Garmin zumo 350 stroom valt weg boven 3000 rpm

BlackHawk

MF'er
10 okt 2010
46
0
Enkhuizen
Goedemiddag,

Ik heb een Kawasaki er6f uit 2009 (nieuwe model) en heb er een Garmin Zumo 350 op.
Tijdens het rijden valt de stroom verbinding weg als ik boven de 3.000 rpm kom. Ik denk dat de Spanning van de Dynamo? iets te hoog wordt en dat daardoor de voeding van de Garmin d'r mee stopt. Echter als ik dan weer onder de 3000 rpm ga rijden, en blijf daaronder dan laadt de zumo weer bij. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt:)
 
Controleer om te beginnen de accuspanning bij een toerental boven de 3000 t/min. Als deze boven de 14,5 V komt zal je de spanningsregelaar eens moeten laten controleren. Verder kan je accu door ouderdom een te hoge inwendige weerstand hebben en is een nieuwe accu het redmiddel.
 
De lader is goed aangesloten, de zumo zit ook absoluut als een huis. Als hij in de houder zit kan hij geen mm bewegen.

@jaap43
De accu heeft wel altijd aan de druppellader gestaan, maar ik denk wel dat hij 5 jaar oud is. Als de spanningsregelaar kapot is, zijn die duur om te vervangen? Of kunnen die nog gemaakt worden?

Alvast bedankt voor de reacties :)
 
Wat ik me herinner van de laatste keer meten met een multimeter is de spanningsregelaar gaf bij opvoeren toeren steeds meer spanning af. Tot zo'n 14...V bij zo'n 3500 toeren. Hierboven vlakte de spanning weer af naar beneden.
Bij mijn Kawa werd de spanning dus niet steeds hoger bij steeds meer toeren. Eerst wel, maar daarna weer lager.
 
Wat ik me herinner van de laatste keer meten met een multimeter is de spanningsregelaar gaf bij opvoeren toeren steeds meer spanning af. Tot zo'n 14...V bij zo'n 3500 toeren. Hierboven vlakte de spanning weer af naar beneden.
Bij mijn Kawa werd de spanning dus niet steeds hoger bij steeds meer toeren. Eerst wel, maar daarna weer lager.

Ben ermee terug gereden vanuit de Vogezen in Frankrijk terug naar Nederland. Cruise snelheid van 110 km/u bij ongeveer 5250 rpm, vaak anderhalf uur die snelheid achter elkaar gereden en de accu van de navigatie was op een gegeven moment gewoon leeg.
 
De beide contactpunten in de houder van de zumo zijn verend.
Mogelijk valt door trilling het contact weg.

Deze punten even schoonmaken, smeren.

Als de spanning van je motor niet goed is,
Moet je ook andere problemen hebben.
 
Ben ermee terug gereden vanuit de Vogezen in Frankrijk terug naar Nederland. Cruise snelheid van 110 km/u bij ongeveer 5250 rpm, vaak anderhalf uur die snelheid achter elkaar gereden en de accu van de navigatie was op een gegeven moment gewoon leeg.

Dat was tenminste wat mij echt opviel een maand geleden, toen ik de accu vervangen had. Tot de 3000/3500rpm is de laadspanning hoger dan daarboven. Dus je hoeft helemaal geen toeren te draaien om een accu even lekker snel vol te laden, als die om de 1 of andere reden zwak is.

Ik denk eerder dat er iets aan de lader mankeert, of aan de contactpunten.
Motormaatje had vorig jaar ook problemen met zijn 660. We waren aan het rijden en toen gaf ie opeens aan dat de accu bijna leeg was.
Hij had het er met iemand anders over dat het waarschijnlijk de contactpunten waren, maar hoe hij het nu opgelost heeft? Geen idee.

Je lader maakt van de +- 12V > +- 5Volt. Als de laadspanning net onder de 3000rpm het hoogst is, zo'n 14,3V dan maakt je lader hier zo'n 6Volt van.
De lader of transformator bestaat uit 2 spoeltjes. 1 links en 1 rechts. De linker heeft 10 windingen draad, en de rechter 4, bijvoorbeeld. Door deze verhouding maakt de transformator van 12Volt 5Volt.
Misschien zit er wel een defekt in de trafo, dat deze van 12 Volt maar 2volt maakt, en dan gebruikt je Zumo meer dan er bijgeladen kan worden, boven een bepaald toerental. Als ik mijn Tomtom aan de laptop hang, dan duurt het opladen ook veeeel langer, de spanning op de USBpoort is een stukje lager dan 5V.

Maar ik zeg ook maar wat, contactpunten zijn ook vaak de boosdoener. Of misschien heb je gelijk en is het een raar elektrisch signaal waar je Zumo niet mee overweg kan en dat ie daarom niet meer laad.
 
Laatst bewerkt:
De houder van de zumo 550 wil ook nog wel eens graag kapot gaan. (zelf ook mee gemaakt) Hij laad dan soms eens even voor een tijdje en vervolgens doet hij helemaal niks meer. Ik weet niet als dit ook een probleem van de 350 is maar dat kan je ook nog eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan