probleem waar iemand mij heel misschien mee kan helpen. Ik was mijn koppeling af aan het stellen en moest het heveltje dat op het blok zit een beetje verplaatsen (weet niet hoe dat ding heet). Nu is dat ding doormidden gebroken en vrijdag gaan we al :'(

Heeft iemand toevallig zo'n ding liggen of weet waar die dingen te krijgen zijn? Heb al een beetje rond gebeld maar krijg niks gevonden :'(

[afbeelding]
Hee, dat ziet er bekend uit. Dat hebben wij ook gehad. Ik heb hem als tijdelijke maatregel laten lassen, dat gaat nu al duizenden kilometers goed. BMW heeft later een ander ontwerp sleuteltje laten maken, het boutgaatje is veranderd. Ook als je tweedehands koppelingsdeksels ziet is dat altijd zonder dit sleuteltje.
Het is geen moeilijk materiaal, ik zou onder techniek, of bij jou in de buurt iemand zoeken die aluminium kan lassen. Ik heb overigens geen nieuwe draad in mijn gelaste sleuteltje gemaakt, maar een glad gat gemaakt met een moertje aan de andere kant.
Ik zou het liefst een stalen versnellingspookje verbouwen.

Wij hebben overigens een tweedehands uitgaande as gescoord, en ingebouwd. Verticaal gesplitste carters zijn een pain in the ass! Het blok hangt er weer onder, nog wat aansluitingen en hij doet het weer.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje
waarom heet dit het funduro/strada topic?

Dat het over de funduro gaat snap ik wel
maar dat strada achter de slash niet.

Strada in de vorm van Husqvarna strada?
 
Vraagje
waarom heet dit het funduro/strada topic?

Dat het over de funduro gaat snap ik wel
maar dat strada achter de slash niet.

Strada in de vorm van Husqvarna strada?

Omdat de F650 in de Strada en de Funduro uitvoering kwam.
De Strada was wat meer straat gericht met een 19" voorwiel ipv 21" en nog wat kleine dingen.
 
Omdat de F650 in de Strada en de Funduro uitvoering kwam.
De Strada was wat meer straat gericht met een 19" voorwiel ipv 21" en nog wat kleine dingen.


AH vandaar.
Ken van Husqvarna tr650 de terra en de strada uitvoering maar dat heeft
vrij weinig overeenkomsten met de funduro.Zodoende de vraag en de verwarring.
 
Terra - aarde of grond
Strada - weg.

Oh en de Funduro heeft een 19 inch voorwiel ipv een 18 bij de Strada.

21, I wish :P
 
Wij hebben overigens een tweedehands uitgaande as gescoord, en ingebouwd. Verticaal gesplitste carters zijn een pain in the ass! Het blok hangt er weer onder, nog wat aansluitingen en hij doet het weer.

Oké, nice! Beter meteen goed doen inderdaad.

Grappig dat je hetzelfde hebt gehad met dat heveltje. Ik had iemand gevonden die aluminium kon lassen, maar die was er helaas niet op het bedrijf op het moment dat ik hem nodig had. Heb het uiteindelijk tijdelijk opgelost met een slangklem. Dat werkte prima!

Maar dat tandwiel is uiteindelijk wel een probleem geworden :') Op de terugweg was de las losgelaten en draaide het tandwiel dus weer vrolijk los van de as. Ik heb toen het tandwiel in een garage provisorisch vastgelast, maar achteraf zat hij er schreef op, zo schreef dat mijn ketting er uiteindelijk af is gelopen en vast is gelopen tussen het tandwiel en het frame. Ik ben bang dat er nu van binnen het een en ander kapot getrokken is, maar ik kan het niet controleren omdat mijn ketting nu kapot is.

Dus mijn vraag is: heeft iemand toevallig een versleten kettingsetje liggen? Anders hou ik me aanbevolen als iemand zijn kettingset vervangt.

Ik heb het alleen nodig om te kijken of het blok überhaupt nog goed is, dus ik heb geen zin om geld uit te geven aan een nieuwe kettingset.

Als het blok verder nog goed blijkt te zijn, ga ik denk ik net zoals jij die uitgaande as vervangen. Ik ga in ieder geval niet meer prutsen met een lasapparaat :P
 
Veerman in Almere heeft in ieder geval nog een onderblok liggen met een goede uitgaande as. Van dat blok is de tweede versnelling kapot, er zit dus wel werk aan. Hij vroeg er 100 euro voor.
Ik zal straks nog even kijken of ons oude voorkettingwiel hier nog slingert, dan kan je die lassen.
~[edit] We hebben gekeken, helaas we hebben alles weggegooit.
Mocht je geen zin meer hebben om de motor te repareren, doe mij alsjeblieft een PB. Dan maak ik er een winterklus van.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het kijken! Helaas.

Tja... Wat wil ik ermee... Ik vind het op zich niet erg om er een dag aan te besteden. Blok was hiervoor nog helemaal goed. Heb net voor het weekendje de carbs nog helemaal gereviseerd. Startte altijd binnen een seconde.

Hoeveel werk is het denk je? Is het met een dag te doen? Ik wil sowieso eerst controleren of ik verder geen blokschade heb...

Als ik beslis om hem weg te doen, zal ik je sowieso een pb sturen:)
 
Ken van Husqvarna tr650 de terra en de strada uitvoering maar dat heeft
vrij weinig overeenkomsten met de funduro.Zodoende de vraag en de verwarring.

Toch zitten er meer overeenkomsten tussen de F650 en de genoemde Husky dan je denkt. De Husky is nl een ge-rebrande BMW F650gs, de opvolger van de F650.
En deze is sterk gebaseerd op de F650.
 
:W Hallo ik kom net kijken op dit forum.
Ik heb een funduro om mee te rijden en dat is idd big fun.
Ook heb nu een strada op de oprit staan waar nog aan gesleuteld moet worden.
Als ik er iemend blij mee kan maken, al is het in onderdelen laat het maar weten.
Voor een klijn prijsje mag elk onderdeel weg, of in zijn geheel natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
voor die gene die onderdelen zoekt voor de Funduro of de strada ,
Roukema motor parts in wormerveer heeft op dit moment 2 motoren staan.
 
Even nieuwe status.
Onze funduro doet het prima, niets belangrijks te melden. Hij is deze zomer in de Ardennen geweest en wordt vrijwel dagelijks voor woon-werk en af en toe een activiteit buiten de provincie gebruikt.

Het nieuws is dat we de Funduro van JaapGVK overgenomen hebben. Inclusief de ellende die hij deze zomer met het ding gehad heeft.
Om hem naar huis te halen hebben we de wielen, stuur en achterbrug er al uit gehaald. Anders krijg je een Funduro echt niet in de achterbak van een Seat Cordoba.
Eenmaal thuisgekomen hebben we ook het blok er maar uitgehaald. Het is een winterproject. Eerst op zoek naar een goede uitgaande as. Veerman heeft een half blok waar er een in zit, op Ebay staat een losse as. Ik heb een machinefabriekje al een mail gestuurd of zij splines kunnen repareren. Eerst maar eens verkennen, dan gaan we het blok splitsen. Daar is geen ontkomen aan. Maar tussen splitsen en samenbouwen moet geen maand zitten, dan is mijn geheugen gewist.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een schopje.
Ik zoek natuurlijk een hoofd as voor de versnellingsbak. Rien heeft niets. Veerman waarschijnlijk wel. Bij Roukama en Boonstra staat niets op de site.
Zijn er nog andere adressen? Een kapot blok mag natuurlijk ook.
 
Dan zal ik maar in mijn eentje dit topic omhoog houden.
Ik heb van de week een tweede blok gekocht. 1997 dus met een moer op uitgaande as. Zeker duur Halflive? Nee helemaal niet. Dit blok heeft namelijk twee inlaatkleppen zonder speling ondanks dat er plaatjes van slechts 2mm onder zitten. Die krijg je dus niet meer op een normale manier gesteld.
Geen probleem, het blok van Jaap heeft prima toleranties.
Ik heb vanmiddag dus van beide blokken de bovenbouw er af gehaald. Van de week even een circlip voor de pistonpen en een voetpakking halen. Gelijk maar een auto/K100 aftapplug halen, die hebben twee keer zoveel schroefdraad als de Rotax pluggen. Ik heb de kop op de cilinder laten zitten, dat scheelt weer een dure pakking.
Dan kan ik weer gaan bouwen.
Toch verwonderd me het wel dat iedereen roept dat de blokken onverwoestbaar zijn en ik toch al zoveel ellende bij elkaar heb gevonden.
Intussen heb ik wel zoveel reserve delen dat ik een fiets met serieuze motorschade weer op zou kunnen knappen, misschien winter 2018 8-) .
 
Zo, ik heb weer een compleet blok. Tegenvallertje was nog wel even een nokkenas. De uitlaat as uit het blok van Jaap was ingevreten op het lager(blok) Dus maar gewisseld met een ander setje. Helaas waren de toleranties net anders en kon ik alle vier de kleppen opnieuw stellen. Opbouwen, meten, minder dan 0,05 speling. Alles er af, alle plaatjes 0,10 dunner kiezen. Alles weer opbouwen. Goede gok! één klep te ruim. Weer alles afbouwen, shim vervangen en weer opbouwen. Alles binnen tolerantie.
Dan de kettingspanner er in.........KUD............... de nokkenassen staan niet goed!
Maar gelukkig, nadat ik de nokkenassen goed gezet had klopte de klepspeling nog.
Nu nog even tijd vinden om het blok er weer in te hangen. -O-
 
Van het weekend een goede rode kuip gescoord. Daarnaast ook een kettingkast en possum scraper. De laatste zijn wel van het nieuwere type. Ik zal wat aan de bevestigingspunten op de achterbrug moeten verbouwen.
Het blok hangt er sinds vanmiddag met twee bouten onder. Als ik zin heb kan ik weer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan