Nieuwe band loopt aan tegen cardan

Die ene

Die hard MF'er
18 jun 2013
301
4
Bemmel
Heeft iemand hier enig idee of er wat te stellen valt aan de velg of cardan?

heb net een nieuwe band laten monteren en die loopt iets aan met de wang tegen het cardan.
Ook niet de hele tijd, steeds een klein gedeelte, net of er een slag in de band (dus niet de velg) zit.

Band heeft standaard voorgeschreven maat ....
 
Maarrr hoeveel speling heb je nu precies aan de rechterkant? Zoals Zot al zei het gaat om max. zo'n 4mm. (als er iets mis is)
Ik kan het op de foto's nog steeds niet goed zien. Hou de liniaal zoals je al eerder deed en kijk langs de achterbrug. Verschuif je gezichtsveld iets naar links of rechts tot je 1 zwart lijntje ziet van de achterbrug, en kijk dan gelijktijdig op de liniaal wat de afstand is in mm. (is het bijv. 12mm of 15 mm).










:+ Nou vergeet dit maar even en gooi gewoon die dure Duracellband erop, voordat je nog meer kostbare tijd voor niks verspilt.


Morgen( ok?), ik ga nu lekker pitten. :Z
 
Ik snap dat het verwarrend is met al dat gelul eromheen. Over remschijven die er niet zijn en oooh het is met cardan, dan heb ik niks gezegt.
Het beste kun je je richten naar mensen met motorzaak in het onderschrift, zoals Zot, Martell, Kevinblade bijv.
Die weten meestal waar ze over praten, en daarvan kun je vaak afleiden of de rest koeterwaals lult of dat ze echt een punt hebben.
 
Een VdV heeft wel een hands-on mentaliteit, net zoals Kawapieter. Weten veel uit praktijkervaring en hebben vaak gelijk, maar ook niet altijd natuurlijk. En zo zijn er nog wel meer. Je moet even leren ze eruit te pikken, zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Je zou goed gelijk kunnen hebben, ik weet het ook niet, vindt het vreemd gedrag voor een band...
Ik weet dat een autoband zich gaat 'zetten' na een x-aantal kilometers en dan soms nog een keer gebalanceerd moet worden, zal dan bij een motorband misschien niet anders zijn.

Ben blij dat je tóch weer mee probeert te denken.
Ik ben hier de beginnend sleutelaar en probeer idd van jullie wat te leren.
Dan zal ik je nog wat leren.
Dat 'zetten' van een autoband na x km heeft nauwelijks effect op onbalans.
 
Maarrr hoeveel speling heb je nu precies aan de rechterkant? Zoals Zot al zei het gaat om max. zo'n 4mm. (als er iets mis is)
Ik kan het op de foto's nog steeds niet goed zien. Hou de liniaal zoals je al eerder deed en kijk langs de achterbrug. Verschuif je gezichtsveld iets naar links of rechts tot je 1 zwart lijntje ziet van de achterbrug, en kijk dan gelijktijdig op de liniaal wat de afstand is in mm. (is het bijv. 12mm of 15 mm).









:+ Nou vergeet dit maar even en gooi gewoon die dure Duracellband erop, voordat je nog meer kostbare tijd voor niks verspilt.

Nou, heb net nog eens gemeten, bij daglicht én de leesbril op..., 2.3 CM, dus 23 MM.
 
Laatst bewerkt:
En aan de andere kant loopt hij aan? Dan zit er iets verkeerd, dat ligt niet aan de band.


Als er aan een kant 2,3 m over is en aan de andere kant loopt de band aan dan zou je denken dat het wiel niet goed gemonteerd is. (Afstandbusje vergeten oid) Bij die andere band heb je dan weer hetzelfde probleem. En je hebt een nieuwe moer nodig voor je wielas. '(
 
Nou, heb net nog eens gemeten, bij daglicht én de leesbril op..., 2.3 CM, dus 23 MM.

Het is wel meer dan ik dacht. Ik heb de VF al lang niet meer dus de pest is dat ik het niet kan controleren.
Maar punt blijft gewoon dat het geen symmetrische achterbrug is dus het verschil kan gewoon normaal wezen.

Ik gok dat de speling links tussen band en cardan met de orginele band tussen de 8 en 10mm is.
Omdat jouw band veel breder lijkt te zijn zou je zeg maar 10mm bij de rechterkant op moeten tellen, en dan kom je op een orginele speling van 30 á 35mm rechts.
Het is wel meer dan ik gedacht had, maar lijkt me nog steeds niet abnormaal.

Het enigste wat er volgens Zot uit zou kunnen vallen aan de linkerkant is bus nr13, en daar heb ik ook een beetje mijn twijfels over. (als alles goed is zit deze er vrij stevig in, en die valt er niet zo gauw uit. (je moet dan de o-ring van deze bus aftrekken, of de o-ring door de keerring trekken, gelijktijdig met de bus. 1 van de 2.)

Maar als deze bus inderdaad mist dan trek je de benen van de achterbrug naar elkaar toe met het aandraaien van de wielas.
En dan kom je bij Zot zijn opmerking, dat je alleen scheefloop kan hebben met deze constructie als je grof geweld gebruikt.
Als de benen zeg maar 4mm naar elkaar toekomen zal de wielas ook torderen en dan is de vraag op welk punt de achterbrug dan zal gaan knikken. Is het links, rechts of aan de voorkant? En naar welke kant gaat het wiel dan scheefstaan? Links of rechts? Ik durf het niet te zeggen.

Als dit zo is dan zou de plastic Guard nr4 in mijn beleving aan gaan lopen tegen de spaken.
Dus ik blijf er bij dat er nog steeds niets aan de hand is.
Alles ziet er goed en normaal uit voor zover ik kan zien op jouw foto's.
 
Laatst bewerkt:
Maar je ziet het gauw genoeg bij het laten monteren van je nieuwe bandje of bus nr13 mist. En laat de monteur ook even kritisch kijken naar de 5 ronde dempingsrubbers in je achterwiel, tussen de haakse overbrenging en je wiel.
Het mooiste is dat ze geen speling hebben en geen scheuren in het rubber. Een klein beetje speling is niet erg, maar als er scheuren inzitten dan zijn ze met een jaar aan poeier en dan kun je je achterwiel weggooien.

Dat je achterrem nu lekker pittig remt zal komen doordat de monteur ook nog het slijtsel uit de trommel geschud heeft en de scharnierpunten gesmeerd heeft, tijdens dat half uurtje werk dat ie er maar mee gehad heeft?
 
Ik heb net ook de maat tussen bovenzijde velgrand en achterbrug gemeten, kwam op 5.0 cm.
Jolly-Roger heeft zo'n beetje dezelfde motor, ik heb hem gevraagd bij zijn motor deze maat ook op te nemen.
Monteur heeft inderdaad het stof verwijderd, smering niet gezien.
Verder weer hartstikke bedankt voor het meedenken!

Ik verwacht de band morgen of woensdag, ervan uitgaand dat hij vandaag wordt opgestuurd, dan kan ik hopelijk meer vertellen...
 
Ik heb net ook de maat tussen bovenzijde velgrand en achterbrug gemeten, kwam op 5.0 cm.
Jolly-Roger heeft zo'n beetje dezelfde motor, ik heb hem gevraagd bij zijn motor deze maat ook op te nemen.
Monteur heeft inderdaad het stof verwijderd, smering niet gezien.
Verder weer hartstikke bedankt voor het meedenken!

Ik verwacht de band morgen of woensdag, ervan uitgaand dat hij vandaag wordt opgestuurd, dan kan ik hopelijk meer vertellen...
Zit de nieuwe band al, of ben ik te snel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan