Aankoop Diversion - Olie lekkage

Bazz85

Die hard MF'er
2 jun 2006
347
5
een vraagje voor de kenners:

voor mijn vriendin zijn we opzoek naar een motor. Vanwege het A2 rijbewijs en het budget is ons oog gevallen op een Diversion. Vanavond bij 1 wezen kijken, en hij beviel 'r erg goed. Lekker wendbaar en rijdt erg lekker.

Tijdens de proefrit vielen twee dingen op. Ten eerste het remmen. De voorrem doet, zeker in vergelijking met de achterrem, erg weinig. Zelfs bij zo hard mogelijk remmen (de hendel komt dan halverwege) duikt de motor bijzonder weinig voorover. Er is geen geluid van metaal op metaal te horen. Iemand een idee wat dit kan zijn? Misschien de afstelling van de hendel?

Ten tweede viel ons, toen we even stil stonden, op dat er olie lekte uit de bovenkant van het blok. Toevallig zag ik daar net een druppel van de koelribben afvallen. Lastig te omschrijven, dus hopelijk schept de foto iets meer duidelijkheid.

Wat zeggen de kenners? Klinkt dit als iets kleins, dat makkelijk op te lossen is? Of kunnen we beter verder gaan zoeken?
full
 
Punt 1 inderdaad vette, verglaasde of verkeerde (compound) remblokken.

Punt 2:

Bij deze diversions wordt bij wijze van carburateurverwarming olie door de carburateurs gepompt. Een verdeelblokje met elektrisch aangestuurde klep zorgt hierbij voor de regeling. Dit verdeelblokje wil op de plek waar de nippels van de slangen in het verdeelblok steken nog wel eens gaan lekken. Voorzichtig loshalen, schoonmaken en insmeren met eenieder soort vloeistofafdichtend borgmiddel is hiervoor de oplossing.
 
Om nou gelijk dit apparaat te laten staan omwillen van die puntjes...

Ik kan beamen dat nieuwe remblokken het verschil kunnen maken tussen vier vingers, of stilstaan op één vinger. Remblokken worden helaas nooit meer de oude als ze éénmaal voorvorkolie hebben geproefd.

Betreffende de olielekkage: statistisch gezien is de kans groot dat het iets kleins is: Kleppendekselpakking, O-ringetje, etc. Als het de koppakking is, kan het nog wel eens lastig worden.
 
Als je zin hebt in vrij veel sleutelwerk en je kan het werk zelf uitvoeren kun je hem gerust kopen, anders lekker laten staan.

Ga er maar van uit dat het niet simpel en goedkoop is op te lossen, als dat zo was had de huidige eigenaar dat al wel gedaan.
 
Olie lek snap je nu wel, is idd ff sleutelen.

Voor rem kan ook een verstopte leiding zijn, dan bouwt deze wel druk op maar niet naar de remschoen toe, en aangezien je aangeeft dat vol inknijpen maar tot de helft gaat....

Persoonlijk had ik deze punten neergelegd bij de verkoper en zodoende wat met de prijs gedaan.

Mocht je weinig ervaring hebben met sleutelen, dan is dit een mooi project om te oefenen, remmen zijn simpel zodra je ze goed bekijkt en is genoeg over te vinden (how to.....)

lek is simpel op te sporen door de motor eerst ff te reinigen met bijv, remreiniger, en daarna starten en zien waar de ellende begint.
 
Olie lek snap je nu wel, is idd ff sleutelen.

Voor rem kan ook een verstopte leiding zijn, dan bouwt deze wel druk op maar niet naar de remschoen toe, en aangezien je aangeeft dat vol inknijpen maar tot de helft gaat....

Persoonlijk had ik deze punten neergelegd bij de verkoper en zodoende wat met de prijs gedaan.

Mocht je weinig ervaring hebben met sleutelen, dan is dit een mooi project om te oefenen, remmen zijn simpel zodra je ze goed bekijkt en is genoeg over te vinden (how to.....)

lek is simpel op te sporen door de motor eerst ff te reinigen met bijv, remreiniger, en daarna starten en zien waar de ellende begint.
Een verstopte leiding?

Wat moet er in zitten dan?

Remvloeistof ga ik maar even vanuit, hooguit oude, maar vast wel remvloeistof.

Het probleem zit dus zoals gezegd in de blokken. Enige andere zou zijn een paar zuigers die compleet vastzitten, maar dan zou je eerder verwachten dat de rem niet vrij komt dan dat ie niet zou remmen.

Daarnaast zou ik niet beginnen met de remmen als je geen sleutelervaring hebt. Wel simpel, ook wel cruciaal. Begin maar beter ergens waar je meer foutmarge kan veroorloven zou ik zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan