Nieuwe band loopt aan tegen cardan

Die ene

Die hard MF'er
18 jun 2013
301
4
Bemmel
Heeft iemand hier enig idee of er wat te stellen valt aan de velg of cardan?

heb net een nieuwe band laten monteren en die loopt iets aan met de wang tegen het cardan.
Ook niet de hele tijd, steeds een klein gedeelte, net of er een slag in de band (dus niet de velg) zit.

Band heeft standaard voorgeschreven maat ....
 
Tsja, _O- helpt niet echt zonder uitleg....

Voor iemand die een motorzaak heeft lijken dit allemaal banale dingetjes, je hoeft ook niet te reageren... :W

Als je het dan wel doet kom dan met iets waar een beginnend sleutelaar iets aan heeft.
Ik heb simpel de aanwijzingen van Dropje gevolgd.
Maar achterband is dikker dan de voorband, dus heb ik hem er niet tegenaan gelegd.

Mij lijkt het verstandig de discussie nu even te stoppen en af te wachten wat er gebeurt bij montage van de Bt45...
 
Tsja, _O- helpt niet echt zonder uitleg....

Voor iemand die een motorzaak heeft lijken dit allemaal banale dingetjes, je hoeft ook niet te reageren... :W

Als je het dan wel doet kom dan met iets waar een beginnend sleutelaar iets aan heeft.
Ik heb simpel de aanwijzingen van Dropje gevolgd.
Maar achterband is dikker dan de voorband, dus heb ik hem er niet tegenaan gelegd.

Mij lijkt het verstandig de discussie nu even te stoppen en af te wachten wat er gebeurt bij montage van de Bt45...
lees eens terug knul

Als iemand mij uitlacht omdat ik iets stoms doe, voel ik me niet aangevallen, maar vraag waarom hij lacht. Als je je snel aangevallen voelt leer je niet veel.
 
Laatst bewerkt:

Mja, zo is het nogal heel erg grof.

Vul onder de lat op zodat deze de wangen goed raakt op twee punten (eventueel vorzichtig klemmen). en dan nog is het erg grof zo. Beter zou nog zijn een laserlijntje, maar die zul je waarschijnlijk niet bij de hand hebben.

op deze manier leg je de lat 'op het zicht' er langs, een minimale afwijking langs de achterband en je denkt dat het klopt.



Edit; op deze wijze heb ik ook mijn zelfbouw-zijspan uitgelijnt en die spoorde als een tiet !
 
Laatst bewerkt:
Tsja, _O- helpt niet echt zonder uitleg....

Voor iemand die een motorzaak heeft lijken dit allemaal banale dingetjes, je hoeft ook niet te reageren... :W

Als je het dan wel doet kom dan met iets waar een beginnend sleutelaar iets aan heeft.
Ik heb simpel de aanwijzingen van Dropje gevolgd.
Maar achterband is dikker dan de voorband, dus heb ik hem er niet tegenaan gelegd.

ik heb ook nergens beweert dat het zo een stukje precisie-meting is, meer om grove afwijkingen te constateren.

het dikteverschil voor/achter kun je even uitmeten.
 
Mja, zo is het nogal heel erg grof.

Vul onder de lat op zodat deze de wangen goed raakt op twee punten (eventueel vorzichtig klemmen). en dan nog is het erg grof zo. Beter zou nog zijn een laserlijntje, maar die zul je waarschijnlijk niet bij de hand hebben.

op deze manier leg je de lat 'op het zicht' er langs, een minimale afwijking langs de achterband en je denkt dat het klopt.

je hebt een band/wiel/velg die misschien 4mm teveel naar links staat en dat wil jij gaan meten met de band nog gemonteerd? Met een bouwmarkt latje? Door iemand die zijn achterwiel moer niet los krijgt?

_O-
 
Laatst bewerkt:
je hebt een band/wiel/velg die misschien 4mm teveel naar links staat en dat wil jij gaan meten met de band nog gemonteerd? Met een bouwmarkt latje? Door iemand die zijn achterwiel moer niet los krijgt?

_O-

ik zei ook "rechte lat" ....
(toen ik deze methode toepaste om mijn zijspan uit te lijnen, heb ik een strook multiplex gezaagd en deze eerst even vlak gestreken, ging prima hoor. Maar idd niet iedereen heeft wellicht de beschikking over iets wat echt recht is....)

Als zijn velg het wiel eventueel 4 mm scheef in zijn achterbrug staat en je doet het op de manier die ik zei, dan zie je dat echt wel bij je voorband hoor. 4 mm op het korte eindje tussen de raakvlakken achter, is al een veel grotere afwijking, eer dat je (rechte) lat bij de voorband is.


Nogmaals; ik heb ook altijd gezegd dat het een grove manier is, om flinke afwijkingen te constateren. Dat Ts de uitvoering een "beetje rommelig" doet, kan ik niks aan doen.


"grof" is het sleutelwoord !! Dat de prof het anders doet snap ik ook wel...
 
Laatst bewerkt:
ik zei ook "rechte lat" ....
(toen ik deze methode toepaste om mijn zijspan uit te lijnen, heb ik een strook multiplex gezaagd en deze eerst even vlak gestreken, ging prima hoor. Maar idd niet iedereen heeft wellicht de beschikking over iets wat echt recht is....)

Als zijn velg eventueel 4 mm scheef in zijn achterbrug staat en je doet het op de manier die ik zei, dan zie je dat echt wel bij je voorband hoor. 4 mm op het korte eindje tussen de raakvlakken achter, is al een veel grotere afwijking, eer dat je (rechte) lat bij de voorband is.


Nogmaals; ik heb ook altijd gezegd dat het een grove manier is, om flinke afwijkingen te constateren. Dat Ts de uitvoering een "beetje rommelig" doet, kan ik niks aan doen.


"grof" is het sleutelwoord !! Dat de prof het anders doet snap ik ook wel...

dan moet minimaal de band gedemonteerd zijn. We praten over een verzet van +/- 4 mm. Dat is niet grof te meten.
 
Laatst bewerkt:
dan moet minimaal de band gedemonteerd zijn. We praten over een verzet van +/- 4 mm. Dat is niet grof te meten.

Als de raakvlakken op de achterband ca. 30 cm uit elkaar liggen, en de achterband heeft een scheefstand van 4 mm.
Dan is de afwijking (bij een wielbasis van ca. 1461 mm) bij de voorband al ca. 20 mm.


En daar wilde ik het bij laten, verder is het een beetje zinloze discussie, omdat ik begrijp dat de pro het veel preciezer kan en doet...


edit; nu raak ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe de profi motorknutselaar het dan doet? Met de band gedemonteerd, dat begrijp ik nu wel, maar dan?
Speciale lasertjes voor oid, die je op je velg kan klemmen oid?
 
Laatst bewerkt:
Als de raakvlakken op de achterband ca. 30 cm uit elkaar liggen, en de achterband heeft een scheefstand van 4 mm.
Dan is de afwijking (bij een wielbasis van ca. 1461 mm) bij de voorband al ca. 20 mm.


En daar wilde ik het bij laten, verder is het een beetje zinloze discussie, omdat ik begrijp dat de pro het veel preciezer kan en doet...


edit; nu raak ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe de profi motorknutselaar het dan doet? Met de band gedemonteerd, dat begrijp ik nu wel, maar dan?
Speciale lasertjes voor oid, die je op je velg kan klemmen oid?

daar zit je denkfout.

Als het alleen 4 mm is opgeschoven blijft het verschil 4 mm over een oneindige afstand.
Scheefstand kan bij deze motor alleen met heel veel geweld.
 
lees eens terug knul

Als iemand mij uitlacht omdat ik iets stoms doe, voel ik me niet aangevallen, maar vraag waarom hij lacht. Als je je snel aangevallen voelt leer je niet veel.

Zijn mijn social skills toch niet zo goed als ik zou willen..
Ik dacht dat ik dat ook vroeg, neemt niet weg dat ik jouw reactie belachelijk vindt bij een beginnend motorsleutelaar.

Tot zover wel bedankt voor al je nuttige bijdragen (dat meen ik echt!)

Deze knul van 43 gaat nu werken, spreek iedereen vanavond weer..
 
Zijn mijn social skills toch niet zo goed als ik zou willen..
Ik dacht dat ik dat ook vroeg, neemt niet weg dat ik jouw reactie belachelijk vindt bij een beginnend motorsleutelaar.

Tot zover wel bedankt voor al je nuttige bijdragen (dat meen ik echt!)

Deze knul van 43 gaat nu werken, spreek iedereen vanavond weer..
Er zijn diverse vragen gesteld door mensen die je willen en kunnen helpen maar er komt geen antwoord op die vragen.
 
Het is vrij lastig om op deze manier goed te kunnen meten. De manier zoals op de foto's is bij lange na niet nauwkeurig genoeg.

Geef die bandenmonteur de technische tekeningen van jou motor zoals hier gepost en vraag hem ook gelijk even te controleren of alle onderdelen er wel in zitten.

Dat was ik ook zeker van plan, ergens volgende week wordt de band bezorgd hoop ik..
 
Zoals je kunt zien, lees ik ook wel eens ergens overheen, wie doet dat niet, maar alsjeblieft, vraag het dan wat duidelijker en/ of specifieker, ik ben tenslotte een beginneling.

Nou, morgen is er weer een dag, volgens mij heb ik ergens wel een laserpas liggen..
Als ik nou eens met die laser een lijn trek over de garagevloer, die lijn overtrek met een potlood en daarbovenop dan de motor zet, precies in het midden de voor- en achterband, is dat de bedoeling?

Ik lees dat ik vragen niet beantwoord heb, welke belangrijke moeten nu nog?
 
De Baco glijdt er over heen, heb (nog) geen goede dop- of ringsleutel (max 22).
Waterpomptang zelfde verhaal...
Kan straks pas naar de bouwmarkt...
Doe jezelf en je motor een groot plezier en breng hem naar iemand die hem wel kan demonteren.
je band is 1cm breder dan origineel.
De speling tussen de band en cardan is dan ook 5mm minder.
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan