Kostenindicatie gekregen reparatie, klopt dit?

911_Tim

Rookie
27 jun 2014
11
0
Apeldoorn
Beste leden,

Vrijdag plaatste ik hier al een topic met een probleem met mijn motor (Suzuki GS500 uit '93) Inmiddels is het probleem achterhaald door een motor garage en heb ik een kostenindicatie ontvangen.

Ik zou graag van jullie willen weten of deze kosten een beetje reeel zijn en of ze ook absoluut nodig zijn.

Het probleem was dat er vocht in mijn benzinetank en carb zit. Daardoor liep de motor niet (meer). Er zat roestwater in de carb en in de tank. Voordat ik de motor kreeg heeft hij lange tijd buiten gestaan. Er is wel op gereden. Toen ik hem kreeg heeft hij eerst 4 maanden in een verwarmde garage stil gestaan. Daarnaast ontdekte de garage nog een aantal andere problemen die volgens hun vervangen/gerepareerd moeten worden.

De kosten zijn als volgt, incl materiaal/onderdelen:

- De carb volledig schoonmaken, en de brandstof tank volledig schoonmaken en 'coaten' van binnen om herhaling en roest te voorkomen €320
- Beide wielen zaten scheuren in het rubber, achter meer dan voor. Door droogte. Moest ook absoluut vervangen worden volgens hem kan hier niet mee gewacht worden €250
- Er zat wat roest in de vering in de voorvork. Dit omdat er vocht in was gelopen. Dit kwam weer omdat die rubberen ringen die dat deel beschermen en afsluiten van de buitenwereld redelijk verrot waren. Deze ringen moeten dus ook vervangen worden. €180

Ik heb zelf 0 verstand van motoren en ben beginnend rijder. Ik vraag me af of het uberhaupt de moeite waard is om de reparaties te laten uitvoeren. En of een beetje handig individueel misschien dit zelf wel kan uitvoeren?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Klinkt als redelijk total loss.. GS is niet veel meer waard dan dat denk ik.

Tja, kosten, gaan we weer.. Niet echt goedkoop, maar afhankelijk van het uurloon lijkt het me allemaal niet heel erg onredelijk.

Tank en carburateurs demonteren, schoonmaken, coaten terugplaatsen is toch een paar uurtjes werk.
Bandjes kosten al snel 100 euro per stuk. Wielen demonteren, banden erop, balanceren, terugplaatsen.
Voorvorkje demonteren, keerringen vervangen, olie erin.

Zijn al met al wel wat uurtjes..
 
Ik vind het een hoop geld, niet te verwarren met duur want dat valt mee. Daarom ben ik ook zelf alles gaan doen. Al doende leert men zeg ik maar. Carbs kan je zelf loshalen en reinigen met carbspray of ff ultrasoon laten reinigen ergens. Genoeg mf'ers die wat voor je kunnen betekenen denk ik.
Tank: Scoor eentje op de sloop
Banden: laten doen.

voorvork: een setje nieuwe rubbers kost 15 euro ofzo en die poten zijn niet moeilijk los te krijgen(heb je gelijk al het voorwiel los)
 
Laatst bewerkt:
De kosten zijn reeel voor de reparatie maar de motor is het mijns inziens niet waard.
Koop een WPB en ga het lekker zelf doen.
Tank schoonmaken en coaten kun je zelf (tankcure) (50 euro)
Carbs demonteren en wegbrengen voor ultrasoon badje (50 euro)
Voorvorkkeeringen vervangen met het WPB in de hand (50 euro)
Wielen met droogte scheuren ken ik alleen van houten koetswielen, je zult wel banden bedoelen.
Banden vervangen bij een goedkope bandenboer kan je vele tientjes besparen, zelf doen is nog goedkoper maar als je het nog over wielen heb zou ik daar nog maar niet aan beginnen.
 
Hoi Tim,

Het is jammer dat er 750 euro aan kosten zijn bij een motor met een dagwaarde van rond de 1000 euro.
Anderzijds, andere banden moeten er toch af en toe op , door slijtage of leeftijd.

water bij je benzine komt ook steeds vaker voor , zeker met ethanol door de euro95 heen, dus die problemen en met carburateurs komen ook steeds vaker voor.

Maar de dingen die je noemt zijn meestal wel symptomen dat de motor wat is verwaarloost, ook al is het maar de afgelopen 1 a 2 jaar.

Rijd de motor wel op dit moment ?
 
Hoi Tim,

Het is jammer dat er 750 euro aan kosten zijn bij een motor met een dagwaarde van rond de 1000 euro.
Anderzijds, andere banden moeten er toch af en toe op , door slijtage of leeftijd.

water bij je benzine komt ook steeds vaker voor , zeker met ethanol door de euro95 heen, dus die problemen en met carburateurs komen ook steeds vaker voor.

Maar de dingen die je noemt zijn meestal wel symptomen dat de motor wat is verwaarloost, ook al is het maar de afgelopen 1 a 2 jaar.

Rijd de motor wel op dit moment ?

Suzuki GS500e '93 hapert / beginnend bestuurder
 
er zit een filter in je tank, dus zal wel meevallen met de troep in je carb's....
dus tank er af, leegmaken, en verse peut er in, en zorgen dat de afwatering weer gangbaar is...
Ringen en keerringen vervangen ( zijn dan toch open), kost 40 euro aan onderdelen, en niewe olie er in 25,-
Banden kun je er op laten leggen, of misschien een paar kopen gebruikt van b.v. een circuit rijder...
ben je voor 150 euro klaar....

Goedkoper kunnen we het niet maken
 
hallo tim,

ik denk dat je zelf eerst een paar dingen moet overwegen ;) .

voor het gemak ga ik er even van uit dat je niet afhankelijk bent van de motor, als dit wel zo is kan je misschien toch tijdelijk wat anders regelen (pas op een project kost meer tijd dan je denkt!).

omdat je zelf aangeeft niet veel verstand van zaken te hebben raad ik mensen vaak aan om de werkzaamheden te laten doen door iemand die hier wel verstand van heeft (stukje veiligheid), maar als je zelf wat meer wil weten van je motor en wat geld mogelijk in de zak te houden kan je sommige dingen wellicht zelf doen.

met een goed werkplaats handboek kom je vaak als leek een best eind, iig met het klaarmaken van de voorpoten van een GS500 (ik heb ervaring met de GS) let er wel op dat je gereedschap nodig hebt en bij de voorpoot een speciale tool (heb ik toen zelf gemaakt).

zo zijn er meer van die dingen wat je misschien zelf of met hulp wel kan doen (kijk ook hier even :Y GS500 opknappen)

maar om terug te komen op je vraag of de prijs redelijk is die de motorzaak rekent zeg ik ja, maar of de motor het ook waard is kan alleen jij bepalen.


GR NEMO
 
Tim, met die kosten zou ik denk ik toch verder kijken naar een andere beunhaas die eventueel met 2e hands onderdelen voor je bezig wil gaan, of zelf gaan klussen. Zie bvb:

carburateurs (weet niet of deze passen)

tank

Etc. Die banden moet je voor lief nemen, is gewoon een duur slijtageonderdeel. Al kan het wel iets goedkoper dan 250, ik had een pilot road 1 onder mn fazer gemonteerd voor 110, voorwiel zou 90 incl montage zijn.

garage zal je natuurlijk altijd liever een optie aanbieden waarbij ze veel uren kunnen maken dan met 2e hands onderdelen bezig gaan.
 
Tim, met die kosten zou ik denk ik toch verder kijken naar een andere beunhaas die eventueel met 2e hands onderdelen voor je bezig wil gaan, of zelf gaan klussen. Zie bvb:

carburateurs (weet niet of deze passen)

tank

Etc. Die banden moet je voor lief nemen, is gewoon een duur slijtageonderdeel. Al kan het wel iets goedkoper dan 250, ik had een pilot road 1 onder mn fazer gemonteerd voor 110, voorwiel zou 90 incl montage zijn.

garage zal je natuurlijk altijd liever een optie aanbieden waarbij ze veel uren kunnen maken dan met 2e hands onderdelen bezig gaan.

op voorhand onderdelen gaan kopen lijkt logisch maar helpt meestal niet, mijn volle zolder is hier helaas getuige van :$

die banden zijn wel duur aangeboden hoor, dat kan idd een stuk minder, maar het zijn niet maten die je van een circuitrijder zal krijgen denk ik :+

als ik als garage zijnde deze jongeman zou helpen zet ik daar liever een andere set carburateurs op zijn motor als dat je de huidige set uit elkaar moet gaan plukken en ultrasoon reinigen.
maar wie zegt dat de set van mp wel goed is.

dus niet voor de uren maar wel dat een garage een dienst wil afleveren waar je wat mee kan, als de motor nog niet goed loopt, aangezien de carburateur set synchroon zou moeten afgesteld zijn op de motor waar ze van af komen, kan je alsnog ultrasoon gaan reinigen :/
 
Klinkt als redelijk total loss.. GS is niet veel meer waard dan dat denk ik.

Tja, kosten, gaan we weer.. Niet echt goedkoop, maar afhankelijk van het uurloon lijkt het me allemaal niet heel erg onredelijk.

Tank en carburateurs demonteren, schoonmaken, coaten terugplaatsen is toch een paar uurtjes werk.
Bandjes kosten al snel 100 euro per stuk. Wielen demonteren, banden erop, balanceren, terugplaatsen.
Voorvorkje demonteren, keerringen vervangen, olie erin.

Zijn al met al wel wat uurtjes..

Front Tyre

110/70 H17
Rear Tyre

130/70 H17


:N minder *O*
 
Laatst bewerkt:
Enorm bedankt voor alle reacties. Die zijn zeer nuttig geweest. Ik heb de volgende overwegingen op dit moment:
- het zelf allemaal regelen vind ik nogal eng. 0 ervaring in sleutelen, onderdelen kopen en motoren repareren zorgen ervoor dat ik dat liever niet doe.
- het liefst zou ik alles samen met iemand met kennis en ervaring doen. Zo steek ik denk ik het meeste op, zonder al teveel risico. Ik zou die persoon best wat willen betalen. Maarja dat is niet altijd even snel te regelen.
- ik denk dat ik de motor toch iig wil laten repareren. Hoewel ik er achteraf Miss teveel voor heb betaald en hij het niet helemaal mee waard is, heeft het wel emotionele waarde. En zonder reparatie zou ik helemaal zonder motor komen te zitten.
 
Mogelijk is schoonmaken van de tank al voldoende.
Heb nog tankcure liggen mocht je het echt willen gebruiken, kan je dan voor een zacht prijsje overnemen.

Ervaring in sleutelen krijg je maar op 1 manier ;)
 
Als je er vanuit kunt gaan dat je na dit onderhoud een betrouwbare motor hebt gewoon zou ik het gewoon doen. Zelf prutsen kan maar als je zelf al niet zoveel verstand heeft loop je alleen maar risico om meer problemen te veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Leren sleutelen kan niet via een forum of uit een boekje dat leer je alleen als er een ervaren monteur mee kijkt over je schouder en je kontroleerd
Wat er aan jouw motor moet gebeuren zijn niet heel erg moeilijke klussen maar er kan erg veel fout/kapot gaan als je niet weet waar je mee bezig bent
 
Laatst bewerkt:
Tank: Scoor eentje op de sloop

Op de sloop liggen voor GS500's enkel gieters, geen brandstoftanken. De tank van een GS500 is zo bedroevend slecht, die rot al door als je er te lang naar kijkt :X

Dan beter de huidige tank netjes opknappen (heb je ook geen kleurverschil en alles).

- ik denk dat ik de motor toch iig wil laten repareren. Hoewel ik er achteraf Miss teveel voor heb betaald en hij het niet helemaal mee waard is, heeft het wel emotionele waarde. En zonder reparatie zou ik helemaal zonder motor komen te zitten.

Wat voor emotionele waarde heeft een GS500 eigenlijk, het is een 13 in een dozijn beginnersfiets (op leeftijd)... Of heb je de motor georven?

Even voor het totale beeld: wat is het bouwjaar eigenlijk van de GS? Want ze zijn járen gemaakt. Is de motor jonger dan 10 jaar of al een kwart eeuw oud?
Als het een relatief jonge fiets is kan ik me nog enigszins voorstellen dat je hem op zou willen lappen, als het een oude is kan ik je uit persoonlijke ervaring (en die van anderen) vertellen dat een GS500 niet de meest geschikte fiets is om te verwaarlozen, de staalkwaliteit van diverse onderdelen is nogal bedroevend en het kan bv. zo zijn dat je voorbochten volgend jaar ook doorgerot zijn.

Misschien nog een vierde optie voor je: zet hem in de hoek en schors hem en ga actief kijken naar een GS met motorschade (en die zijn goed te vinden voor weinig, de big-end lagers willen nog wel eens stuk lopen). Die koop je voor 3x niks en als je een beetje geluk hebt zit daar het spul op wat je nodig hebt om de jouwe weer netjes rijdbaar te maken (+ een hoop reservedelen die je of kan verkopen of op schap kan leggen).
Het overzetten van de onderdelen is (ook voor een beginner) nog wel redelijk in pak 'm beet een dag te doen.
 
Laatst bewerkt:
Beste Rens,

bedankt voor je aanbod. Helaas woon ik in Apeldoorn en dat is dus niet echt te doen ben ik bang. Ik heb van een ander lid ook al een dergelijk aanbod gekregen die uit Ede komt, stukken dichterbij ;) Maar enorm vriendelijk dat je me het zou willen leren!

Beste Testa Rossa,

De emotionele waarde zit hem vooral in het feit dat het mijn eerste fiets is, en dat ik er maanden naar uit heb gekeken om erop te mogen rijden. Daarnaast bevalt de GS mij ook gewoon enorm qua uiterlijk en geluid. Plus dat het qua sleutelen ook een goede fiets schijnt te zijn om daarmee te beginnen.

Wat betreft het kopen van een GS met motorschade. Is op zich een optie. Alleen heb ik de ruimte niet echt om alles te stallen. (zo groot woon ik niet). Daarnaast snap ik dat er me aangeraden wordt door sommigen om er geen kapitalen meer in te steken. Maar anders zit ik helemaal zonder fiets, of met nog 1 van zelfde kwaliteit waar ieder moment hetzelfde mee kan gebeuren.

Echt verwaarloost is de fiets overigens niet. Hij is altijd wel netjes onderhouden en er is met liefde op gereden. Hij heeft alleen wel veel buiten gestaan. En dat is niet voordelig geweest.

Overigens wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. Altijd al gehoord dat de motor-gemeenschap elkaar graag helpt en behulpzaam is, maar om het zelf mee te maken is fantastisch!
 
Natuurlijk is het niet "slim" om hier veel geld in te steken maar ik vindt dat altijd zo een eenzijdig advies, als het voor jouw waard is, gewoon doen :) en je hebt gelijk, dan weet je daarna waar je op rijd ;), Succes!
 
Leren sleutelen kan niet via een forum of uit een boekje dat leer je alleen als er een ervaren monteur mee kijkt over je schouder en je kontroleerd
Wat er aan jouw motor moet gebeuren zijn niet heel erg moeilijke klussen maar er kan erg veel fout/kapot gaan als je niet weet waar je mee bezig bent

Kan prima, toen ik op mijn bek was gegaan heb ik met 0,0 sleutelkennis mijn GS500 waarvan de voorkant helemaal in puin lag opgelapt. Zo weet je niks en zo sta je vorkkeerringen te vervangen en remmen te reviseren.


Ik zeg gewoon zelf doen, uit eigen ervaring weet ik dat dat prima kan met behulp van MF en de suzuki handleiding die in het GS500 topic staat. Gewoon beginnen met de carbs. Tank eraf, kijken hoe de slangen zitten (maak bijv wat fotos en label ze voor het gemak, anders kijk je later gewoon in de handleiding hoe het zat). De carbs vervolgens uit elkaar halen, de onderdelen van elke carb niet uitwisselen dus gescheiden bewaren. Dan breng je die naar een motortoko in de buurt met een ultrasoonreiniger. Als je lui bent kan je de carburateur ook door hun uit elkaar laten halen.
Ondertussen kan jij de tank behandelen met tankcure. Als het in elkaar zetten niet lukt pleur je gewoon een vraag in het GS500 topic of maak je een nieuw topic aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan