Nieuwe band loopt aan tegen cardan

Die ene

Die hard MF'er
18 jun 2013
301
4
Bemmel
Heeft iemand hier enig idee of er wat te stellen valt aan de velg of cardan?

heb net een nieuwe band laten monteren en die loopt iets aan met de wang tegen het cardan.
Ook niet de hele tijd, steeds een klein gedeelte, net of er een slag in de band (dus niet de velg) zit.

Band heeft standaard voorgeschreven maat ....
 
Doe jezelf en je motor een groot plezier en breng hem naar iemand die hem wel kan demonteren.
je band is 1cm breder dan origineel.
De speling tussen de band en cardan is dan ook 5mm minder.
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak is.

Dit is wat ik bedoel, vooral het baco en tang gedeelte.. hij moet gewoon geen motorfiets hebben.. en gewone fiets lijkt me al niet vertrouwd..
 
Dit is wat ik bedoel, vooral het baco en tang gedeelte.. hij moet gewoon geen motorfiets hebben.. en gewone fiets lijkt me al niet vertrouwd..

Ik quote jou ff omdat je de laatste bent in het rijtje met domme opmerkingen maar wil in het algemeen even wat typen.

Dus omdat hij iets niet weet mag hij het niet hebben/kopen?
En wat doen jullie als jullie tv, vaatwasser, telefoon of wat dan ook kapot is? Als je het zelf niet kan fixen mag je het niet hebben?
Veel plezier met afwassen dan igv de vaatwasser. Of met schreeuwen naar een ander als de telefoon het niet doet maar je wel iemand wilt spreken.
Alternatief voor een kapotte tv is er ook wel maar daar heb je 9 maanden later weer last van.....

Maar serieus, deze man heeft een vraag en geeft toe dat hij het niet weet.
Moet hij zo behandeld worden? Nee!
Wat vaker antwoorden had gekund, dat is waar.
Hij doet wel zijn best om instructies over uitlijning op te volgen en ook daar doet men dom over.

Het is heel makkelijk om te lachen om iemand die iets niet weet.
Maar als die persoon het wél weet, zou hij dan een topic met een vraag openen?

Ik vind een aantal reacties om bovengenoemde redenen niet normaal, je kunt er gewoonweg niet van uit gaan dat iedereen je tips maar snapt, niet iedereen heeft technische kennis waardoor dit subforum ook bestaansrecht heeft.

En misschien is de uitleg van sommigen ook wel onvolledig, zullen we daar dan ook maar om gaan lachen? Is tenslotte ook een vorm van onvermogen.

Ik heb de oplossing voor dit probleem niet, lees wel dat er een andere band geprobeerd gaat worden. Mooi.
Hoop echt dat dat de oplossing is, ik snap de TS namelijk wel.
Weinig kennis, geeft hij ook toe en vandaar zijn vraag hier, maar wel een probleem.
En dan zulke reacties......
 
Ik quote jou ff omdat je de laatste bent in het rijtje met domme opmerkingen maar wil in het algemeen even wat typen.

Dus omdat hij iets niet weet mag hij het niet hebben/kopen?
En wat doen jullie als jullie tv, vaatwasser, telefoon of wat dan ook kapot is? Als je het zelf niet kan fixen mag je het niet hebben?
Veel plezier met afwassen dan igv de vaatwasser. Of met schreeuwen naar een ander als de telefoon het niet doet maar je wel iemand wilt spreken.
Alternatief voor een kapotte tv is er ook wel maar daar heb je 9 maanden later weer last van.....

Maar serieus, deze man heeft een vraag en geeft toe dat hij het niet weet.
Moet hij zo behandeld worden? Nee!
Wat vaker antwoorden had gekund, dat is waar.
Hij doet wel zijn best om instructies over uitlijning op te volgen en ook daar doet men dom over.

Het is heel makkelijk om te lachen om iemand die iets niet weet.
Maar als die persoon het wél weet, zou hij dan een topic met een vraag openen?

Ik vind een aantal reacties om bovengenoemde redenen niet normaal, je kunt er gewoonweg niet van uit gaan dat iedereen je tips maar snapt, niet iedereen heeft technische kennis waardoor dit subforum ook bestaansrecht heeft.

En misschien is de uitleg van sommigen ook wel onvolledig, zullen we daar dan ook maar om gaan lachen? Is tenslotte ook een vorm van onvermogen.

Ik heb de oplossing voor dit probleem niet, lees wel dat er een andere band geprobeerd gaat worden. Mooi.
Hoop echt dat dat de oplossing is, ik snap de TS namelijk wel.
Weinig kennis, geeft hij ook toe en vandaar zijn vraag hier, maar wel een probleem.
En dan zulke reacties......
Ts krijgt met een bacho zijn bouten niet los want de sleutel draait over de kop heen.
Daarom pakt hij een waterpomptang maar ook dat lukt niet.
Ts is gewoon een grote prutser die zijn motor aan het vernagelen is.
Dat moet hij helemaal zelf weten want het is zijn motor.
Ik heb ts het advies gegeven zijn motor te laten nakijken door iemand die wel weet hoe het moet maar dat is nu blijkbaar al te laat
Ik snap Ts helemaal niet maar misschien kan jij het een en ander toelichten zodat dat ik het wel begrijp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heerlijk dat sarcasme...maar ik zal het wel verdiend hebben... ;)

Volgens mij heb je niet helemaal door dat mensen het wel degelijk serieus bedoelen. Je bent nu gewoon echt dingen aan het verneuken.

Iedereen is het dus eens, het is de band en niet het wiel en cardan...?

Tekenend dat je dit nog moet vragen na zo'n 180 reacties.

Hoe dan ook dit is een uitstekend bier&chips topic.

Als afsluiting nog maar even deze gouden quote:

Maar goed, met wat onderhandelen kreeg ik het voor elkaar dat er een bt45 op komt, ik betaal het verschil minus de helft van de montagekosten aan de leverancier.

En nu maar duimen dat het aan de band lag... :Y :N :?
 
Laatst bewerkt:
Ik quote jou ff omdat je de laatste bent in het rijtje met domme opmerkingen maar wil in het algemeen even wat typen.

Dus omdat hij iets niet weet mag hij het niet hebben/kopen?
En wat doen jullie als jullie tv, vaatwasser, telefoon of wat dan ook kapot is? Als je het zelf niet kan fixen mag je het niet hebben?
Veel plezier met afwassen dan igv de vaatwasser. Of met schreeuwen naar een ander als de telefoon het niet doet maar je wel iemand wilt spreken.
Alternatief voor een kapotte tv is er ook wel maar daar heb je 9 maanden later weer last van.....

Maar serieus, deze man heeft een vraag en geeft toe dat hij het niet weet.
Moet hij zo behandeld worden? Nee!
Wat vaker antwoorden had gekund, dat is waar.
Hij doet wel zijn best om instructies over uitlijning op te volgen en ook daar doet men dom over.

Het is heel makkelijk om te lachen om iemand die iets niet weet.
Maar als die persoon het wél weet, zou hij dan een topic met een vraag openen?

Ik vind een aantal reacties om bovengenoemde redenen niet normaal, je kunt er gewoonweg niet van uit gaan dat iedereen je tips maar snapt, niet iedereen heeft technische kennis waardoor dit subforum ook bestaansrecht heeft.

En misschien is de uitleg van sommigen ook wel onvolledig, zullen we daar dan ook maar om gaan lachen? Is tenslotte ook een vorm van onvermogen.

Ik heb de oplossing voor dit probleem niet, lees wel dat er een andere band geprobeerd gaat worden. Mooi.
Hoop echt dat dat de oplossing is, ik snap de TS namelijk wel.
Weinig kennis, geeft hij ook toe en vandaar zijn vraag hier, maar wel een probleem.
En dan zulke reacties......


Je hebt het hele verhaal vanaf het begin niet gevolgd schijnbaar. Als je het zo leest valt het allemaal wel mee.
Maar als je het volgt loopt de ergernis gewoon op . Er worden door motorreparateurs (het staat zelfs onderaan vermeld) en door andere mensen 2 belangrijke vragen gesteld.

Hoeveel speling heeft de band aan de rechterkant tot de achterbrug.
En wie heeft nu het wiel teruggemonteerd.

Bij nummer 1 komt er gewoon geen antwoord en nummer 2 is alleen maar tijdrekken en het antwoord is nog steeds wazig. En als klap op de vuurpijl moet je zelf maar even gaan goochelen wat TS met zijn antwoord bedoeld.
Het is hier GVD geen helpdesk, het is allemaal vrijwillig.

Ik kan nog wel een paar punten aangeven zoals monteurs en leveranciers proberen de schuld te geven, maar dat doe ik niet :?
 
Ik vat deze foto Photo by Wouter VanOmmeren trouwens wel op als een zeer goed teken dat er geen vulbus of iets dergelijks aan de linkerkant is vergeten.

Je ziet aan de linkerkant van het wiel dat witte randje van het aluminium wiel, rechts van de kunststof Dust Guard Plate nr4.
Dat betekend volgens mij dat er nog steeds de orginele ruimte is zoals het ooit bedoelt was, tussen de Guard en het wiel.
(als vulbus nr13, waar Zot op doelde zou missen, dan zou nu hoogstwaarschijnlijk de plastic Guard tegen de alluminium spaken aanschaven.)
Bij een VF zit er ook zo'n op het eerste gezicht rare speling, dus ik heb het vermoeden dat er niets aan de hand is, en dat het probleem alleen de te breed uitgevallen band is.
Dit komt echt veeel vaker voor, dat banden veel breder of smaller zijn, dan dat er op de band staat. Zoals ik al eerder zei, een Metzeler 170 past ook net niet tussen de achterbrug van een VF met een OEMband van 150 breed. Die loopt ook lichtelijk aan links bij de cardan. (maar die 170er past er wel mooi tussen, als je van extra breed houd)
De linkerkant is altijd de bottleneck voor bredere banden. Dat is een tunnelbuis waar de cardanas doorheen loopt. (de achterbrugkoker links is rond, rechts is rechthoekig met de smalle kant horizontaal).
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat een band zich eerst nog moet zetten op de velg. En dat ie na 100km nog iets verder naar buiten op de velg kruipt.
En toch nog iets boller word, dat het rubber toch nog iets rekt en vervormt nadat er 100km lang 100kg motor + 45kg berijder op heeft staan drukken? (en misschien is dit wel erger bij een budgetband, waarbij het karkas misschien wel wat zwakker is. In vergelijking met een duurdere merkband)
Ik zeg maar wat. Hier heb ik geen verstand van. Dat kun je beter aan Bolski of Dutch vragen, die doen in motorbanden. Of aan Zot, Kevinblade, MasterTommy Enz. dat zijn ervaren monteurs die zoiets waarschijnlijk wel weten.
 
Laatst bewerkt:
Maarrr hoeveel speling heb je nu precies aan de rechterkant? Zoals Zot al zei het gaat om max. zo'n 4mm. (als er iets mis is)
Ik kan het op de foto's nog steeds niet goed zien. Hou de liniaal zoals je al eerder deed en kijk langs de achterbrug. Verschuif je gezichtsveld iets naar links of rechts tot je 1 zwart lijntje ziet van de achterbrug, en kijk dan gelijktijdig op de liniaal wat de afstand is in mm. (is het bijv. 12mm of 15 mm).









:+ Nou vergeet dit maar even en gooi gewoon die dure Duracellband erop, voordat je nog meer kostbare tijd voor niks verspilt.
 
Je zou goed gelijk kunnen hebben, ik weet het ook niet, vindt het vreemd gedrag voor een band...
Ik weet dat een autoband zich gaat 'zetten' na een x-aantal kilometers en dan soms nog een keer gebalanceerd moet worden, zal dan bij een motorband misschien niet anders zijn.

Ben blij dat je tóch weer mee probeert te denken.
Ik ben hier de beginnend sleutelaar en probeer idd van jullie wat te leren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan