Beter of slechter schakelen met dikke olie

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Beste mede MFers,

Ik heb een discussie met een vriend die een Honda Deauville 650 heeft.
Hij vindt dat de motor slecht/hakerig/lawaaierig schakeld.
Nu wil hij daar 20w50 olie indoen i.p.v. 10w40
Mij lijkt het geen goed idee, maar wat vinden jullie/
Zijn er onder jullie die daar ervaring mee hebben?
En zijn dat goed of juist slechte ervaringen?
 
Ja, was nog vergeten te vermelden dat alles al is nagekeken wat eventueel slecht schakelen bevorderd.
Dus de koppeling werkt goed en is goed afgesteld.
Ook is geprobeerd om te schakelen met veel toeren en weinig toeren en met de koppeling een heel klein beetje vrij laten komen, etc etc.
 
Honda Deauville 650

Maar volgens mij slikken de 3 modellen allemaal 10w40.

Maar goed, in mijn Ducati moet ook 10w40 volgens de boekjes, toch raad iedereen 15w50 aan. Dus er hoeft niet per definite die olie in. Ik zou even sneupen naar gebruikerservaringen van anderen.
 
Honda Deauville 650

Maar volgens mij slikken de 3 modellen allemaal 10w40.

Maar goed, in mijn Ducati moet ook 10w40 volgens de boekjes, toch raad iedereen 15w50 aan. Dus er hoeft niet per definite die olie in. Ik zou even sneupen naar gebruikerservaringen van anderen.

Dat was nou precies de opzet van mijn vraag.
 
bob_esponja_ok.gif
 
Beste mede MFers,

Ik heb een discussie met een vriend die een Honda Deauville 650 heeft.
Hij vindt dat de motor slecht/hakerig/lawaaierig schakeld.
Nu wil hij daar 20w50 olie indoen i.p.v. 10w40
Mij lijkt het geen goed idee, maar wat vinden jullie/

Ik ben wel benieuw om welke reden jij het geen goed idee vindt.
Zijn er onder jullie die daar ervaring mee hebben?
En zijn dat goed of juist slechte ervaringen?

Soms is het proberen.
Verschillen tussen diktes en met name merken.

Zelfs bij twee identieke modellen en bouwjaren, kan de één bijvoorbeeld lekker schakelen met Motorex, de ander met Motul.
 
~
Ik ben wel benieuw om welke reden jij het geen goed idee vindt.Omdat het me niet goed lijkt om van het fabrieksvoorschrift af te wijken.

Van de andere kant:
In het boekje wat hij erbij heeft staat een schema en daarin staat dat boven de 0 graden je 20w50 mag gebruiken.
Hij rijd er niet mee in de winter.
Tja, wat is wijsheid??
 
\
Ik ben wel benieuw om welke reden jij het geen goed idee vindt.Omdat het me niet goed lijkt om van het fabrieksvoorschrift af te wijken.

Van de andere kant:
In het boekje wat hij erbij heeft staat een schema en daarin staat dat boven de 0 graden je 20w50 mag gebruiken.
Hij rijd er niet mee in de winter.
Tja, wat is wijsheid??
Psies.
In het boekje staat dat de motor niet ontploft met 20W50. Of met iets dunnere olie.

10W40 is mooi gemiddeld, en voorkeursviscositeit.

zie wat ik eerder tikte; proberen.
 
Ja, was nog vergeten te vermelden dat alles al is nagekeken wat eventueel slecht schakelen bevorderd.
Dus de koppeling werkt goed en is goed afgesteld.
Ook is geprobeerd om te schakelen met veel toeren en weinig toeren en met de koppeling een heel klein beetje vrij laten komen, etc etc.

Maar is de versnellingsbak ook bekeken?...
 
Is zo'n ding direct (dus schakelpook direct op de schakelas) of indirect (schakelpook gaat via een stang naar de schakelas) geschakeld ?

Als zo'n ding indirect geschakeld is kan het euvel ook daarin zitten.

Toevallig wil dit probleem ook nog wel eens voorkomen bij onervaren CB77 (jaar kruik) bezitters (waaronder ikzelf in het begin :+ ) , het probleem zit hem dan in een verkeerde afstelling/montage van de indirecte schakeling. :)
 
Er bestaat ook 10w50 motorfiets olie. In principe zou dikkere olie er voor zorgen dat de koppeling meer blijft plakken. Ik heb goede ervaring met de Procycle 10w50 (Motozoom) in mij Triumph, beter dan 10w40.
dat wil niet zeggen dat altijd beter is.
wat echt van belang is, is de kwaliteit van de olie. Als er teweinig wrijving verminderaars in zitten dan heeft dat effect op de koppeling, bij te veel zal de koppeling door slippen. De balans moet goed zijn.
wat je kan proberen is een half flesje wrijving verminderaar toe te voegen. Dan je merken of dit een verbetering is. Er zijn natuurlijk nog veel meer oorzaken die schakel problemen geven.
 
Als mijn VFR vervelend begint te schakelen ( lawaai ) , word het tijd om de ketting op te spannen.
( van neutraal naar de 1 vooral )

Dacht dat deze Honda een cardan had toch ?? ..

Zit er daar ergens speling op.. of .. te weinig speling..
 
Terug
Bovenaan Onderaan