kleppen stellen

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
wie kan mij info geven over het stellen van de kleppen indien nodig van een zx9r uit 97,
waar ik vooral op moet letten.
heb het stuk wel gelezen op het forum in how to do maar dat gaat over een zx750 weet niet of dat vergelijkbaar is met een zx9r, en heb ook wel een wph maar dat is online geplaatst op deze site, heb wel een wph besteld misschien dat het daar duidelijker in staat, heb ook wel gegoogled maar bij de ene lees ik weer dat je nokkenas eruit moet halen en bij de ander niet, zal misschien allemaal wel weer een domme vraag zijn, dus de niet aardige reacties zijn ook welkom hoor :] :] :] :]
 
Heeft Kawa geen tooltje waarmee je de buckets naar beneden kunt houden zodat je de plaatjes er uit kunt hengelen?
Maar voor controle hoef je helemaal niets te hebben. Heb je al gemeten? Dan moeten de nokkenassen er zeker niet uit, anders heb je niets om te meten.
 
Shims kun je verwisselen door de slepers opzij te duwen, de speling meet je tussen de sleper en klepshim niet tussen de nokkenas en sleper.
Speling uitlaat 0.21 - 0.26
Speling inlaat 0.18 - 0.23
 
ja ok ik snap hem, had net nog gekeken in het wph online daar zie je inderdaad de sleper afgebeeld,
en wat is dan weer de tuimelaar, soms best lastig de engelse benamingen en dan naar nederlands.
 
Waarom past men deze constructie toe ?? ,wat is hier t voordeel tov directe aansturing ??

op deze manier kunnen ze de kleppentrein heel compact en licht bouwen. als de nokkenas direct op de klepstoter cq vulplaat loopt, moet deze een grotere diameter hebben dan wanneer de klep aangestuurd wordt via een sleper/nokvolger. Bij die sleper/nokvolger constructie is het dus iets makkelijker om 4 of 5 kleppen per cilinder in de kop te puzzelen.
 
Ik heb al eens kleppen gesteld van een zx9r uti 1994. Ze staan bij kawa altijd te nauw. Deze stonden zelf zo nauw dat met de dunst verkrijgbare shims niet genoeg klepspeling had. Toen heb ik de klepstelen een paar tiende ingekort. De cilinderkoppen van het oude zx9r model zijn waardeloos.

Je kan beter een honda kopen :}
 
Laatst bewerkt:
Toen heb ik de klepstelen een paar tiende ingekort.

facepalm.gif
 
Ik heb al eens kleppen gesteld van een zx9r uti 1994. Ze staan bij kawa altijd te nauw. Deze stonden zelf zo nauw dat met de dunst verkrijgbare shims niet genoeg klepspeling had. Toen heb ik de klepstelen een paar tiende ingekort. De cilinderkoppen van het oude zx9r model zijn waardeloos.

Je kan beter een honda kopen :}


vandaar, dat je een honda heb gekocht
 
Is goed te doen hoor kleppen stellen van je ZX. De slepers schuif je zo,op zij en kun je de shims wisselen ( volgens schema werken). De reden van de slepers zijn niet zoals hier iemand schrijft om het compact te houden, nee in tegendeel heeft het meer ruimte nodig. De slepers werken als hefboom zodat er lichtere klepveren gebruikt kunnen worden, en dit geeft minder weerstand is meer vermogen...
 
nou ik ben zo eens het wph aan het lezen, ik snap het voor een groot deel wel, maar het uit rekenen van wat je meet en wat het moet zijn, en hoe de tabel in het wph staat die vind ik nogal lastig, ik begrijp dat je moet meten wat het is zowel de in en uitlaat, maar hoe je dan optelt en aftrek van hoe en wat het moet zijn is nog abracadabra. maar goed daar komen we ook nog wel uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan