Xenon kapot: welke opties heb ik?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Geachte techneuten,

Ik zit met een klein dilemma. Ik heb een Tiger 1050, met 2 koplampen en dus 2 H1 lampen. De vorige eigenaar heeft hier een Xenon kitje ingebouwd, wat bestaat uit:

-2 H1 Xenon lampen
-2 Ballasten incl bedrading

Nu is het zo, dat één lamp het niet doet, dus ik vermoed dat er één ballast stuk is. Nu wil ik het liefst een oplossing, dat ik dim- en grootlicht op beide lampen heb, maar dat schijnt een heel intensief klusje te zijn, waarbij je o.a. moet dremelen om er andere projectors in te zetten en de "seal" van de koplamp moet open snijden en daarna weer moet kitten. Zie ik niet echt zitten.

Wat is dus nu voor mij de beste optie om toch een kwaliteitsset Xenon te hebben maar die toch niet zo duur en tijdrovend is? Bijvoorbeeld een Pilot setje inbouwen? Mijn Xenon lampen zijn nog goed, dus die kan ik gewoon blijven gebruiken lijkt me? Volgens mij voldoet alleen een andere ballast in deze setup?

En wat zijn dan de beste (en liefst kleinste) ballasten? Ik hoor dingen als Pilot en Infinity.

Ben nog niet zo thuis in de wereld van Xenon, dus hopelijk krijg ik wat handige tips :)

Dank! :}
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is zou je al projectoren moeten hebben, anders rijd je al de hele tijd rond als een soort schijnwerper. Je zou je xenon lamp dan gewoon eruit moeten kunnen halen en kunnen vervangen (of als die niet kapot zijn gewoon de ballast vervangen). Als je bi-xenon wilt moet je waarschijnlijk wel alles open gaan prutsen ja.
 
Precies, en in dat open prutsen heb ik geen zin, hoe mooi het ook staat. Lamp zelf is niet stuk, dus ik denk dan de ballast. Dus, wat zijn de beste en kleinste Xenon ballasten? :)

En over projectors, lijkt me dat ik die al heb. Licht gaat niet overal heen volgens mij, maar hoe check ik of ik daadwerkelijk andere projectors heb?
 
Laatst bewerkt:
Als je twee H1 lampen hebt, is normaal gesproken de ene voor dimlicht, de andere voor groot licht.
In geval van H1 lampen moet je niet gaan prutsen met bi-xenon.

Dus doet die ene waarvan je denkt dat ie het niet doet, het misschien wel
als je grootlicht aanzet?

Je kunt testen of het aan de ballast ligt door de werkende lamp op de andere ballast aan te sluiten.
Als ie het dan wel doet, ligt het niet aan de ballast, maar aan de lamp.
Idem voor de "kapotte" lamp, als die het wél doet op de werkende ballast,
ligt het niet aan de lamp.

Als het inderdaad de ballast is die kapot is, dan kun je die opzich vervangen.
Beter is om dan meteen beide ballasten te vervangen
(er van uit gaande dat ze beide tegelijk horen te branden),
want je kunt er op wachten dat de andere het binnenkort ook begeeft.

Als je weet hoeveel kilometer de lampen al meegegaan zijn, zou je ook kunnen
overwegen de lampen te vervangen.
 
Zoals gezegd, het ligt niet aan de lampen, dit heb ik al getest. Als ik de stekkers omdraai, doet het groot licht (rechts) het wel en dimlicht (links niet). En vica versa ;)

Mijn vraag is nu eigenlijk gewoon, wat zijn de beste en kleinste ballasten? Gewoon Pilot nemen?
 
Laatst bewerkt:
Precies, en in dat open prutsen heb ik geen zin, hoe mooi het ook staat. Lamp zelf is niet stuk, dus ik denk dan de ballast. Dus, wat zijn de beste en kleinste Xenon ballasten? :)

En over projectors, lijkt me dat ik die al heb. Licht gaat niet overal heen volgens mij, maar hoe check ik of ik daadwerkelijk andere projectors heb?

Als het lichtbeeld goed is hoef je niets te veranderen.

Pilot, daar zijn de meningen over verdeeld.
G4 is een ander type/merk dat veel voorkomt
(en een stuk goedkoper is).
 
Zoals gezegd, het ligt niet aan de lampen, dit heb ik al getest. Als ik de stekkers omdraai, doet het groot licht (rechts) het wel en dimlicht (links niet). En vica versa ;)

Mijn vraag is nu eigenlijk gewoon, wat zijn de beste en kleinste ballasten? Gewoon Pilot nemen?

Hm, welke stekkers heb je dan omgedraaid?
De stroomvoorziening naar de ballasten toe?
Of de stekkers op de lampen?
 
Zou je serieus met een gerust hart deze ballast in je motor stoppen?

Vraag me af of het wel wat kan zijn, voor iets meer dan 7 euro, terwijl Pilot bijna 60 euro is...

Ik zou gewoon een Chinese AC ballast halen, die gebruik ik ook (heb er zelfs nog een liggen samen met een bi-xenon projector etc, kreeg er helaas maar 1 ipv 2 in mijn koplamp). AC ballasten zijn beter voor je lampen (input is uiteraard wel DC).
 
Ik zou gewoon een Chinese AC ballast halen, die gebruik ik ook (heb er zelfs nog een liggen samen met een bi-xenon projector etc, kreeg er helaas maar 1 ipv 2 in mijn koplamp). AC ballasten zijn beter voor je lampen (input is uiteraard wel DC).
Die van de link is toch een Chinese ballast?

Ik ben alleen een beetje huiverig voor die Chinese "rommel"... begrijp me niet verkeerd, ik bestel genoeg dingen als tywraps, krimpkousen en loom bandjes voor m'n vriendin uit China, maar een xenon ballast vind ik toch wel ff wat anders :+ Er worden er ook zoveel aangeboden op Ebay, maar welke is nu goed?
 
Terug
Bovenaan Onderaan