HELP cbr600 stottert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
Hallo,

Mijn cbr600f4 van 99 stottert bij LAGE toeren tot zo'n 3000 toeren.
Hij doet dit niet als hij koud is, pas als hij warm is dus.
Daarboven loopt hij gewoon goed.

De bougies zijn nieuw, carbs zijn ultrasoon gereinigd, luchtfilter is schoon.
Heb een flesje wynn's in de tank gehad, allemaal zonder resultaat.
Ik meen dat alle vacuem slangen correct zijn aangesloten.

Zou dit de spanningsregelaar kunnen zijn?
Of zijn er andere dingen die ik eerst zelf kan uitsluiten?

ik heb zo'n beetje heel internet afgezocht, maar zonder resultaat.

alvast bedankt!
 
ik denk niet dat een problematische spanningsregelaar dit soort problemen veroorzaakt.
Dan moet je denken aan overladen of niet bijladen van de accu.

De manier waarop je het probleem beschrijft duidt op een driveability issue.

Een armer mengsel (rustig rijden, lage toeren) is moeilijker te ontsteken dan een rijker mengsel (veel gas, hoge toeren)
- zijn de bougies van het correcte type voor de moter?
- zijn de bougies goed afgesteld? (electrode afstand nameten met voelermaatje)
- zijn ze goed vastgedraaid?
- nergens barsten in het porcelein?
- zitten alle bougies kabels goed en in de juiste volgorde(...) aangesloten?

verder moet je er 100% zeker van zijn dat er nergens vacuum lekken zijn.
- tussen carbs en inlaatrubbers
- tussen inlaatrubbers en kop
- vacuum slangetjes goed vast?
- aansluitingen op airbox OK?

Zijn de carburateurs uit elkaar geweest? zijn alle sproeiers wel weer op de correcte plekken terug gezet?
Zijn de carburateurs weer correct in elkaar gezet? Staan de vlotters op de juiste hoogte?
 
Laatst bewerkt:
Heb je het ultrasoon reinigen zelf gedaan? Al het vuil heeft de neiging om zich ergens in een hoekje te verzamelen. Goed spoelen een doorblazen is nogsteeds belangrijk.

Aangezien je met de carburateurs bent bezig geweest lijkt het aannemelijk dat hier iets niet helemaal OK is. Als het alleen bij lage toerentallen is en het wordt erger als hij warm wordt dan wijst dat op een te rijk pilot circuit ---> staan de stationair schroeven wel goed? Sluiten alle choke plunjers wel goed af?
 
Laatst bewerkt:
dat is idd gedaan bij MC rijen... Dus ik mag verwachten dat het goed gedaan is toch?
de bougies die eruit kwamen hadden idd 2 vonkijzertjes en de nieuwe slechts 1... het probleem lijkt ook daarna te zijn ontstaan. echter is het wel het juiste type volgens de garage: vos oss...

ik zal dan vh weekend nog maar een keer alles los halen... de afstand vd bougies moet 0.7 zijn toch?
 
Is dit ontstaan of heb je hem zo gekocht? Check ook de ketting even; als die niet gelijkmatig uitgerekt is krijg dit soort gein ook. Heb dit met mijn brommer (ook een cbr maar dna uit 97) ook gehad en niet kunnen fixen. Zo'n beetje alle onderdelen vervangen (inlaat rubbers, vlotter naalden, gasschuiven, dynojet kitje, carbs ultrasoon reinigen, kleppen stellen, nieuwe ketting set en uiteindelijk andere carbs er op) maar nooit goed gekregen. Verkocht en nu geen gezeur meer :+
 
Spanningsregelaar problemen heb ik op m'n CBR gehad en dat is het echt niet.. Dan start ie gewoon niet of extreem moeilijk.. Als ie kut loopt is het idd je ontsteking of je afstelling.. Zie laatste tijd genoeg mensen die juist na een afstelbeurt zeggen dat ie kut loopt, blijkbaar heeft niet elke zaak er evenveel verstand van/het is hogere natuurkunde om alles perfect af te stellen..
Goeie bougies zouden naar mijn idee gewoon 1 vonkijzertje moeten hebben..

CR9EH-9-2.jpg
 
omdat de motor lang stil heeft gestaan en ook nog eens van 25 kw afgehaald moest worden. daarbij was ook het inlaat rubber vervangen.
wat betreft die stationair schroeven... bedoel je elke carb afzonderlijk? of de ''main schroef''

eerlijk gezegd weet ik t ook niet hehe

dus waar te beginnen dit weekend? :)
 
omdat de motor lang stil heeft gestaan en ook nog eens van 25 kw afgehaald moest worden. daarbij was ook het inlaat rubber vervangen.
wat betreft die stationair schroeven... bedoel je elke carb afzonderlijk? of de ''main schroef''

eerlijk gezegd weet ik t ook niet hehe

dus waar te beginnen dit weekend? :)

Er zit een schroef op per carburateur....

Als de motor koud is, start hem op de choke. Komt hij makkelijk van de choke af? Geef kleine gas "blipjes" vanaf stationair. Als hij dit koud goed oppakt en dat wordt slechter naarmate de motor warmer wordt.....dan zal het pilot circuit niet helemaal goed staan.....
 
Dit probleem lijkt wel erg veel op een bobine die (wanneer die op temperatuur is) massasluiting maakt. Volgens mij heeft een F4 penbobines (iedere bougie eigen bobine)

Manier om dit te controleren is om de bobines 10 minuten in de oven te leggen op 100 graden en dan in die toestand de primaire en de secundaire weerstand te meten.
Voordat je het gerecht de oven inschuift, even de rubber doppen eraf halen die om de bougies heen komen, is een stuk makkelijker meten.

Ik weet niet exact wat honda opgeeft qua weerstand, maar een richtlijn is ongeveer 0,2 Ohm primair (de aansluiting waar normaal het stekkertje van je kabelboom op zit) en 6,5 kOhm (6500 Ohm) secundair (meten tussen de aansluiting die op je bougie komt en 1 van de 2 aansluitingen waar je eerder de primaire weerstand hebt gemeten.

Ik vermoed dat 1 van de bobines in warme toestand een oneindige weerstand heeft in de secundaire spoel, die bobine moet je vervangen en dan is het probleem opgelost.

Aangezien het probleem wat jij hebt, temperatuur afhankelijk is, kan het haast niets anders zijn. Een spoel in een bobine is een wikkeling van koperdraad, wanneer die warm word, zet die uit en als er dan een kleine onderbreking in zit wordt dat op temperatuur merkbaar. Koelt de spoel weer af, krimpt deze en maakt weer contact.

Ik raad het af om 1 voor 1 met draaiende motor de stekkertjes van je bobines af te halen om te kijken welke het is. Grote kans dat de eindtrap die deze aanstuurt in je ECU zit, en dan kan die eindtrap eruit fikken en dan zit je ineens met een defecte ECU.

Dus gewoon loshalen, verwarmen in de oven en meten...

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet,

Jeroen
 
Wauw.. goed verhaal.. maar ja dat kan natuurlijk ook nog, de bobine, maar heeft inderdaad zoals hierboven besproken met de ontsteking te maken..
Vroeg me al af waarom je dat niet kan doen terwijl ze op de motor zitten..
En je kunt het zeker niet meten met alleen contact aan, maar wel met warme bobine? behalve dat je je klauwen open fikt als je het rubber met bobine uit het blok trekt..
 
dat is idd gedaan bij MC rijen... Dus ik mag verwachten dat het goed gedaan is toch?
de bougies die eruit kwamen hadden idd 2 vonkijzertjes en de nieuwe slechts 1... het probleem lijkt ook daarna te zijn ontstaan. echter is het wel het juiste type volgens de garage: vos oss...

ik zal dan vh weekend nog maar een keer alles los halen... de afstand vd bougies moet 0.7 zijn toch?

CR9EH9 is het type bougie wat in je brommert hoort.

uitgaand dat je idd aluminium frame hebt , dus idd 1999 en later is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan