Wat doet een nokkenas sensor nu eigenlijk.

Nomore-talking

MF veteraan
14 apr 2007
9.540
1
Ik ben het even kwijt dus nu maar hier de vraag stellen.

Ik dacht tot voorkort dat de nokkenas sensor "keek" of de nokkenas juist op liep met de krukas.

Bij het plan om een ander blok in te bouwen bij mijn FJR1300 bleek de nokkenas sensor bij het oude blok (model 2007) op de uitlaat nokkenas te zitten aangestuurd door de uitlaat nok van cilinder 1, en bij het nieuwe blok (model 2013) op de inlaat nokkenas en door een schijfje met inkeping ter hoogte van cilinder 4.
Waarop ik zei dat zou niet uitmaken als hij maar op het zelfde moment het signaal geeft. Nee werd er toen gesteld, hij bepaald de inspuiting en die klopt dan niet meer omdat hij nu via cilinder 4 aangestuurd wordt, en dus ging het inbouwen van het (in eerste instantie) 1 op 1 overzetten niet door.

Hij zou immers niet werken in mijn FJR. Maar nu vraag ik mij "nog steeds" af hoe zit het nu.
Immers als hij de inspuiting regelt.., dan doet hij dat toch niet via een uitlaat nok die maar 1x in twee omwentelingen langs komt, en hoe krijgen de andere drie cilinders dan hun signaal...

Wie weet het juiste antwoord, ik niet iedergeval.
 
de sensor bepaalt niets.
door de signalen van de sensor weet de ecu in welke stand de krukas staat.
er word aan de nokkenas gemeten omdat dan ook bekend is wanneer er aan een inlaatslag begonnen word.
en als je het van 1 cilinder weet, dan is de stand van de andere ook bekend.
deze signalen worden ook gebruikt als de bobines op de bougiedop zitten.
 

Daarna is 't eigenlijk niet meer als 't afwerken van een sequence door de ECU. Ik ga overigens niet proberen om die sensor los te plukken bij een draaiend blok, dat gekke ding van me hangt geloof ik met/van sensoren aan elkaar geknoopt :P

Leg je 't ding plat... Moet je de ECU rebooten (oftwel de steutel uit 't contact halen en weer terug plaatsen) om de tilt-sensor te resetten zodat 'ie weer wil starten ;(

Dat spul waar ik dagelijks mee werk geeft tijdens het booten een mooi schermpje waar met grote letters S.O.S. vermeldt staat: "Sea Of Sensors". Als ik daar iets los haal dan werkt er ook in ene van alles niet meer zoals bedoeld :+
 
Laatst bewerkt:
Oke dus dan zou het in feiten niet uit hoeven te maken waar de sensor getrikkerd wordt, als de nok stand maar overeen komt toch?
Of te wel als zowel bij het oude als nieuwe blok het signaal komt als de uitlaatnok van cilinder 1 op het zelfde punt staat? (in mijn geval max geopend).
 
Ik heb een tijdje terug de nokkenassensor van een Ford Fiesta gefixt. De kabel daarvan liep over het motorblok en was na 18 jaar vergaan door de hitte. De isolatie was afgebrokkeld en hij maakte daarom op meerdere punten kortsluiting.
Het resultaat was een motor die na precies 2 minuten na het starten onregelmatig begon te lopen om daarna uit te vallen.
Ik zat me al af te vragen wat zo'n ding nu eigenlijk deed want die Fiesta heeft ook een krukassensor :P
 
Laatst bewerkt:
Een nokkenassensor wordt puur gebruikt zodat het motormanagement weet wat cilinder 1 (of 2, 3, 4) is, zodat er sequentieel ingespoten en gevonkt kan worden. Nokkenassensoren die ook versnelling en vertraging kunnen meten zie je met uitzondering van BMW nog niet op motoren.
 
Nog even een hersenspinsel:

Zit er verschil in signaal van de sensor tussen een nok (hoogste punt = signaal) en een schijfje (inkeping = signaal)

In mijn beleven is de een (nok) per omwenteling een contactje, en de ander juist omgekeerd constant signaal en een onderbreking van het signaal bij de inkeping. En daar zou dan dus de CDI weer geen rekening mee kunnen houden toch?
 
Nog even een hersenspinsel:

Zit er verschil in signaal van de sensor tussen een nok (hoogste punt = signaal) en een schijfje (inkeping = signaal)

In mijn beleven is de een (nok) per omwenteling een contactje, en de ander juist omgekeerd constant signaal en een onderbreking van het signaal bij de inkeping. En daar zou dan dus de CDI weer geen rekening mee kunnen houden toch?

Welkom in de wereld van sensoren.....
er zijn sensoren die schakelen op elke mogelijke manier die maar denkbaar is...
licht>>donker
donker >>licht
IR
Benadering
onderbreking
temperatuur
trilling
tijd
enz enz....

DUs je kunt een sensor laten schakelen als een constant signaal wordt onderbroken
maar ook dus als hij even benaderd wordt...

dus geheel afhankelijk waarvoor je hem gebruikt en hoe hij geschakeld is kun je dus bepalen wat voor type sensor nodig is....

Overigens is een nokkenassensor niet per definitie voor het motormanagement >>>>>ontsteking.....

Stel een distributieriem/ketting knapt....
en je injectie wordt gestuurd door een krukassensor/vliegwielsensor....dan zou de injectie door het uitlopen van de motor door blijven injecteren want zolang je de koppeling niet intrapt en de motor daardoor stilvalt komt de sensor voorbij .

Sommige auto's gebruiken de nokkenassensor alleen om de benzinepomp/relais te schakelen
 
Welkom in de wereld van sensoren.....
er zijn sensoren die schakelen op elke mogelijke manier die maar denkbaar is...
licht>>donker
donker >>licht
IR
Benadering
onderbreking
temperatuur
trilling
tijd
enz enz....

DUs je kunt een sensor laten schakelen als een constant signaal wordt onderbroken
maar ook dus als hij even benaderd wordt...

dus geheel afhankelijk waarvoor je hem gebruikt en hoe hij geschakeld is kun je dus bepalen wat voor type sensor nodig is....

Overigens is een nokkenassensor niet per definitie voor het motormanagement >>>>>ontsteking.....

Stel een distributieriem/ketting knapt....
en je injectie wordt gestuurd door een krukassensor/vliegwielsensor....dan zou de injectie door het uitlopen van de motor door blijven injecteren want zolang je de koppeling niet intrapt en de motor daardoor stilvalt komt de sensor voorbij .

Sommige auto's gebruiken de nokkenassensor alleen om de benzinepomp/relais te schakelen

Maar wat is nu het antwoord op mijn vraag?
 
Maar wat is nu het antwoord op mijn vraag?

Misschien dat de ECU zelflerend is? Tenminste dat heb ik hier al wel eens gelezen. Je rijd minimaal een kwartier met de motor en dan bepaalt ie zelf het beste moment van inspuiting.
Dus het ligt er denk ik aan hoe slim jouw computer is.

Mijn vader prutst ook wel eens met grasmaaiers enz. Denk allemaal van die 1cilinders. Hij haalt de contactpunten en condensator eruit en zet er zo'n blokje in. (zo vertelt hij dat aan mij)
Hij vroeg een keer aan mij hoe dat nu eigenlijk werkte. De contactpunten reageren op de nok, maar met dat blokje is er geen signalering meer. Ik weet het dus ook niet, maar het werkt dus wel.

Maar nog steeds geen antwoord op je vraag '(
 
Maar wat is nu het antwoord op mijn vraag?

weet ik niet. maar ik schat de kans dat het gewoon gaat werken vrij klein in eerlijk gezegd.

2 zorgen:

- komt het nokkenas signaal op het juiste moment?
- is het nokkenas signaal de juiste vorm zodat de PCM het begrijpt?

het zou best kunnen dat de engineers een andere aanpak gekozen hebben voor het inlezen van het nokkenas signaal, en in dat geval gaat het heel moeilijk worden om de zaak voor elkaar te krijgen.
 
Misschien dat de ECU zelflerend is? Tenminste dat heb ik hier al wel eens gelezen. Je rijd minimaal een kwartier met de motor en dan bepaalt ie zelf het beste moment van inspuiting.
Dus het ligt er denk ik aan hoe slim jouw computer is.

Mijn vader prutst ook wel eens met grasmaaiers enz. Denk allemaal van die 1cilinders. Hij haalt de contactpunten en condensator eruit en zet er zo'n blokje in. (zo vertelt hij dat aan mij)
Hij vroeg een keer aan mij hoe dat nu eigenlijk werkte. De contactpunten reageren op de nok, maar met dat blokje is er geen signalering meer. Ik weet het dus ook niet, maar het werkt dus wel.

Maar nog steeds geen antwoord op je vraag '(

Zelflerend? Dus al het werk dat de ingenieurs in de mapping hebben gestoken wordt door de intelligentie van de ECU overruled ;) Zou voor het eerst zijn dat een computer zelf iets kon bedenken....
Maar is veel verwarring over dus ff heel kort door de bocht:
- De ecu ontvangt signalen van de sensors (water temp, gasstand, nokkenasssensor etc)
- De onsteek/inspuiting/etc gegevens staan in de mapping. Dus eigenlijk wordt even gezocht welke hoeveelheid brandstof op welk moment ingespoten moet worden, bepaald door de sensorgegevens van dat moment (en dat duizenden keren per seconde)
- als je de lambda aan hebt staan in de mapping wordt er (een beetje) bijgeregeld ivm milieu geneuzel.
- 2e taak van de ecu is (soms) omzetten van de analoge sensorgegevens naar digitaal - canbus - zodat je op je dashboard snelheid, toerental etc kan zien.

Met sommige tuningproducten kan je tijdens het rijden de afr gegevens verzamelen en meer dynamisch de mapping in de ecu aanpassen, zoals bv http://www.bazzaz.net/index.php/fuel-control/z-afm-self-mapper, maar er zijn nog veel meer van dat soort produkten.

En nee, ook dit is geen antwoord op je vraag ;)
 
Ik denk dat je kan stellen dat als de ECU uitwisselbaar is tussen de bouwjaren het zou moeten werken. Want als de signalen anders zijn moet ook de ECU anders zijn. (Of de software in de ECU natuurlijk)

de nieuwe versie is drive-by-wire ofwel voorzien van een elektronisch aangestuurde gasklep. de 2007 uitvoering had nog een gewone kabel gestuurde gasklep. 100%zekergegarandeerd dat die PCM niet uitwisselbaar is dus..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan