Startrelais vervangen

WGBerg

Rookie
19 jun 2014
7
0
Katwijk ZH
Wie kan me helpen, hoe ik een startrelais vervang van een Yamaha XVS650A Dragstar.

Volgens opgave is deze stuk, starten doet hij wel als je de relais even aandruk. Maar ben niet zo technisch om deze vervanging even gelijk te doen.

Waar moet ik op letten. :?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gewoon - pool van accu, dan - en + pool van relais, eventueel ander stekker van relais en dan een nieuwe er onder hangen en weer in omgekeerde volgorde opbouwen
 
Begin inderdaad met je pluspool van je accu los te maken, en plak deze even af met ducktape of zo.

Je startrelais zie er als het goed is zo uit:

mww4h0TKDtL0fA3GlH0K16Q.jpg


Daar zal tussen de twee zekeringen een kabel met stekker zitten, twee aders gok ik, misschien 4.
Die trek je los.
Daarna de twee dikke kabels die geschroefd zitten losmaken.

Dan je relais omwisselen en alles weer vastmaken, accu als laatste.
 
Starter Relay is vervangen, maar het blijf het zelfde. Eerst alsof er niet genoeg power is dan door
achter elkaar door te starten pak hij wel en start hij,zodra hij warm is start hij bijna gewoon.
Wie weet wat het dan kan zijn?
 
Starter Relay is vervangen, maar het blijf het zelfde. Eerst alsof er niet genoeg power is dan door
achter elkaar door te starten pak hij wel en start hij,zodra hij warm is start hij bijna gewoon.
Wie weet wat het dan kan zijn?
Er was toch opgegeven dat het startrelais stuk was :?

Kan ook nog massa zijn.
Aansluiting naar starter.
Starter zelf.
 
Klopt eerst de start relais, blijkt dus niet zo te zijn. 83 euro maar goed wat nu een startmotor lijkt me een dure grap.

Starter zelf??
Ga je nou net zo lang onderdelen vervangen totdat hij werkt?
Je relais had je makkelijk uit kunnen sluiten dor de dikke aansluitingen kort te sluiten.
Als het aan het relais zou liggen zou hij dan wel meteen starten.
Heeft je motor een automatische kleppenlichter?
Hoe hoog is de accuspanning tijdens starten?
Zitten de accuklemmen goed vast?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je nou net zo lang onderdelen vervangen totdat hij werkt?
Je relais had je makkelijk uit kunnen sluiten dor de dikke aansluitingen kort te sluiten.
Als het aan het relais zou liggen zou hij dan wel meteen starten.
Heeft je motor een automatische kleppenlichter?
Hoe hoog is de accuspanning tijdens starten?
Zitten de accuklemmen goed vast?

:^
 
Probeer een de startmotor rond te laten draaien door die rechtstreeks op en andere accu aan te sluiten.
Dat kan je doen met startkabels, wel voorzichtig doen.
Draait ie goed rond dan is die iig goed.
Kijk ook eens goed naar de massakabel die vanaf je accu naar je frame of motorblok gaat.
Die aansluiting wil nog wel eens oxideren omdat deze in het spatwater van het achterwiel zit.
 
Klopt eerst de start relais, blijkt dus niet zo te zijn. 83 euro maar goed wat nu een startmotor lijkt me een dure grap.

Starter zelf??
Starter zelf = mogelijk iet smet de startmotor. Versleten of zo. Wellicht is een setje koolborsteltjes voldoende.

Ga eerst eens uitzoeken wat precies het probleem is, want ander wordt het idd een dure grap.
 
Bedank voor jullie adviezen. De accu kabels zitten goed vast. De accu zelf is net een jaar. Verder gaat het me te ver. Ik heb niet de mogelijkheid om echt te sleutelen. Het zal een mogelijk dure reparatie worden, waar ik even over na moet denken. In ieder geval iedereen bedank.
 
Ik blijf bij je accu....zodra hij eenmaal even heeft gelopen dan start hij gewoon zeg je..
dat houd in dat wanneer hij even heeft gelopen hij de accu net even genoeg heeft bijgeladen om te starten...
dat hij maar een jaar oud is dat hoeft niets te zeggen, wanneer je vloeistofpeil in de accu te laag staat dan gaat hij het snel begeven...
je komt er snel genoeg achter wanneer je hem overstart met bijvoorbeeld een autoaccu...als hij dan wel gewoon start dan is je accu overleden ;)
 
Er was toch opgegeven dat het startrelais stuk was :?

Kan ook nog massa zijn.
Aansluiting naar starter.
Starter zelf.


Pure kwestie van de accu!

Een probleem met een massakabel is constant aanwezig.
Als een accu geladen word dan activeerd het zuur. Als de motor stopt (dus ook het laden) dan stabiliseerd het zuur weer en kan ie (mits verrot) de zojuist opgebouwde spanning weer verliezen.

Dus, hoe oud is je accu?
Heb je die al eens geladen?
Kun je bijvoorbeeld zien of er tijdens laden één cal gaat koken? (mits het geen zwarte accu is natuurlijk)
 
Pure kwestie van de accu!

Een probleem met een massakabel is constant aanwezig.
Als een accu geladen word dan activeerd het zuur. Als de motor stopt (dus ook het laden) dan stabiliseerd het zuur weer en kan ie (mits verrot) de zojuist opgebouwde spanning weer verliezen.

Dus, hoe oud is je accu?
Heb je die al eens geladen?
Kun je bijvoorbeeld zien of er tijdens laden één cal gaat koken? (mits het geen zwarte accu is natuurlijk)


Yamaha heeft standaard Yuasa accu's, dus je kan niets zien, maar wel meten !
 
Bedank voor jullie adviezen. De accu kabels zitten goed vast. De accu zelf is net een jaar. Verder gaat het me te ver. Ik heb niet de mogelijkheid om echt te sleutelen. Het zal een mogelijk dure reparatie worden, waar ik even over na moet denken. In ieder geval iedereen bedank.

Niet opgeven !
Met een voltmeter kan je ook redelijk goed bepalen wat de toestand van de accu is.
En een accu kan best na een jaar "overleden" zijn.
 
Accu is doorgemeten en is goed, word ook goed opgeladen. Bij draaiende motor blijft de meting constant.
Blijft over de startmotor. Heb navraag gedaan, maar was wat onduidelijk. Startmotor koolborsteltjes? Ook werd er aangegeven dat een ring bij de startmotor bij afgekoelde motor weer krimpt en losser gaat zitten dat die het start probleem kan veroorzaken, wis niet dat er een losse ring zit die uitzet als de motor heter werd. Dit kan dan het gewoon starten als hij warm is zijn.????????????????????????? Leer in ieder geval een hoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan