honda xr400 loopt alleen op choke

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.204
10.782
Op reis
Facebook
Goedenavond beste techneuten en enthousiastelingen.

Sinds 2 jaar plof ik met veel plezier rond op een xr400 uit 2003.
alleen afgelopen winter is er weinig van gekomen en door lange stilstand liep de motor niet meer goed.

Ik heb verse benzine in de tank gedaan, niet bij de oude ;)

de carburateur gedemonteerd en ultrasoon gereinigd , alle sproeiers er uit geschroefd.

als ik het gat afplak van de luchtinlaat heeft dit geen effect, dit nav een tip in een oud topic voor de xr en een drz.

de mengse lschroef die van buitenaf aan de onderkant ( nr 25 op de afbeelding) heeft ook geen effect.

gotham-albums-varia-picture8213-xr400-carburetor.jpg


Het eigenaardige is dat de motor goed loop als ik de choke uittrek.

als ik de choke niet uittrek smoort de motor al als het gashendel 1/8 opendraai, een verrekte klein stukske zeg maar ;)

dan hoor je een heel diep MHOOOAAAAAA alsof hij geen brandstof krijgt ( ja dat durf ik wel te zeggen als tie op de choke wel goed loopt :P )

Wie kan mij helpen waar dit probleem vandaan komt ?

Bij voorbaar vriendelijk dank :)
 
Toch nog maar een keer nazien. Als hij op de choke wel goed loopt krijgt ie toch echt te weinig benzine (of teveel lucht).

Zit de carburateur goed op het inlaatrubber? Geen valse lucht? Airbox op luchtfilter ook in orde?

Als dat allemaal klopt zou ik hem toch nog een keer open maken.
 
Heb je ná het ultrasoon reinigen ook daadwerkelijk alles nagezien of alles wel écht schoon/open/vrij is.

Of heb je met blind vertrouwen de boel weer in elkaar gezet?

Gom/aanslag lost wel op in een ultrasoonbad ( dan nog zou ik alles nakijken, maargoed )

maar een stukje lak/roest/zandkorreltje kan soms vrolijk blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een verstopte hoofdsproeier. Het eerste stukje doet de stationair sproeier, maar als de hoofdsproeier het moet overnemen stokt hij. En omdat het al bij 1/8 gebeurt denk ik dat de mengselschroef ook nog wat arm staat.
Maar een gasnaald die los onderin blijft staan zou ook nog kunnen. Carburateur openmaken dus.
 
1 ding is zeker, het zit hem in de carb...
Heb je het ultrasoon zelf gedaan, zo ja heb je echt alles uit elkaar getrokken, en alle rubbertjes er uit gehaald, sproeiers eruit en houder die onder de sproeier zit?

Sproeiers nog een keer trachten door te prikken met een gitaarsnaar dan voel je snel genoeg of je er door heen komt.

En trek ook nog even je lucht/benzine afstelschroef eruit en kijk of deze wel compleet erin zit, veertje, super klein ringetje en rubbertje..... als je deze mist dan zal afstellen hier ook niet mee lukken.

vlotterhoogte ff chekken, kan je eventueel doen met een doorzichtig slangetje vanaf je drainschroef en dan naast de carb houden, juiste hoogte ff opzoeken, maar gemiddeld zal dit de rand van de onderkant van de carb moeten zijn.
 
Ik weet niet of je met "mengelschroef" de gasnaald/schuif bedoeld. Zo niet, dan kun je proberen om die wat verder open te draaien :?

nee, nr 25 zoals vermeld en open of dichtdraaien gaf geen merkbaar effect.

Toch nog maar een keer nazien. Als hij op de choke wel goed loopt krijgt ie toch echt te weinig benzine (of teveel lucht).

Zit de carburateur goed op het inlaatrubber? Geen valse lucht? Airbox op luchtfilter ook in orde?

Als dat allemaal klopt zou ik hem toch nog een keer open maken.

zal het nakijken.

Needle clip 7 eraf?

dan zou hij met de choke erop toch niet normaal moeten reageren als ik gas geef ?

Overigens deed hij het inhoud ook VOOR het ultrasoon reinigen, dus je zou verwachten dat het reinigen niet de oorzaak is, maar hooguit niet geholpen kan hebben.

Heb je ná het ultrasoon reinigen ook daadwerkelijk alles nagezien of alles wel écht schoon/open/vrij is.

Of heb je met blind vertrouwen de boel weer in elkaar gezet?

Gom/aanslag lost wel op in een ultrasoonbad ( dan nog zou ik alles nakijken, maargoed )

maar een stukje lak/roest/zandkorreltje kan soms vrolijk blijven zitten.

Ik meen van wel maar zo ga ik toch haast weer twijfelen.
maar gezien de andere reacties is loshalen toch aan de orde...

Bedankt allemaal voor de reacties en zodra ik wat verder ben laat ik het weten.
 
Stel je gasnaald is te dik of te lang ,verkeerde vorm (bv uit een andere carburateur).

Sinds 2 jaar plof ik met veel plezier rond op een xr400 uit 2003.
alleen afgelopen winter is er weinig van gekomen en door lange stilstand liep de motor niet meer goed.
:)

ik bedoelde hiermee dat de motor voorheen prima liep, dus de carburateur en inhoud is in beginsel goed.
 
Laatst bewerkt:
kijkend op het plaatje, zie ik geen chokeklep die de aanzuigopening zou kunnen afsluiten. bij veel motorfietsen is choke niks meer of minder dan een extra mengkanaaltje wat geopend wordt. Als de motor dan wel goed loopt lijkt het alsof de gewone sproeiers onvoldoende mengsel geven, of er is ergens valse lucht.
 
dat is heel vreemd, vooral omdat de chokeklep zoveel afsluit dat er nooit sprake kan zijn van goed lopen

misschien moet ik mezelf iets nuanceren, zonder choke loopt hij net meer als stationair, maar houd enorm in, met bokken.met choke erop kan ik volgas opschakelen in alle versnellingen tot ongeveer topsnelheid, wat niet meer zal zijn als 110 vanwege de offroad gearing.

eerst de sevenfifty van mijn vriendin die niet meer vonkt sinds ik de klepdekselpakking vervangen heb en dan haal ik de carb eraf. ;)

kijkend op het plaatje, zie ik geen chokeklep die de aanzuigopening zou kunnen afsluiten. bij veel motorfietsen is choke niks meer of minder dan een extra mengkanaaltje wat geopend wordt. Als de motor dan wel goed loopt lijkt het alsof de gewone sproeiers onvoldoende mengsel geven, of er is ergens valse lucht.

snap je verhaal, heb even op het plaatje gekeken en kan daar ook niet uit opmaken wat de choke doet.
snap dat het van belang kan zijn of de choke lucht afknijpt, of benzine toevoegt wat hetzelfde lijkt maar idd van belang kan zijn als je een oplossing zoekt bij een probleem.

maar had geloof ik al gemeld dat de halve luchtinlaat afplakken met duc tape totaal geen veranding gaf , dus ga even uit van het meest logische dat er net niet genoeg benzine door de carb gegeven word en er nog ergens een sproeier (half) verstopt zit.

hoop het voor het weekend nog even te kunnen bekijken.
 
Laatst bewerkt:
misschien moet ik mezelf iets nuanceren, zonder choke loopt hij net meer als stationair, maar houd enorm in, met bokken.met choke erop kan ik volgas opschakelen in alle versnellingen tot ongeveer topsnelheid, wat niet meer zal zijn als 110 vanwege de offroad gearing.

eerst de sevenfifty van mijn vriendin die niet meer vonkt sinds ik de klepdekselpakking vervangen heb en dan haal ik de carb eraf. ;)snap je verhaal, heb even op het plaatje gekeken en kan daar ook niet uit opmaken wat de choke doet.
snap dat het van belang kan zijn of de choke lucht afknijpt, of benzine toevoegt wat hetzelfde lijkt maar idd van belang kan zijn als je een oplossing zoekt bij een probleem.

maar had geloof ik al gemeld dat de halve luchtinlaat afplakken met duc tape totaal geen veranding gaf , dus ga even uit van het meest logische dat er net niet genoeg benzine door de carb gegeven word en er nog ergens een sproeier (half) verstopt zit.

hoop het voor het weekend nog even te kunnen bekijken.
choke hevel naar boven staat ie dicht en naar beneden staat ie open he
 
en dan nog mijn 100+kilo erop

hij is (goed) onderhouden bij rbc voor ik hem kocht.
wel zat er een ipv een drz8 een dpr8ea9 in , dus wAARSchijnlijk een andere zuiger.
de luchtinlaat is gewoon een vierkant gat, daar zit oorspronkelijk iets van een geluidsdemper.

en de uitlaat is open.
maar in die 'configuratie' heb ik er 400 km ofzo mee gereden en dat ging prima.

ik heb de gasschuif er niet uitgehaald bij het synchroon reinigen herinner ik me.....
die werd mechanisch bedient ipv gewoon kabeltje/veertje ....

:$ :$

misschien iets in die richting ?
 
choke hevel naar boven staat ie dicht en naar beneden staat ie open he

Ok dan.

aangezien mijn antwoord op deze vraag ja was, heb ik vandaag opnieuw de carburateur van de xr eraf gehaald.
Blijkt dat er toch wel een pijltje op het hendel van de choke staat, dit pijltje wijst toch wel naar boven.
Blijkt dat de motor loopt zoals hij voorheen ook liep als de choke dicht staat :+.

Dus handig, nee......

Fijn ? , Ja, hij doetut weer ,heb weer gereden, de carb. hoefde niet helemaal weer uit
elkaar.

dat is heel vreemd, vooral omdat de chokeklep zoveel afsluit dat er nooit sprake kan zijn van goed lopen

Wat dus klopt dat hij niet goed loopt met de choke helemaal open :+

Dus tja :/ :$
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan