Stuurdemper CBR1000F 1996

Joost Frolich

Die hard MF'er
30 jan 2011
379
4
Waddinxveen
Heeft iemand wel eens een stuurdemper geplaatst op een Honda CBR 1000 F uit 1996?

Welke?
Hoe?
Waar?

Alle tips en trucs zijn welkom, ben aan het kijken voor universeel, maar daar zijn veel verschillende montages voor.

Ervaringen hoor ik graag.
 
Sorry niet helemaal goed geformuleerd, maar ga inderdaad de stand van de achterveer veranderen, zodat de motor iets stijler op de voorkant staat, is een vrij logge machine dus ga niet teveel maar wil een stuurdemper monteren om er voor te zorgen dat het stuur niet te soepel wordt.

Maar wie heeft er een stuurdemper op een cbr 1000 f gemonteerd, welke en hoe?
 
Sorry niet helemaal goed geformuleerd, maar ga inderdaad de stand van de achterveer veranderen, zodat de motor iets stijler op de voorkant staat, is een vrij logge machine dus ga niet teveel maar wil een stuurdemper monteren om er voor te zorgen dat het stuur niet te soepel wordt.

Maar wie heeft er een stuurdemper op een cbr 1000 f gemonteerd, welke en hoe?

Een stuurdemper op een CBR1000F? Dat is net zo zinloos als je CB500 uitrusten met carbon.
 
Sorry niet helemaal goed geformuleerd, maar ga inderdaad de stand van de achterveer veranderen, zodat de motor iets stijler op de voorkant staat, is een vrij logge machine dus ga niet teveel maar wil een stuurdemper monteren om er voor te zorgen dat het stuur niet te soepel wordt.

Maar wie heeft er een stuurdemper op een cbr 1000 f gemonteerd, welke en hoe?
Hoeveel verstand en ervaring heb je mbt dit soort aanpassingen?
 
Ik heb mijn eigen cbr1000f voorzien van nieuwe progressieve vorkveren. Dat scheelt een berg in stuur- en rijgedrag.

Achterkant omhoog zetten neigt naar 'streetfighter-prutswerk' :)
 
Ik ga de motor niet zo ver omhoog zetten als een streetfighter, het heeft voor mij te maken met de lage stand van de achterveer, heb ook een nieuwe veer maar deze heeft dezelfde lengte en brengt niet het gewenste effect.

Dus ik dacht er aan de link een halve tot een hele centimeter aan te passen en daarmee de achterkant iets hoger te krijgen. Heeft voornamelijk te maken met het rijden met 2 personen op deze motor, de stijfheid van de achterveer ook al aangepast maar brengt gewoon niet het gewenste effect. Wordt de motor achter weer heel zenuwachtig van.
 
Is er voor jouw fiets geen andere (aftermarket) demper te krijgen met een zwaardere veer en hetzelfde aantal windingen?

Als je de fiets verder op z'n neus gaat zetten dan krijg je écht een ander rijgedrag.

Ik ga er vanuit dat er geen zwaardere veer om de huidige demper past.....
 
Laatst bewerkt:
Kijk eerst maar gewoon hoe het zonder stuurdemper gaat. Ik denk dat je geen problemen zult hebben. Een stuurdemper helpt je toch niet tegen omvallen. :) Het helpt alleen tegen het opvangen van sterke stuurbewegingen door het met hoge snelheden rijden over hobbels.

Bijvoorbeeld tegen een tankslapper wanneer je hard accelererend door het regengootje de baan op rijdt in Spa Francorchamps. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat een stuurdemper niet aan de orde is. Ook ik dacht in eerste instantie dat je je balhoofd ging losslijpen en opnieuw vastlassen.

Betreffende de montage van zo'n demper, zijn er veel verschillende opties: Op de kroonplaat (flashy), tusen het frame en één voorpoot, tussen het frame en de onderste kroonplaat, etc...
 
Mijn CBR staat al jaren hoger aan de achterkant (en lager aan de voorkant), waar heb je een stuurdemper voor nodig?
Stuurt als een scheermes, zowel op hoge als lage snelheid.
Dat is iig een gebruikerservaring :Y


@ts welke 'nieuwe' achterveer heb je geprobeerd? Een gebruikte die ook half op is, of een nieuwe?
 
Dank voor alle info, ga het eerst zonder stuurdemper proberen.

Met nieuw bedoel ik een zo goed als nieuwe standaard demper, 20000 km gebruikt daarna uitgewisseld voor een hyperpro, deze standaard demper is nagekeken en zo goed als nieuw, 10 x beter dan de oude, maar brengt niet het gewenste effect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan