dodemansknop

etpwn

Die hard MF'er
18 okt 2009
591
0
mijn collega zet zijn motor (uit gewoonte) altijd weg met de dodemansknop op off.
heeft dit nut? waarom wel of waarom niet doen?

ik doe het zelf nooit,zelfs niet in de winterstalling.

etpwn.
 
Maakt geen bal uit of je het contact met de dodemansknop onderbreekt of met het contactslot, alleen ik zie het nut er niet van in omdat je alsnog het contactslot terug moet draaien.
 
Maakt idd niets uit dat je die daarvoor gebruikt.

Ik gebruik die alleen maar om de motor bij een rood licht effe stil te zetten (ja, ik let nogal erg op mijn verbruik :$ ). Je kan dat ook doen door de sleutel om te draaien, maar dan gaat je koplamp uit, en met die rode knop werkt het zo gemakkelijk.
 
Het wordt afgeraden omdat bij het afschakelen er vonkvorming over de kontakten kan optreden (afschakelen van spoelen) en de af te schakelen stroom hoog kan zijn. De kontakten van het kontaktslot zijn hierop berekend, terwijl de kontakten van de noodschakelaar veel eenvoudiger zijn uitgevoerd.
 
Het wordt afgeraden omdat bij het afschakelen er vonkvorming over de kontakten kan optreden (afschakelen van spoelen) en de af te schakelen stroom hoog kan zijn. De kontakten van het kontaktslot zijn hierop berekend, terwijl de kontakten van de noodschakelaar veel eenvoudiger zijn uitgevoerd.

Dat is onzin, want een basic schakelaar kost geen kut. De schakelaar van de dodemansknop is van eenzelfde kwaliteit als die van een lichtschakelaar, waar een nogal wat hogere zelfinductiespanning overheen komt.
 
Laatst bewerkt:
Dat is onzin, want een basic schakelaar kost geen kut. De schakelaar van de dodemansknop is van eenzelfde kwaliteit als die van een lichtschakelaar, waar nogal wat hogere inductiespanningen overheen komen.
Klopt, de kontactpunten zijn immers verzilverd, en dat is bij elke schakelaar zo, van groot naar klein :Y

En dat die dodemansknop dit kan verdragen heb ik bewezen, mijn vorige GSX F heeft dit moeten ondergaan gedurende +/- 70.000km. Per woon werk rit gebruikte ik dat misschien wel tot 15 keer (voornamelijk in Brussel).
 
Ik blijf het een discussie om niks vinden. Is er uberhaupt in de geschiedenis van het motorrijden ook maar iemand geweest die een dodemansknop heeft versleten door hem te gebruiken?
Zie mijn 70.000km ervaring ;)

... nee dus ... en na al die tijd maakt die "klik" nog steeds hetzelfde geluid, legt ie nog steeds de motor stil, en last but not least, hij ziet nog steeds even rood :+
 
Valt in dezelfde categorie als de knop indrukken van je handrem.
Ik had serieus een rij instructeur die er op stond dat ik de knop indrukte anders versleten zijn kartels :X _O-
 
Zie mijn 70.000km ervaring ;)

... nee dus ... en na al die tijd maakt die "klik" nog steeds hetzelfde geluid, legt ie nog steeds de motor stil, en last but not least, hij ziet nog steeds even rood :+

70.000 km is niet "in de geschiedenis van het motorrijden" dat bij mij krap 2 jaar. Maar verder denk ik dat je gelijk hebt en bij 700.000km nog steeds hetzelfde ervaring hebt,
 
Maar waarom zit 'ie er eigenlijk op als je ook door het contact uit te zetten de motor uit kan zetten?

Bij gebruik van de dodemansknop blijft de verlichting nog wel branden. In het geval van een glijpartij/ongeval wel handig.

De naam is overigens ook niet correct. Want bij een echte dodemansknop zou je deze constant ingedrukt moeten houden en zou bij het loslaten (c.q. dood neer vallen) de motor afslaan. (Zoals bijvoorbeeld bij een treinmachinist)
 
mijn collega zet zijn motor (uit gewoonte) altijd weg met de dodemansknop op off.
heeft dit nut? waarom wel of waarom niet doen?

ik doe het zelf nooit,zelfs niet in de winterstalling.

etpwn.

Ik denk dat jullie allen niet goed lezen :) ,er staat nergens dat ie de motor ermee uit zet O-)

Ik doe het ook wel eens,als een soort extra diefstal preventie.
Werken zal het wel niet :') ,maar ik heb het idee dat men er dan niet zo snel rijdend,er mee weg kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat jullie allen niet goed lezen :) ,er staat nergens dat ie de motor ermee uit zet O-)

Ik doe het ook wel eens,als een soort extra diefstal preventie.
Werken zal het wel niet :') ,maar ik heb het idee dat men er dan niet zo snel rijdend,er mee weg kan.
Natuurlijk lezen we wél goed ... maar je kan op MF toch niet verwachten dat we altijd on-topic blijven :P

Ik heb er geen idee van of een professionele dief automatisch die rode knop bekijkt ... indien niet, zal hem dat 10 sec extra opleveren ... is ook de moeite niet

@ Kees den Haag: bij een trein is het dan weer een pedaal, en dus geen knop :P
... maar je hebt eigenlijk wel gelijk :Y
 
Het wordt afgeraden omdat bij het afschakelen er vonkvorming over de kontakten kan optreden (afschakelen van spoelen) en de af te schakelen stroom hoog kan zijn. De kontakten van het kontaktslot zijn hierop berekend, terwijl de kontakten van de noodschakelaar veel eenvoudiger zijn uitgevoerd.

Ik heb geen contactslot (SM). Moet ik m nu voor eeuwig laten lopen.. ;(
 
Als we dan toch voortborduren op het alternatief uitzetten van de brommer ( ts is allang afgehaakt,door het uitblijven van ontopic antwoorden :P ) , ik zet de brommer regelmatig stil door de zijstandaard uit te klappen. 8-)
Waarom?,gewoon,omdat het kan :]
 
Als we dan toch voortborduren op het alternatief uitzetten van de brommer ( ts is allang afgehaakt,door het uitblijven van ontopic antwoorden :P ) , ik zet de brommer regelmatig stil door de zijstandaard uit te klappen. 8-)
Waarom?,gewoon,omdat het kan :]

Mijn dodeman was een poosje stuk, toen zette ik m uit tegen een muurtje :')
 
Ik zet al jaren mijn motor na elke rit zo uit. Dus 2x per dag jaren lang nooit een probleem gehad.

Tegen diefstal helpt het minimaal.

Ik doe het niet met het contact omdat ik de motor meestal al uitzet voor dat ik stil sta. Dat doe ik om geen uitlaat gassen in de garage te laten komen en om anderen zo min mogelijk te storen met het geluid van de motor.

Op deze manier hoef ik mijn handen niet van het stuur te halen. Die heb ik daar nog nodig om te koppelen en de remmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan