Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Ah, ja dan snap ik ook wat je geschreven had _O-
~[edit]
Maar ik kan geen site vinden die zo heet, heb je een linkje?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het wel. Volgens mij zijn de frames identiek. Het verschil tussen de ST en de Funduro zit hem volgens mij vooral in de maat van het voorwiel. De ST valt hierdoor iets lager uit qua zithoogte.
 
Wat doe ik verkeerd?
De voorvorkkeerringen lekte. Nieuwe besteld.
Vork losgehaald. Veer e.d. er uit. Onderste bout los. Dempingmechanisme eruit. Borgveer boven de keerring eruit.
Maar nu krijg ik de binnenpoot niet uit de buitenpoot. Uiteraard kost dit wat kracht om voorbij het glijlager te komen. Maar het lukt niet.
Normaal krijg je dat los met een of meerdere ferme rukken, maar niks. De werkbank is ondertussen al flink wat centimeters verschoven van het geweld. Maar de poot blijft zitten.
Jullie enig idee?
 
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een Funduro gekocht uit 95 met 18DKM op de teller.
Hij rijdt op zich wel goed maar aangezien ik geen onderhoudshistorie heb wil ik hem naar de dealer brengen voor een grote beurt. Zijn er nog aandachtspunten die ik moet meegeven aan de monteurs (voor zover ze die niet zelf al weten?)
 
Wat doe ik verkeerd?
De voorvorkkeerringen lekte. Nieuwe besteld.
Vork losgehaald. Veer e.d. er uit. Onderste bout los. Dempingmechanisme eruit. Borgveer boven de keerring eruit.
Maar nu krijg ik de binnenpoot niet uit de buitenpoot. Uiteraard kost dit wat kracht om voorbij het glijlager te komen. Maar het lukt niet.
Normaal krijg je dat los met een of meerdere ferme rukken, maar niks. De werkbank is ondertussen al flink wat centimeters verschoven van het geweld. Maar de poot blijft zitten.
Jullie enig idee?

Heb je een WPHB? Ik heb een digitale beschikbaar.
 
Ik las elders dat Jonne het al voor elkaar heeft.
Wij hebben vanmiddag ook even keerringen ververst. Het is een rare klus omdat je de lagers er uit moet slaan, maar het zit gelukkig weer. Eigenlijk moet je een slag gereedschap hebben om de lagers weer terug te meppen.
 
Idd, op de FB pagina al reacties gehad. Bruut geweld heeft geholpen om bij een poot de boel uit elkaar te krijgen. De andere boot had ik verhit met een gasbrander. Dat ging al iets makkelijker. Nu is het wachten op nieuwe keerringen, afdekkapjes en nieuwe glijbussen.
 
Leuk Topic,

Zelf ben ik ook opzoek naar een all road fiets, voor woon werkverkeer, comform om veel koffers mee te nemen, en stieken zo af en toe ruiger werk.
Heb nu een Yamaha Fazer en ben zeer benieuwd hoe de BMW f650 tegen de 100 Pk fazer houdt en wat de rij verschillen zijn.
 
Deze week voor het eerst met de Funduro woon-werk gereden. Best grappig. Helaas stond ik vanmiddag op de vluchtstrook. -O- Ik had de tank leeg gereden en de reserve werkte niet. Met het slangetje los liep er wel benzine uit maar dat wist niet de weg naar de carburateurs te vinden. Eenmaal wat benzine doorgeworsteld wist ik de pomp te bereiken.
Daar ging er 19,4 liter benzine in. Toch niet gek voor een tank waar volgens BMW 17 liter in gaat. *O*
Ik vermoed nu dat de reservestand van het kraantje zijn pijpje mist. Mooi dat ik dat niet uit elkaar ga halen, ik ga wel wat eerder tanken.
 
Nu ik dat gammele lange pieletje zie kan ik me heel goed voorstellen dat dit stukje plastic los in mijn tank ligt. Ik ben nog uit de tijd van aluminium kranen met metalen buisjes.
 
Als ie echt zo leeg is, dan is het logisch dat je stil bent gevallen. Ik ben twee jaar geleden een keer met vapour lock stil komen te staan. Nieuwe brandstofslang mooi uit het zicht weggewerkt langs de cilinder en als het goed warm werd daar kwamen er mooie luchtbellen in de slang.
Voortaan dus minder voor estetisch en meer voor functie.

Sowieso niet tof om met je brommer op de vluchtstrook te staan. Vroeger stopte er nog wel eens een collega motorrijder, maar tegenwoordig hoef je ook daar niet op te rekenen helaas.
 
Dag allemaal,

Sinds een aantal weken ben ik de trotse eigenaar van een Funduro uit 95 met een KM stand van 18000.

full


Deze week voor het eerst wat langere ritjes gemaakt en elke keer als ik langer dan een uur heb gereden dan valt hij uit als hij onder de 2000rpm komt. Op z'n zachtst gezegd erg lastig. Weet iemand waar dit aan kan liggen? 10 april gaat hij voor onderhoud en dan wil de monteur zo veel mogelijk mogelijke oorzaken meegeven zodat hij er naar kan kijken. Want als dit zo blijft dan gaat hij weg.
 
Glijbussen, nieuwe keerringen en stofkappen binnengekregen en gisteren de vorkpoten maar weer in elkaar gezet. Zonder speciaal gereedschap of een dikwandige buis van 41 mm binnendiameter.
Nieuwe bovenste glijlager er voorzichtig ingetikt met dreveltje, waarbij ik het oude glijlager gebruikte om de nieuwe erin te tikken. Voorzichtig, rondom.
 
Laatst bewerkt:
@Bobbyhill Welkom :), zoals ik in jouw andere topic zei: controleer je stationair/choke. Weet niet of het dit is maar dit was het issue bij mij:P

Vandaag mn Funduro weer terug opgehaald van de garage, nieuwe bandjes (anakee 3 voor en achter) en een nieuwe kettingset. Laat die zomer maar komen :)

17457442_1127381750717032_4252056421334428549_n.jpg


Let niet op hoe smerig ze eruit ziet, heb nog net de moeite gedaan even het spatbord af te vegen voor de foto :P
 
@Bobbyhill: Die van mij viel af en toe uit als ik langzaam een bocht in ging. Ik heb toen de metalen originele bougiedoppen vervangen. Deze willen nog wel eens corroderen.
Als de motor lang heeft stil gestaan, kan er ook wat water in de tank kan zitten. De hele tank leeg laten lopen en met verse benzine vullen zou dan kunnen helpen.
 
Ik heb vandaag gemerkt dat wanneer ik de choke gebruik het probleem er niet meer is. Maar ik neem aan dat het constant rijden met choke niet bevorderlijk is voor de fiets?
 
Nee dat is niet wenselijk. Ik denk dat je er goed aan doet om de carburateurs goed schoon te laten maken of misschien reviseren. Mogelijk heeft er lange tijd dezelfde benzine in gestaan en dat vergomd.

Een van de anderen hier heeft dat ook gedaan, en volgens mij was na de carb revisie alles weer voor mekaar.
 
Dat klinkt inderdaad alsof er vervuiling in je carburateur zit.
Ultrasoon reinigen geeft de beste resultaten. Controleer ook der tank op aanwezig vuil/water.
Check ook je luchtfilter even goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan