Schroefdraad carterpan stuk en nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeleey

MF veteraan
Donateur
28 aug 2011
9.025
1.650
Thuis natuurlijk...
Beste techneuten,

Aangezien mijn GSR 600 uit 2009 sinds de laatste beurt af en toe een drupje olie lekte besloot ik vandaag eens te kijken waar het vandaan kwam... Het komt dus uit het aftapgat aan de onderkant :') Ik had nog een nieuwe carterplug en koperen ringen liggen en dacht kan nooit kwaad.....Echter bij het eruit halen van de oude plug kwam ook het schroefdraad van de carterpan zelf mee naar buiten -O-

Nieuwe carterpan :?
Of heeft iemand een cheapo easy fix in de aanbieding :?

Bij voorbaat dank voor de nuttige bijdragen/oplossingen :}

Een ietwat wanhopige Roeleey '(
 
Ik heb onlangs een soortgelijk probleem gehad.
Onwijs lastig, maar redelijk makkelijk op te lossen.
Helicoil.

Dit is het uitboren en opnieuw plaatsen van schroefdraad.
Kun je zelf doen met een set: 50 euro.
Kun je ook door iemand laten doen. Kost je misschien wat minder.
Is over het algemeen ook sterker dan wat er van origine in zit heb ik begrepen.
 
helicol in laten zetten.. en volgende keer gewoon terug gaan naar de dealer als je dit hebt.. :) je ken je carter pan los halen en langs de dealer.. met half uurtje is het gefixt

Terug gaan naar de dealer is wat lastig als je zelf je beurtjes doet :$

Ik heb onlangs een soortgelijk probleem gehad.
Onwijs lastig, maar redelijk makkelijk op te lossen.
Helicoil.

Dit is het uitboren en opnieuw plaatsen van schroefdraad.
Kun je zelf doen met een set: 50 euro.
Kun je ook door iemand laten doen. Kost je misschien wat minder.
Is over het algemeen ook sterker dan wat er van origine in zit heb ik begrepen.

:} Dat klinkt interessant :Y 2e hands carterpan kost me ook rond de 5 tientjes, maar een helicoil is waarschijnlijk een stuk makkelijker. Op zoek naar iemand die dat kan en wil doen dus.

Ik kan wel 10 cheapo easy fixes voor je bedenken maar wil je er ook nog veilig de weg mee op of wat

_O- Uiteraard. Dus geen kauwgom o.i.d. :P
Was ook meer bedoeld in de zin van zo goedkoop mogelijk, maar wel degelijk.
Ben een hollander, dus wil voor een dubbeltje op de eerste rij :P ;)
 
Laatst bewerkt:
Nu we het er toch over hebben.
Die pan moet worden uitgeboord.
Je kunt de pan er onderuit halen.
Maar je kunt hem blijkbaar ook laten zitten (tenslotte hebben niet alle motorblokken een losse pan).
Is perslucht voldoende om de krullen uit je blok te houden?
En als er toch wat zooi van het boren in komt, welke schade kan dit opleveren?
 
:} Dat klinkt interessant :Y 2e hands carterpan kost me ook rond de 5 tientjes, maar een helicoil is waarschijnlijk een stuk makkelijker. Op zoek naar iemand die dat kan en wil doen dus.

Op dit moment staat die van mij gewoon bij de motorzaak om het te laten doen.
Is wel wat prijziger, ik betaal er nu 3 tientjes voor ongeveerd.
Je kunt het bij een smid/metaalbewerker goedkoper laten doen.
Tientje heb ik begrepen.
 
Op dit moment staat die van mij gewoon bij de motorzaak om het te laten doen.
Is wel wat prijziger, ik betaal er nu 3 tientjes voor ongeveerd.
Je kunt het bij een smid/metaalbewerker goedkoper laten doen.
Tientje heb ik begrepen.

:? Nu 2 zaken gebeld, de ene zegt me op minimaal €150 te moeten rekenen en de andere zegt gewoon dat het niet te repareren is....
 
Laatst bewerkt:
:? Nu 2 zaken gebeld, de ene zegt me op minimaal €150 te moeten rekenen en de andere zegt gewoon dat het niet te repareren is....

Ja ze moeten maar die helicoil set hebben.
Dan kijken of er een smid of metaalbewerker in de buurt zit.
Die hebben dat nog wel eens liggen.
Anders zelf voor 50 euro een set kopen.
Moet je wel goed uitboren (op YouTube staat precies hoe).
 
De dure zaken rekenen waarschijnlijk inclusief sleutelen, als je zelf de pan er onder uit haalt zal het wel minder kosten. Bij ons op de zaak hebben we tegenwoordig een setje om bij de auto's met alu blokken de olie af te zuigen door de pijlstok buis, zodat de dop er niet meer uit hoeft en je dus geen problemen meer kan krijgen met de schroefdraad. Geen idee of zoiets bij de GSR ook kan, aangezien we geen pijlstok hebben.
 
Bij mij had het of te maken met de oude eigenaar ;)
Of ik heb hem in eerste instantie de verkeerde kant op gedraaid met m'n ratel.
Is even wennen als het op de kop is!
Tip die ik gelijk kreeg, eerst ratel goed zetten, daarna pas proberen los te draaien
 
Is er bij de heren nu ook bekend wat er niet helemaal goed is gegaan de vorige keer?

:N Misschien gewoon metaalmoeheid? De pan is vrij zacht metaal in tegenstelling tot de plug.
Heb zojuist een helicoilset besteld en ga het gewoon zelf proberen. In het ergste geval moet ik een andere pan hebben en die zijn 2e hands redelijk betaalbaar...
 
Werk je bij de Kwikfit dan? Ben ik zelf absoluut geen fan van deze methode, volgens mij haal je zo nooit alle oude olie eruit, zoals onderin de carterpan.


ik weet dat ze het bij de Mercedes dealer het ook zo doen, gelukkig doe ik vrijwel alles zelf :Y

als je voor 5 tientjes een ander onderdeel hebt zou ik dat doen :Y reken er ook ff nieuwe olie en een pakking bij :Y .

helicoil kan natuurlijk ook, en werkt opzich goed je zou heb ook kunnen dicht/op lassen en op nieuw tappen met (giet) alu is dat vaak geen probleem maar moet je wel weer een tab hebben :Y

ik weet ook niet of je het gat kunt op tappen naar een maatje groter en een overmaats plug nemen? je kan hier ff voor kijken natuurlijk.

het is jammer dat je zo ver weg woont anders was het welicht makkelijker geweest (alles voor een mede gisser ;) )


GR NEMO
 
Te vast zou kunnen, hoewel ik altijd hanteer vast is vast....verkeerde ring? Gewoon een zelfde soort koperen ring als ik bij elke beurt vervang...
Je kunt de bout het best aandraaien met een momentsleutel en dan kom je er vrij snel achter dat deze helemaal niet zo vast gaat. Bij Suzuki is het vaak net boven de 20 NM.
 
ik weet dat ze het bij de Mercedes dealer het ook zo doen, gelukkig doe ik vrijwel alles zelf :Y

als je voor 5 tientjes een ander onderdeel hebt zou ik dat doen :Y reken er ook ff nieuwe olie en een pakking bij :Y .

helicoil kan natuurlijk ook, en werkt opzich goed je zou heb ook kunnen dicht/op lassen en op nieuw tappen met (giet) alu is dat vaak geen probleem maar moet je wel weer een tab hebben :Y

ik weet ook niet of je het gat kunt op tappen naar een maatje groter en een overmaats plug nemen? je kan hier ff voor kijken natuurlijk.

het is jammer dat je zo ver weg woont anders was het welicht makkelijker geweest (alles voor een mede gisser ;) )


GR NEMO

Opboren , tappen en helicoil erin.
 
Als je een woonplaats in je profiel had staan kon iemand je misschien helpen. Je hebt twee mogelijkheden. Optappen naar een grotere maat, of een Heli coil.
Carterpan zou ik lekker laten zitten. Motor op de kant, vet aan de tap en schroeven maar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan