Tikkend geluid bij hard remmen op supersport

Seroczynski

Die hard MF'er
1 okt 2010
523
2
Zo nu en dan moet ik hard remmen, en dat doe ik dan met voorrem en achterrem. Op zulke momenten hoor ik, vaak als ik al behoorlijk afgeremd ben maar nog niet stil sta, een soort tikkend geluid. Waar dit precies vandaan komt weet ik niet. Dit gebeurd enkel tijdens het remmen.

Ik rijd een Suzuki GSX-R600 uit 2005 en voor zover ik weet zit hier geen ABS op. Verder heb ik niet het idee dat dit een probleem is, maar ik wil weten wat het wél is.
 
Nee, terug schakelen doe ik meestal als ik stil sta. Daarnaast houd ik tijdens het remmen mijn koppeling ingedrukt, of zou dat juist betekenen dat mijn ketting zijn vrije gang kan gaan?
 
Je koppelin ingetrokken tijdens het remmen? Dat doe je toch pas vlak voordat je stilstaat?
Als ik in de 5e of 6e versnelling aangereden kom en ik moet snel remmen, dan draai ik het gas dicht en pak ik de koppeling, de voorrem en de achterrem. Daadwerkelijk terug schakelen doe ik als ik stil sta. Wat is hier verkeerd aan dan?

Dit betreft 'plotseling' remmen c.q. noodstop, en niet 'gewoon' remmen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik in de 5e of 6e versnelling aangereden kom en ik moet snel remmen, dan draai ik het gas dicht en pak ik de koppeling, de voorrem en de achterrem. Daadwerkelijk terug schakelen doe ik als ik stil sta. Wat is hier verkeerd aan dan?

Dit betreft 'plotseling' remmen c.q. noodstop, en niet 'gewoon' remmen.
Je motor remt meer als de motor mee kan remmen..
Terugschakelen doe je tijdens het remmen zodat je in de juiste versnelling ben om meteen weer door/weg te rijden. Zou je bij je rijlessen geleerd moeten hebben.
Anders sta je bij het stoplicht te hannesen om dat ding 5 versnellingen terug te schakelen.

Als je er niet echt heel erg handig in bent, dan zou het in het geval van een noodstop (1 a 2x per jaar) te overzien zijn om het eens fout te doen, maar ik zou proberen om aan te leren dat je remt en terugschakelt tegelijk. Komt je souplesse in het verkeer ten goede.

En als je vaak een noodstop moet maken, dan moet je of langzamer rijden, of verder vooruit kijken of alletwee.. :P
 
Je motor remt meer als de motor mee kan remmen..
Terugschakelen doe je tijdens het remmen zodat je in de juiste versnelling ben om meteen weer door/weg te rijden. Zou je bij je rijlessen geleerd moeten hebben.
Anders sta je bij het stoplicht te hannesen om dat ding 5 versnellingen terug te schakelen.

Als je er niet echt heel erg handig in bent, dan zou het in het geval van een noodstop (1 a 2x per jaar) te overzien zijn om het eens fout te doen, maar ik zou proberen om aan te leren dat je remt en terugschakelt tegelijk. Komt je souplesse in het verkeer ten goede.

En als je vaak een noodstop moet maken, dan moet je of langzamer rijden, of verder vooruit kijken of alletwee.. :P
Ik schakel altijd terug tijdens het remmen, op het moment dat dat nodig is. Maar we hebben het hier over een specifieke situatie, namelijk die waarin je hard moet remmen omdat je iets in het verkeer over het hoofd hebt gezien. Dat de motor harder afremt door niet de koppeling in te trekken op dat moment zal ik proberen te onthouden, maar ik heb niet de indruk dat mijn manier van remmen in een normale situatie verkeerd is.

Dus bij hard afremmen met de koppeling ingetrokken komt er een tikkend geluid, een beetje als ABS, ergens van mijn motor. Maar voor zover ik weet heb ik geen ABS. Iemand een idee? :-)
 
Zo nu en dan moet ik hard remmen, en dat doe ik dan met voorrem en achterrem. Op zulke momenten hoor ik, vaak als ik al behoorlijk afgeremd ben maar nog niet stil sta, een soort tikkend geluid. Waar dit precies vandaan komt weet ik niet. Dit gebeurd enkel tijdens het remmen.

Ik rijd een Suzuki GSX-R600 uit 2005 en voor zover ik weet zit hier geen ABS op. Verder heb ik niet het idee dat dit een probleem is, maar ik wil weten wat het wél is.
Wat heb je zelf al gecontroleerd / gedaan om de lokatie van het geluid te achterhalen?
 
Wat heb je zelf al gecontroleerd / gedaan om de lokatie van het geluid te achterhalen?
Tot dusver helemaal niets. Het viel mij gisteren op toen ik flink moest afremmen (vanaf ~80kmph, geen rare fratsen maar teveel op de bocht gelet en te weinig op het stoplicht dat eerst nog op groen stond). Ik vermoed dat het ergens bij mijn voorwiel of achterwiel vandaan komt. Het komt ook niet voor in een andere situatie. Normaal remmen, wegrijden en al het andere dagelijkse gaat probleemloos. Mocht ik geen duidelijk antwoord vinden dan laat ik mijn motor ook niet verder onderzoeken. De rempomp is recentelijk door een terugroepactie van Suzuki vervangen en hij remt prima verder, met en zonder tik.

is het 1x een tik bij elke keer remmen of continu tikken dus meerdere keren achter elkaar?
Het zijn meerdere tikken achter elkaar. Twee á drie per seconden kort voordat ik het laatste stukje afrem. En alleen bij (wat ik vind) écht hard afremmen waarbij ik de voorrem één keer inknijp en niet tussendoor loslaat.
 
Laatst bewerkt:
Tot dusver helemaal niets. Het viel mij gisteren op toen ik flink moest afremmen (vanaf ~80kmph, geen rare fratsen maar teveel op de bocht gelet en te weinig op het stoplicht dat eerst nog op groen stond). Ik vermoed dat het ergens bij mijn voorwiel of achterwiel vandaan komt. Het komt ook niet voor in een andere situatie. Normaal remmen, wegrijden en al het andere dagelijkse gaat probleemloos. Mocht ik geen duidelijk antwoord vinden dan laat ik mijn motor ook niet verder onderzoeken. De rempomp is recentelijk door een terugroepactie van Suzuki vervangen en hij remt prima verder, met en zonder tik.Het zijn meerdere tikken achter elkaar. Twee á drie per seconden kort voordat ik het laatste stukje afrem. En alleen bij (wat ik vind) écht hard afremmen waarbij ik de voorrem één keer inknijp en niet tussendoor loslaat.
Kan het niet zijn dat de remblokken iets aan de kleine kant zijn,zodat deze zich ,,zetten,, en een tikkend geluid veroorzaken?
Standaard merk-blokken hebben het juiste formaat,immitatie kan soms afwijken,het is maar heel iets,daardoor tikken ze in de klauw elke keer als je remt.
Is maar een idee
 
Ik schakel altijd terug tijdens het remmen, op het moment dat dat nodig is. Maar we hebben het hier over een specifieke situatie, namelijk die waarin je hard moet remmen omdat je iets in het verkeer over het hoofd hebt gezien. Dat de motor harder afremt door niet de koppeling in te trekken op dat moment zal ik proberen te onthouden, maar ik heb niet de indruk dat mijn manier van remmen in een normale situatie verkeerd is.

Dus bij hard afremmen met de koppeling ingetrokken komt er een tikkend geluid, een beetje als ABS, ergens van mijn motor. Maar voor zover ik weet heb ik geen ABS. Iemand een idee? :-)

misschien te veel speling op je floaters van je schijven..
 
Kan het niet zijn dat de remblokken iets aan de kleine kant zijn,zodat deze zich ,,zetten,, en een tikkend geluid veroorzaken?
Standaard merk-blokken hebben het juiste formaat,immitatie kan soms afwijken,het is maar heel iets,daardoor tikken ze in de klauw elke keer als je remt.
Is maar een idee
Ik zal eens kijken of de vorige eigenaar andere remblokken heeft laten monteren, zou best kunnen. Maar als dit het geval is, zou het getik zich dan niet altijd voor moeten doen?

Edit: Ik zie dat ik staalomvlochten remleidingen en metaal gesinterde remblokken heb, voor de rest geen aanpassingen aan het remsysteem.


misschien te veel speling op je floaters van je schijven..
Ik zal het eens nakijken.

Sowieso iedereen bedankt tot dusver.
 
Laatst bewerkt:
ja moet dan bij elke rem beweging.
mijn harley doet het van nieuw af aan elke keer als ik rem een tik.
De oplossing zit in de wat aan de kleine kant van de remblokken,deze te ,bewerken,, met een centerpunt zodat ze iets meer klemmen ,en ze zich niet hoeven ,,zetten,, wat een tikkend geluid geeft
 
Je motor remt meer als de motor mee kan remmen..
Niet als de achterrem in z'n eentje de achterband al kan laten slippen. En bij een SS is dat vrij snel omdat er bij stevig remmen nauwelijks gewicht op het achterwiel zit.

@TS, hoe zijn de instellingen van veervoorspanning en demping van de voorvork, zou namelijk ook kunnen dat die onderin slaat.
 
misschien te veel speling op je floaters van je schijven..

:^

Heb ik op mijn K6 gehad bij 1 voorschijf. Deze "rammelde" bij zachtjes rijden (bij sneller hoorde ik het waarschijnlijk niet meer) en "tikte of knakte" bij zachtjes remmen.

Duurde even voordat ik er achter was dat het mijn schijf was!
Was achteraf wel blij dat het enkel de schijf was. :)

Echter als je aardig wat snelheid hebt (en dus windruis) lijkt het mij niet dat je een tikkende of rammelende schijf kan horen.
 
Laatst bewerkt:
Niet als de achterrem in z'n eentje de achterband al kan laten slippen. En bij een SS is dat vrij snel omdat er bij stevig remmen nauwelijks gewicht op het achterwiel zit.

@TS, hoe zijn de instellingen van veervoorspanning en demping van de voorvork, zou namelijk ook kunnen dat die onderin slaat.
Oei, nou stel je me toch een vraag :X De vorige eigenaar heeft de vering laten afstellen naar zijn postuur. Ik ben zo'n 175cm en 85kg, hij was zo ongeveer 200cm en 75kg denk ik.
 
Geef m'n een klein beetje meer veervoorspanning en ingaande demping en ga rijden. Als je netjes opschrijft hoeveel je de vering aanpast kun je altijd weer terug naar de oude situatie.
 
Niet als de achterrem in z'n eentje de achterband al kan laten slippen. En bij een SS is dat vrij snel omdat er bij stevig remmen nauwelijks gewicht op het achterwiel zit.

@TS, hoe zijn de instellingen van veervoorspanning en demping van de voorvork, zou namelijk ook kunnen dat die onderin slaat.
OK, dan moet ik het denk ik anders omschrijven, volgens mij heb je meer controle over wat de motor doet als je de motor gewoon mee laat remmen, maar goed, is voor deze discussie verder niet echt relevant.
 
Veranderd de frequentie van de tikken ook als je langzamer gaat? Dus snellere/meer tikken bij hoge snelheid, en minder bij lage snelheid? Is het soms 1 tik per omwenteling van het wiel?
In dat geval zou ik zeker even controleren of er geen beschadiging of scheurtje in een van de schijven zit.......
 
Laatst bewerkt:
:^

Heb ik op mijn K6 gehad bij 1 voorschijf. Deze "rammelde" bij zachtjes rijden (bij sneller hoorde ik het waarschijnlijk niet meer) en "tikte of knakte" bij zachtjes remmen.

Duurde even voordat ik er achter was dat het mijn schijf was!
Was achteraf wel blij dat het enkel de schijf was. :)

Echter als je aardig wat snelheid hebt (en dus windruis) lijkt het mij niet dat je een tikkende of rammelende schijf kan horen.

bij mij het zelfde verhaal, daarom gaf ik het hier maar even als tip op :)
Balhoofd en alles gechecked.
klauwen eraf gehad, helemaal schoongemaakt, nieuwe blokken erin gezet.. nog steeds het getik.
Toen kwam ik er achter dat het in de schijf zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan