Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Je houdt het topic echt in je eentje omhoog. Ik heb maar weinig te melden over mijn F650. Ik heb het schakelhendeltje op het blok vervangen nadat ik daar een dikke scheur in ontdekte. Verder niks. Ding doet het gewoon.
 
It's a dirty job, but a man's got to do, what a man's got to do.

De Funduro van mijn zoon is ook niets aan, die blijft ook gewoon doorrijden. Elke dag en elke maand een ritje van 200km enkele reis.
 
Om lekker bezig te blijven:
Zoonlief komt aanrijden. Motor loopt duur en het knipperlicht stopt onder de drieduizend toeren. Meten is weten, inderdaad spanningsregelaar overleden.
Dan is het wel handig dat we een donor in huis hebben. Mijn Funduro gaat dus een spanningsregelaar krijgen die zonder BMW zakje uit China komt.
 
Ik treed niet vaak buiten brikken&klassiekers, maar leuk te zien dat funduro fan's zijn.

Mijn strada heb ik sinds juni 2015 (9000km), nu op 32xxxkm. Hoofdzakelijk afgelegd in de afgelopen 2 zomervakantie's, gecombineerd 15600km.

De volgende modificatie's om hem meer naar mijn smaak/lengte te maken:

- Iridium bougie's, nieuwe bougie-doppen en kabels (scheelde veel in het verbruik tov de originele doppen/kabels)

- Anakee 3, voor en achter, heel tevreden over.

- Verhoogd ruitje Puig. Wel goed, maar moest de handkappen aanpassen ivm gebruik stuurslot. Te koop bij bikersbuyit.

- 19 inch ipv 18 inch voorwiel, iets offroad vriendelijker

- Acerbis voorspatbord, zo'n hoge:
product_9801.jpg


- LED verstralers (Cree U5 van Ali)

- 5cm verhoogd zadel laten maken bij Stoelenpaleis. Heel fijn die verhoging en steuntje in de onderrug. (naar dit model):
serveimage


- voorvork protectors, geknipt uit een stuk plastic.

- Grote 45l topkoffer van een Hepco en becker, met toprek en rugsteun voor de passagier. Bevestigingsplaat 'aangepast' door 4 gaatjes te boren, was eigenlijk voor een kawa.

hepco-becker-top-case-rack-junior-tc45.jpg


- Zijkoffers Hepco en becker.

- nep'uitlaat' om de ruimte rechts op te vullen, is tevens een compartiment voor campinggas/kettingspray/ducttape etc

- USB aansluiting (PCnautic)

- blokbeugels, hier hangen de verstralers ook aan.


Verder heb ik de kleppen 1 maal laten stellen, voorvorkkeerringen vervangen en de carburateur geheel gereviseerd. Reviseren was nodig ivm het blijven hangen van de vlotters en ook waren de vacuumrubbers gescheurd. Geen andere opmerkelijke problemen te melden, behalve dat ik 1 kettingsetje heb opgegeten binnen 5000km. De huidige gaat al 9000km mee zonder problemen, ik weet helaas niet waarom die vorige zo snel op was.

In de planning staat;

- monteren van het hoge voorspatbord, voorbeeld:
serveimage


- F650GS 2000-2007 achterschok (iets hoger dan ori, maar geen problemen met de ketting)

- Een Staintune uitlaat als ik die kan vinden. Carburateur moet dan aangepast naar 140 mains en naald 1 lager.

- Monteren van stalen remleidingen (reeds besteld via JMPB, zelf samengesteld, 25,-)

- Highway pegs, lekker lui als je lang rechtdoor moet.

- Radiateur bescherming maken. (geperforeerde plaat van de bouwmarkt is prima)

- losse schermverhoger, liefst verstelbaar.

Qua olie gooi ik er altijd motorex 10w40 in, aanbevolen door BMW.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft :) Zal binnenkort een foto plaatsen als hij klaar is.
 
Laatst bewerkt:
Mooi zadel. 5K met een ketting is wel heel snel, was dat misschien een klassieke non-O-ring ketting?

Het was een x-ring ketting. Ik moet er bij zeggen dat ik hem via marktplaats had gekocht van iemand die zijn 650 weg had gedaan. Was uiteraard wel nieuw in de verpakking, maar achteraf denk ik dat de tandwielen misschien een productiefout hadden. De slijtage op het voortandwiel was ongelijkmatig, alsof de offset niet klopte.
 
Beloofde update:

Dashbord met usb en schakelaar voor de verstralers.



Hepco en becker kofferset (nog met het oude zadel)



Nogmaals



Nieuwe zadel. Valt niet bij iedereen in de smaak, maar het zit fantastisch.



Spatbord testpassen met een spuitbus op de foto hieronder. Het metalen deel dat onder het oude spatbord zat, laat ik zitten. Ik weet niet in hoeverre dit diende als voorvorkbrace, maar het misstaat ook niet. Daarnaast 2 reflectoren opgemonteerd, zie laatste foto.



Eerst gat afstanden opgemeten en op een stuk plaatstaal uitgetekend. De hoogte is moeilijk te bepalen, ik had 6cm gegeven op het plaatstaal, na het vouwen is de effectieve lengte 6,4cm. Gepopnageld omdat ik geen lasapparaat heb.



Grondlak, zwart acryl, alkyd aflak. (schijnt eigenlijk niet te kunnen, maar meerdere keren met succes gedaan)



2 halve moertjes vooraan om het spatbord iets schuin te zetten. Dan volgt hij de diameter van het wiel.







De extra lengte van de spacer is toevallig exact goed, anders komt het spatbord tegen de kuip bij het draaien van het stuur.



Ik moet nog even kijken of de radiateur niet te veel geblokkeerd wordt.

Gister ook een rvs remleiding aan de voorzijde gemonteerd. (25 euro.. :o )
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend heb ik ook een 2002 650 GS schokbreker gemonteerd (Showa b019). Is in lengte 1 cm langer dan de oude en levert aan de achterzijde zo'n 3 a 4 cm verhoging. 200km mee gereden ik vind het een hele verbetering.



 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook weer toe aan een nieuwe ketting en tandwielen. Deze set is van Regina en ik heb er ongeveer 12k mee gedaan. Ligt voornamelijk aan het slecht kunnen smeren door het ontbreken van een middenbok. Nu dus steeds klein stukje verplaatsen, op de jiffy zetten, inspuiten, stukje verplaatsen etc. Met een middenbok of paddock stand zou een stuk handiger zijn.

Ik vind de Regina set niet super, sommige schakels waren vanaf het begin al niet heel erg soepel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook weer toe aan een nieuwe ketting en tandwielen. Deze set is van Regina en ik heb er ongeveer 12k mee gedaan. Ligt voornamelijk aan het slecht kunnen smeren door het ontbreken van een middenbok. Nu dus steeds klein stukje verplaatsen, op de jiffy zetten, inspuiten, stukje verplaatsen etc. Met een middenbok of paddock stand zou een stuk handiger zijn.

Ik vind de Regina set niet super, sommige schakels waren vanaf het begin al niet heel erg soepel.

Ik had mijn set van Jos Smit motoren, volgens mij DID ketting & tandwielen. (94 euro totaal)
 
Ik had mijn set van Jos Smit motoren, volgens mij DID ketting & tandwielen. (94 euro totaal)
Dat is een nette prijs. Het valt niet mee om een setje onder de 100 euro te scoren.

Ik heb van het weekend mijn blok weer afgemonteerd. Radiator en de kuip zitten er weer op. Als ik er olie en een accu in zet zou hij weer lopen. Dan is het enige dat ik nog mis is een kettingset. Maar ik heb een kettingkast en possum scraper van een later type, ik moet eerst nog wat nieuwe lipjes op de achterbrug lassen.
Ik heb een hekel aan kettingen dus ik ga meteen een smeersysteempje maken.
 
heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn als plotseling alle verlichting uit valt maar de motor blijft lopen
dit is mij gebeurt afgelopen woensdag avond ik schakelde van klein naar groot licht, en toen was het poef licht uit ben naar de eerste lantarenpaal gereden en kwam er daar achter dat echt alles wat licht hoort te geven het niet meer deed.
ik ben maar omgedraaid en in het donker over landweggetjes weer naar huis.
waar ik al bang voor was gebuurde thuis de motor uit en niet meer aan de praat te krijgen.
wat ik zo snel heb kunnen controleren aan stroom lijkt in orde, ik heb het idee dat er ergens sluiting is.
en ja ik weet meten is weten,! maar daar zit voor mij net het probleem dat is iets wat er bij mij niet in zit ik blaas steeds mijn meters op ( blond van nature)
heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken/
mijn funduro is gedoemd om het hel jaar buiten te staan. hij krijgt dus wel alle weersinvloeden over zich heen.
 
Als je het zadel er af tilt kom je achteraan drie zekeringen tegen. Als je kortsluiting hebt zal er minstens één doorgebrand zijn.
Die vervangen is slechts de helft van het probleem. Dan zal hij weer doorslaan als je grootlicht aanzet. Ik denk dat je achter de koplamp in het kuipje moet gaan zoeken naar een doorgeschuurde draad of brandplekken op de bedrading.
Als nu alles uitgevallen is ga ik je spanningsregelaar verdenken. Dan moet je wel kunnen meten. Je accu moet vol zijn en iets meer als 12 Volt hebben. Als je gas geeft en je blijft op de accu meten moet je 13-14 Volt krijgen. Loopt het voltage niet op dan is het je dynamo of spanningsregelaar. Loopt het over de 15 Volt dan is het je spanningsregelaar.
Maar als je accu goed is, je zekeringen heel en je kunt niet starten verdenk ik je contactslot.

~[edit] Ik zie dat je bij mij om de hoek woont.
 
Laatst bewerkt:
Zo, weer nieuwe ketting en tandwielen. Rijdt weer wat strakker lijkt wel. Tevens verse olie, koppeling gesteld en benzinekraantje gechecked.

Kraantje lijkt af en toe een paar druppels te lekken, benzinelucht aan mijn handschoen als ik open of dicht doe. Maar een paar druppels overleven we wel. Het beestje kan er weer even tegen.
 
Mijne loopt ook weer. Wel even moeten zoeken waarom ik geen contact heb. Het blijkt dat het massa draadje dat bij de spanningsregelaar aangesloten moet zijn. Geen massa, geen lampjes.
Het olielampje brand niet. De olie komt wel retour, dat is dus ook een draadjes probleem. Morgen rustig de puntjes op de i zetten. Het is toch altijd prettig na een open hart operatie dat het weer werkt.

Nu maar op zoek waar de nieuwe remblokjes gebleven zijn :? En een kettingsetje scoren.
 
De schade tot zover:
full

Ketting moet nog, remblokken moet ik ergens hebben. Benzine en uren tel ik maar niet. Net als normaal onderhoud als olie en filters.
Het komt er eigenlijk op neer dat je voor de hobby zoiets kan doen, maar als je rijk wil worden kan je beter een andere hobby zoeken.
 
Zal ik dan ook maar eens zo'n lijstje maken?

Aanschaf 195
Frame met kenteken 50
Lak van de Action 10
Stickers uit china 15
Koppelingsarmpje 35

Totaal 405

Ik ben vast wel wat vergeten maar geen grote bedragen..
 
Het koppelingsarmpje had ik gelukkig op mijn tweede blok zitten. Maar dan heb je het goed gedaan. Onder de 200 kan je normaal geen los blok vinden. Ik zou natuurlijk de prijs naar beneden kunnen werken door onderdelen te gaan verkopen, maar omdat we nu twee van die dingen hebben hou ik liever wat achter de hand.
 
halflive P ,end soms, ik kan idd de motor niet meer starten en meten kan ik niet heb wel een paar keer geprobeerd maar ben te onhandig met die meters ik blaas ze elke keer op.
ik wil vanavond proberen het contact slot te verwijderen. kijken of ik daar wat aan zie.
maandag zoveel mogelijk bedrading bekeken, maar zag niet iets wat versleten of doorgebrand was.
maar ik geef niet op gelukkig heb er nog een die het wel doet al loopt daar de achterrem steeds van vast, zelfs als je hem niet gebruikt tijdens een rit.
mogelijk een versleten remschijf, althans dat denk ik.
 
Een rem die vast loopt is eigenlijk altijd vervuiling in de klauw.
Loshalen, schoonmaken, invetten op de juiste plekken en klaar.
 
ga ik hem nog een keer uit elkaar halen ik heb net nog geen km. gereden en hij staat al zowat vast. zonder dat ik de rem gebruikt heb. maar bedankt voor de tip.
gewoon blijven proberen. :)
 
Dat komt doordat hij aanloopt. Dan wordt hij warm en gaat het uitzetten en loopt hij nog zwaarder.
Ook zonder dat je hem gebruikt.
 
Dat, of een rempedaal dat niet voldoende vrij komt. Als er druk op op het zuigertje blijft staan komt het retourgaatje net niet vrij. Het retourgaatje kan ook door vuil verstopt raken, maar dat merk je wel als je probeert de zuigertjes in de klauw terug te drukken.
Als je klauw zo heet geworden is dat hij harder ging remmen zal de schijf waarschijnlijk ook krom zijn.
 
de schijf is tot 2x toe rood gloeiend geweest niet echt bevorderlijk ga maar ergens een nieuwe scoren.
gisteravond stuurslot uit elkaar gehaald. heb stroom op 2 draden staan de andere 2 niet ik vermoed toch dat de spanning wisselaar het begeven heeft. vandaag uit de andere motor halen en kijken of het klopt. tot zo ver bedankt voor de tips.
 
vreemd het blokje naast de zekeringen lijkt het probleem, ik heb net die blokjes verwisseld en toen had ik weer licht en startte de motor helaas was het kortstondige blijdschap.
na wat gerommel om hem terug te plaatsen niets meer nu heb ik dus 2 motoren staan die het niet doen. ben niet blij.
ik ben echt heel blond als het op stroom aan komt, maar in mijn beleving is dat blokje de knipperlicht schakelaar en kan dat nooit zo'n impact hebben op de stroom voorziening van de motor toch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan