olieverbruik 2003 Fazer : hoeveel is normaal?

Dunewar

Die hard MF'er
2 nov 2008
338
24
Oostende
Ik rij met een 2003 Yamaha Fazer 1000, en ik merk de laatste tijd een nogal hoog olieverbruik. Ik heb bijgevuld tot net 3/4 van het zichtglas net voor ik vertrok maandag, en gisteren ging het rode lichtje aan dat ik dringend moest bijvullen. Bij controle bleek het oliepeil tot net boven de onderste rand van het zichtglas te staan. Ik heb er ongeveer een halve liter bijgedaan.

Daartussen heb ik een 1000-tal kilometer gereden, waarvan veel aan hoge snelheid (Duitse autobahn), maar ook daarvoor merkte ik bij Belgische kilometers dat ik na 1000 kilometer moest gaan bijvullen.
Nu weet ik wel dat de yamaha blokken van die periode wel wat olie lusten, maar hoeveel is normaal? En wat kan ik eraan doen? De cylinders en het blok zijn uit 1 stuk, wat nieuwe ringen steken wel moeilijk maakt. Een lek heb ik niet gevonden, al is er wel wat "zweten" aan de koppeling, maar verwaarloosbaar.
 
een halve liter op 1000km is veel, teveel... da's een discussie. Maar voor een moderne fiets uit 2003 zou ik het beter verwachten. Dan rest de vraag waar je het verliest. Bij de zrx weet ik dat het kleen air systeem nog wel eens voor extra olieverbruik zorgt als de pakkingen daar lekken, maar ik weet niet of dat met de fazer ook zo is. Denk dat je op het fazer topic meer info kan krijgen.
anders zijn het klepsteelgeleiders of zuigerringen.... beide vergen een grotere reparatie. Wat is de kilometerstand?
 
Zorg er eerst eens voor dat je weet hoeveel liter je per hoeveel in km moet bijvullen.

'bijvullen' voor 'een zoveelste deel van het kijkglaasje' is niet echt zuiver.
 
ik heb ooit ergens gelezen dat een liter per 1000 km als grens wordt aangehouden. maar ja als je optijd bij blijft gooien gaat het nog heel lang goed.

Maar als je vraagd is het normaal dan zou ik zeggen van niet. Er zijn volgens mij maar twee oorzaken te bedenken het is of een lek of je verbrand het omdat het langs je zuigerveren loopt of langs de kleppenseals.

De tweede is is lastig te repareren en kostbaar. Stap een is dus om er achter te komen of het ergens lekt. Daarvoor moet je het blok goed schoon maken en daarna gaan rijden.

Voel ook met je hand rondome het blok als deze warm is en loopt of er niet ergens onder druk een fijne mist van olie gesproeid wordt. Let op dat je je hand niet verbrand aan de uitlaat.

Als dat het niet is dan moet je de cilinders en zuigers demonteren en na laten meten. Als daar niets uit komt of onvoldoende om de oorzaak te zijn dan nieuwe zuigerveren en kleppenseals monteren.

Is er wel iets mis met de speling of rondheid van de zuigers of cilinders dan zou ik gaan kijken naar een nieuwe Nikasil laag.
 
Wat ik regelmatig over de Yamaha blokken lees, is dat de cilinders onrond zijn en dat ze daardoor olie gaan verbruiken. Dat wordt dus een kwestie van open maken en meten.
 
ik heb ooit ergens gelezen dat een liter per 1000 km als grens wordt aangehouden. maar ja als je optijd bij blijft gooien gaat het nog heel lang goed.

De grens verschilt per merk/model.
Maar als je vraagd is het normaal dan zou ik zeggen van niet. Er zijn volgens mij maar twee oorzaken te bedenken het is of een lek of je verbrand het omdat het langs je zuigerveren loopt of langs de kleppenseals.

De tweede is is lastig te repareren en kostbaar. Stap een is dus om er achter te komen of het ergens lekt. Daarvoor moet je het blok goed schoon maken en daarna gaan rijden.

Voel ook met je hand rondome het blok als deze warm is en loopt of er niet ergens onder druk een fijne mist van olie gesproeid wordt. Let op dat je je hand niet verbrand aan de uitlaat.

Als dat het niet is dan moet je de cilinders en zuigers demonteren en na laten meten. Als daar niets uit komt of onvoldoende om de oorzaak te zijn dan nieuwe zuigerveren en kleppenseals monteren.

Is er wel iets mis met de speling of rondheid van de zuigers of cilinders dan zou ik gaan kijken naar een nieuwe Nikasil laag.

TS rijdt kennelijk al even rond met ongeveer hetzelfde verbruik aan olie (klopt dat?)

De vraag blijft dan altijd: loont het wel om dergelijke ingrepen te gaan doen?

En ik lees niks of rookpluimpjes bij optrekken, of juist bij gas los, waardoor het nazoeken van de plek waar teveel speling zit lastig wordt.
 
De vraag blijft dan altijd: loont het wel om dergelijke ingrepen te gaan doen?
:^ Zelfs goede olie moet je al heel wat liters verbruiken wil het duurder zijn dan een revisie. Laat staan als je er action/lidl/hema olie in pleurt.

Op het moment dat je in de verkeersberichten genoemd wordt als plaatselijk mistbank zal er wat moeten gebeuren, ½ liter op 1000 is imho gewoon in de gaten houden en op tijd bijvullen.
 
Wat áltijd meespeelt bij dit soort meldingen: wat is je "normale" rijgedrag?

Als je veel relatief korte stukken rijdt komt er redelijk wat condensvocht in je olie. Doordat de motor nooit echt op temperatuur komt, blijft het meeste vocht er in. Als mensen dan een keer een lang stuk autobahn oid. gaan rijden, komt de motor flink op temperatuur en verdampt al het vocht. Daardoor lijkt het of de motor opeens veel meer olie verbruikt......
 
Gaat wel erg hard dan op een fazer uit 2003. Ik neem aan dat jouw blok niet zo veel zou moeten afwijken dan de mijne. Heb zelf een R6 uit 2004 waar ik toerenbeukend naar werk op en neer rij en heb geen last van olieverbruik. Heb zelfs een ander blok nu eronder ivm crash en ook daarmee heb ik geen last van olieverbruik.
Zelfs onder 0 graden had ik er geen last van. Wel van koude vingers :p

Motul 10w40 half syntetisch om de 8000km
 
De grens verschilt per merk/model.TS rijdt kennelijk al even rond met ongeveer hetzelfde verbruik aan olie (klopt dat?)

De vraag blijft dan altijd: loont het wel om dergelijke ingrepen te gaan doen?

En ik lees niks of rookpluimpjes bij optrekken, of juist bij gas los, waardoor het nazoeken van de plek waar teveel speling zit lastig wordt.

Als je er vanuit gaat dat je altijd op tijd bijvult loont een ingreep meestal niet. Maar de kans dat het een keer te laat wordt bijgevuld (rode lampje) is groter als het verbruik hoog is.

Als je de boel open hebt kun je toch gewoon alle spelingen meten?
 
Als je er vanuit gaat dat je altijd op tijd bijvult loont een ingreep meestal niet. Maar de kans dat het een keer te laat wordt bijgevuld (rode lampje) is groter als het verbruik hoog is.

Als je de boel open hebt kun je toch gewoon alle spelingen meten?
Gewoon even meten is er nooit bij.
En 'even open' ook al niet.

Dat vergt namelijk een behoorlijke blok ontmanteling, en de vraag is of die kosten opwegen tegen het accepteren. Of een ander blok.
 
Gewoon even meten is er nooit bij.
En 'even open' ook al niet.

Dat vergt namelijk een behoorlijke blok ontmanteling, en de vraag is of die kosten opwegen tegen het accepteren. Of een ander blok.


Ik heb niet geschreven dat het "even open" of "even meten"is.

Maar als er ergens volgens de rookpluim ergens speling is dan moet het blok toch open.
 
Ik heb niet geschreven dat het "even open" of "even meten"is.

Maar als er ergens volgens de rookpluim ergens speling is dan moet het blok toch open.
Ik zeg het er alleen maar bij, want er was nog geen sprake van 'dat alles open ligt' :)

Als alles open ligt: meten en direct vervangen, logisch.

Overigens heb ik ook niks gelezen over een rookpluim, vandaar dat we ook een beetje aan het gissen zijn :)
 
Voor zover ik weet is er geen rookpluim, maar ik rij altijd alleen dus helemaal zeker ben ik het niet. De uitlaat is wel roetzwart aan het uiteinde, maar in hoeverre dat iets zegt...
 
Als een BMW 1liter op 1000Km gebruikt dan komt dat door de geweldige kwaliteit.
Gebruikt een andere motor 1 liter op 2000Km dan moet hij gereviseerd worden ;)
Voor een motor (zeker een Yamaha) die 55.000km heeft gelopen is 1:2000km meer regel dan uitzondering.
 
Het is toch wel grappig dat mensen anti tweetakt zijn (omdat het stinkt en niet milieuvriendelijk is) het dan normaal vinden dat een 4takt motor 0.5 tot 1l per 1000km olie verbrand...
Als je 2 takt 1;50 is gemengd en 1:12.5 verbruikt dan heb je niet 0.5L verbruikt per 1000Km maar 1,6L
 
Terug
Bovenaan Onderaan